AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #1 Skrevet 7. april 2021 Jeg skulle i sommer på en samling med noen venner. Jeg er i tidlig 20-årene, kvinne og hadde kledd meg i en tettsittende kjole som ikke rakk over knærne, men langt over rumpa mi. Litt sånn matrospreget var den i fargene, med krage og greier. Jeg er vanligvis en ganske uskyldig person. Går ikke i korte shorts, drikker ikke, fester ikke. Det var en veldig uskyldig kjole. Jeg har venner som går med dristigere antrekk i hverdagen. Da jeg kom med denne kjolen og viste den til min mor sa hun rett ut at den syns hun ikke jeg kunne gå i. Hun prøvde å skjule det med at den ikke var pyntet nok, at jeg burde gå for noe mer sommerlig. Men jeg skjønte jo hva hun egentlig mente. Siden min venninne var tilstede, så mistet jeg litt sans og samling. Min venninne sa at hun syns den var fin og passende, men min mor sa indirekte at jeg så løs og billig ut. Jeg ble opprørt og gråt litt på badet før jeg skiftet til en vid penbukse og en bluse. Da var min mor tydelig fornøyd. Overdriver jeg, tenker du? Neida, det fortsetter. Jeg og min mor har en god tone, så i ettertid har jeg tatt opp denne hendelsen med henne. Jeg fortalte at jeg følte hun mente jeg så billig ut i den kjolen. Da har hun svart ting som: «Ja, den var jo altfor kort. Den oste jo sex» «Hvis du går sånn, inviterer du til seksuelle aktiviteter» Kan legge til at dette var en hagefest, med avstand, hos noen venner. Jeg hadde ikke gått sånn på byen, fordi jeg føler meg ukomfortabel på byen fra før. Denne gangen tenkte jeg jo å utfordre meg selv litt, med en kjole jeg syns var fin i trygge omgivelser. Jeg er jomfru, så tror ikke hun trenger å bekymre seg for at jeg skal invitere til sex nå som det har gått så lang tid. Jeg er ikke så naiv at jeg hadde latt meg lure. Kanskje hvis jeg var 16 ja. Vi er ikke religiøse eller noe sånt, så jeg merker jeg ble litt satt ut. Så spørsmålet er egentlig, hvor vanlig er dette? Er det flere som får slike restriksjoner av foreldrene deres selv om dere er myndige? Hvordan takler dere det? Jeg føler jo at jeg bare bør gjøre som jeg selv vil og ikke høre på henne, men jeg lar meg jo alltid påvirke. Anonymkode: 2f564...7fa 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #2 Skrevet 7. april 2021 Flytt ut, lev livet. Din mor må da få ha dine meninger? Men hun trenger ikke si dem til deg neste gang. Anonymkode: 406ec...203 9
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #3 Skrevet 7. april 2021 Har du link til hvordan kjolen ser ut? Anonymkode: be34d...d09 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #4 Skrevet 7. april 2021 Ble litt nyskjerig på den kjolen, har du bildet? Anonymkode: cb1df...400 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 Jeg vil si det var vanlig i min vennekrets. Foreldrene ønsker kun det beste for barna sine. De blir fort skremt når de kommer med sexy klær og det eneste som er i hodet til foreldrene er overgrep, voldtekt, feil oppmerksomhet. Jeg synes du skal legge dette bak deg. Ta på deg klær som DU vil gå med, selv om moren din ytrer frempå at de ikke er passende. Det er sånn barn løsriver seg fra foreldrene. Jeg kommer til å kommentere min datters klær eller hår (på en så skånsom måte som mulig, hvis det finnes) når hun blir såpass gammel. Men jeg har forståelse for at hun ønsker å finne sin egen stil, løsrive seg fra meg og teste ut litt. Foreldre må ha troen på barna sine. Men det er ikke alltid lett når vi vet hva som finnes der ute. Legg dette bak deg og prøv å ikke la det gå innpå deg neste gang, gå med det du vil gå med!! 😊 Anonymkode: c22f5...dfc 5
Arya2000 Skrevet 7. april 2021 #6 Skrevet 7. april 2021 Bare gjør som du selv vil, hun får like det eller ikke. Du er ung og trenger ikke kle deg som en konservativ, gammel dame enda. Den kjolen hørtes helt normal ut. Hun skulle sett åssen vi gikk på den alderen 🙈 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 Har en visjon av kjolen og tror din mor har rett. Men hun kunne spart seg for å si noe. Anonymkode: bc980...78a 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #8 Skrevet 7. april 2021 Huff huff, jeg er jo enig i at den var mer utfordrende enn hva jeg vanligvis går med. Jeg går ofte i en veldig klassisk bestemorsstil. Så hadde jo sikkert tenkt det samme selv om det var min datter. Var første og siste gang jeg gikk i en så kort kjole da😝 Finner ikke link til kjolen. Har den «dessverre» ikke lenger. Prøvde å søke «matroskjole dame», men det var en veldig dårlig beskrivelse. Det er LANGT ifra en matroskjole hvis noen hadde inntrykk av det. Men den er tettsittende, kortermet og mørkeblå. Med tynne hvite striper. Hadde også en cardigan bundet rundt livet, som dekket en del. Ikke for å forsvare meg mot kritikerne her, men føler bare det er nevneverdig. Anonymkode: 2f564...7fa
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #10 Skrevet 7. april 2021 Jeg håper ikke det er så vanlig med så krass kritikk. Min mor hadde ikke sagt noe sånn, hun hadde kanskje vært litt skeptisk om jeg var 15-16, men absolutt ikke blandet seg om jeg var 20. Anonymkode: 972a2...3a7 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #11 Skrevet 7. april 2021 Altfor vanlig! jobbet ibrudesalong før og mammaene var 90% av gangene ekstremt slemme med døtrene sine. « du er for tjukk for sånn» «med sånn mage som du har kan du ikke ha tettsittende» «du hsr for store/for små pupper til utringing» «armene dine kan ikke h sånn» «den kjolen oser sex sånn kn du ikke gå» Anonymkode: fc087...18e 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #12 Skrevet 7. april 2021 Sånn er moren min også. Håpløs. ble 35 år før jeg klarte å se hva hun egentlig holdt på meg og si ifra skikkelig til henne. Anonymkode: d00ae...38a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #13 Skrevet 7. april 2021 Hvorfor har du den ikke lenger? Jeg har opplevd mye sånt jeg, og ikke med dristige klær en gang. Min mor likte å fortelle meg hva jeg burde gå i eller se ut på håret, og hun kjøpte også mye til meg selv om jeg forsøkte å si nei og nei og atter nei. Jeg har hatt perioder med spesielle stiler likevel, men alltid veldig tildekket. Har ikke noe annet råd enn at du bør løsrive deg fra henne og bli mer selvstendig -og aller helst bli mye bedre på det enn det jeg har klart. Ikke la andre ha for mye makt over livet ditt, du har ditt eget å leve også (sies det) Anonymkode: 211e8...a60 3
Hunmedham Skrevet 8. april 2021 #14 Skrevet 8. april 2021 Mange vil tenke at moren ikke skal si noe i slike situasjoner. Men ofte - ja, ofte - vil datteren (eller sønnen) ikke ha den selvinnsikten som trengs. Jeg har en datter som har litt for mye selvtillit og litt for lite selvinnsikt. Det fører av og til til noen uheldig kleskjøp og noen dårlige valg av antrekk. Hvem andre kan gi de rette hintene enn moren som er der, før datteren går ut? Å finne sin stil, utvikle sin smak, oppdage hva man kler og sånn, er noe som læres og som utvikles. Underveis kan det hende man gjør noen bommerter. Og kanskje trenger man av og til hjelp for å unngå de verste. Jeg aner ikke hvordan TS så ut i den kjolen. Dette kan være alt fra en katastrofe (som heldigvis ble avverget) til en helt grei outfit som en tradisjonell mamma burde tidd stille om. Vet ikke. Men var det noe i nærheten av det første, var det jo fint at hun sa noe.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #15 Skrevet 8. april 2021 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er i tidlig 20-årene, kvinne og hadde kledd meg i en tettsittende kjole som ikke rakk over knærne, men langt over rumpa mi. Anonymkode: 2f564...7fa Mener du over knærne til nede mot leggene eller til rett ovenfor knærne? Og langt over rumpa, er det dekket rumpeballene eller er det over? Den under er langt over rumpa. Anonymkode: 9b235...2c9 2
Tuba Skrevet 8. april 2021 #16 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg skulle i sommer på en samling med noen venner. Jeg er i tidlig 20-årene, kvinne og hadde kledd meg i en tettsittende kjole som ikke rakk over knærne, men langt over rumpa mi. Litt sånn matrospreget var den i fargene, med krage og greier. Jeg er vanligvis en ganske uskyldig person. Går ikke i korte shorts, drikker ikke, fester ikke. Det var en veldig uskyldig kjole. Jeg har venner som går med dristigere antrekk i hverdagen. Da jeg kom med denne kjolen og viste den til min mor sa hun rett ut at den syns hun ikke jeg kunne gå i. Hun prøvde å skjule det med at den ikke var pyntet nok, at jeg burde gå for noe mer sommerlig. Men jeg skjønte jo hva hun egentlig mente. Siden min venninne var tilstede, så mistet jeg litt sans og samling. Min venninne sa at hun syns den var fin og passende, men min mor sa indirekte at jeg så løs og billig ut. Jeg ble opprørt og gråt litt på badet før jeg skiftet til en vid penbukse og en bluse. Da var min mor tydelig fornøyd. Overdriver jeg, tenker du? Neida, det fortsetter. Jeg og min mor har en god tone, så i ettertid har jeg tatt opp denne hendelsen med henne. Jeg fortalte at jeg følte hun mente jeg så billig ut i den kjolen. Da har hun svart ting som: «Ja, den var jo altfor kort. Den oste jo sex» «Hvis du går sånn, inviterer du til seksuelle aktiviteter» Kan legge til at dette var en hagefest, med avstand, hos noen venner. Jeg hadde ikke gått sånn på byen, fordi jeg føler meg ukomfortabel på byen fra før. Denne gangen tenkte jeg jo å utfordre meg selv litt, med en kjole jeg syns var fin i trygge omgivelser. Jeg er jomfru, så tror ikke hun trenger å bekymre seg for at jeg skal invitere til sex nå som det har gått så lang tid. Jeg er ikke så naiv at jeg hadde latt meg lure. Kanskje hvis jeg var 16 ja. Vi er ikke religiøse eller noe sånt, så jeg merker jeg ble litt satt ut. Så spørsmålet er egentlig, hvor vanlig er dette? Er det flere som får slike restriksjoner av foreldrene deres selv om dere er myndige? Hvordan takler dere det? Jeg føler jo at jeg bare bør gjøre som jeg selv vil og ikke høre på henne, men jeg lar meg jo alltid påvirke. Anonymkode: 2f564...7fa TS du så sikkert flott ut i kjolen. Tror det er vanlig at mødre bekymrer seg litt når døtre plutselig blir voksne og helst ikke vil at jentene skal kle seg "sexy". Da kan det av og til kommer noen kommentarer som kanskje er litt over streken. Vet det er vanskelig å ikke la seg påvirke men neste gang smiler du bare stort og sier at du føler deg fin og at hun ikke trenger bekymre seg:) 3
Tuba Skrevet 8. april 2021 #17 Skrevet 8. april 2021 Hunmedham skrev (53 minutter siden): Mange vil tenke at moren ikke skal si noe i slike situasjoner. Men ofte - ja, ofte - vil datteren (eller sønnen) ikke ha den selvinnsikten som trengs. Jeg har en datter som har litt for mye selvtillit og litt for lite selvinnsikt. Det fører av og til til noen uheldig kleskjøp og noen dårlige valg av antrekk. Hvem andre kan gi de rette hintene enn moren som er der, før datteren går ut? Å finne sin stil, utvikle sin smak, oppdage hva man kler og sånn, er noe som læres og som utvikles. Underveis kan det hende man gjør noen bommerter. Og kanskje trenger man av og til hjelp for å unngå de verste. Jeg aner ikke hvordan TS så ut i den kjolen. Dette kan være alt fra en katastrofe (som heldigvis ble avverget) til en helt grei outfit som en tradisjonell mamma burde tidd stille om. Vet ikke. Men var det noe i nærheten av det første, var det jo fint at hun sa noe. Vi har jo alle gått på noen mote smeller da vi var yngre! Jeg synes mødre bør være forsiktig med hva de kommenterer så lenge det ikke er i kategorien skjørtene som er avbildet lenger oppe i tråden, 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #18 Skrevet 8. april 2021 Hunmedham skrev (55 minutter siden): Mange vil tenke at moren ikke skal si noe i slike situasjoner. Men ofte - ja, ofte - vil datteren (eller sønnen) ikke ha den selvinnsikten som trengs. Jeg har en datter som har litt for mye selvtillit og litt for lite selvinnsikt. Det fører av og til til noen uheldig kleskjøp og noen dårlige valg av antrekk. Hvem andre kan gi de rette hintene enn moren som er der, før datteren går ut? Å finne sin stil, utvikle sin smak, oppdage hva man kler og sånn, er noe som læres og som utvikles. Underveis kan det hende man gjør noen bommerter. Og kanskje trenger man av og til hjelp for å unngå de verste. Jeg aner ikke hvordan TS så ut i den kjolen. Dette kan være alt fra en katastrofe (som heldigvis ble avverget) til en helt grei outfit som en tradisjonell mamma burde tidd stille om. Vet ikke. Men var det noe i nærheten av det første, var det jo fint at hun sa noe. Men herregud, TS sier hun var over 20 år. Da er man ikke et lite barn som prøver å finne sin stil, men et voksent menneske som tåler å drite seg litt ut samt prøve å se litt sexy ut hvis man vil det. Anonymkode: 972a2...3a7 10
Hunmedham Skrevet 8. april 2021 #19 Skrevet 8. april 2021 Neida, det er forskjell på 14 og 20. Men vi slutter da ikke med å bry oss, eller ønske å spille hverandre bedre. Du forutsetter at hun kledde seg helt greit og at moren overdrev. Men det vet vi jo ikke. Kanskje var dette så feil at moren rett og slett måtte si noe (tenk deg at hun sjelden gjør det, har ignorert mye rart, men akkurat nå følte det var på sin plass)? Vær litt romslig. Noen ganger er mammaer kloke.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #20 Skrevet 8. april 2021 Vet ikke hva som er vanlig, men min mor kommenterer aldri det jeg har på meg bortsett fra å si "nå var du fin, den kledde du" osv. Når jeg var yngre, typ 14-16 kunne hun si fra at en kjole var for kort, men ikke på en kjip måte. Typ "det er en veldig fin kjole, men den er alt for kort for en 15 år gammel jente" eller noe lignende. Hadde blitt kjempelei meg og mest sannsynlig sint om mamma sa at det jeg hadde valgt å ta på meg var stygt. Vet at mamma ikke alltid digger stilen min, spesielt i mine yngre dager. Men hun har latt meg finne ut av ting selv. Når vi ser tilbake på bilder kan jeg finne på å si "herregud, lot du meg gå rundt sånn??" og så ler vi av det fordi vi vet godt hvilket ramaskrik det hadde blitt om hun hadde prøvd å diktere hva jeg hadde på meg. Anonymkode: f9a5e...064 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå