Gå til innhold

Er dette en grei kostholds plan?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en mann 27 år veier 83kg 180cm høy ca +-25% kroppsfett  har ikke trent på 7 mnd. har nå mulighet til og trene igjen. Jeg har et mål om å gå ned i fettprosent og holde på så mye muskler som mulig,

Jeg vil trene styrke 4-5 dager i uken, går tur ca 30 minutter hver dag, utenom det så gjør jeg ikke mye kroppslig arbeid så er ikke helt sikker på hvor mye kalorier jeg skal ha hver dag.

denne kalkulatoren her sier jeg må ha 2,674 kalorier om dagen for og opprettholde, men teller den treningen og turene jeg går som moderate exercise 4-5 days a week?.

https://www.calculator.net/calorie-calculator.html?ctype=metric&cage=27&csex=m&cheightfeet=5&cheightinch=10&cpound=165&cheightmeter=180&ckg=83&cactivity=1.465&cmop=1&coutunit=c&cformula=m&cfatpct=25&printit=0&x=103&y=25

Er det noen her på forumet som har peiling når det gjelder kosthold som kan si om dietten jeg har laget vil fungere for mitt formål.

Diett

måltid 1: 2 egg (178kcal), 100g kyllingkjøttdeig (154kcal), 2 brødskiver (ca 180kcal), 1 tomat (ca 22kcal). totalt (534kcal)

måltid 2: 150g potet (120kcal), 200g svinekjøttdeig (338kcal) . totalt (458kcal)

måltid 3: 200g kyllingfilet (210kal), 2/3 boil in bag ris (296kal), frossnegrønnsaker/paprika/hvitløk (ca 60kal). totalt (566kcal) 

måltid 4: 100g cottage cheese (etter trening) (96kcal). totalt (96kcal)

Måltid 5: 1 brødskive (ca 90kcal), 1 bokser tunfisk (139kcal) totalt (229kcal)

tilbehør: 50g ketchup (56kcal), bbq saus (40g 73kcal), 30g smør (108kcal) totalt: (237kcal)

Totalt:  2120kcal per dag

Anonymkode: e10cc...ed0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://tdeecalculator.net Dette er en bedre kalkulator hvor du kan legge inn trening i tillegg. 

Kostholdet ditt er helt greit, men prøv å få inn litt mer grønnsaker og en sunn fettkilde (fet fisk, avokado eller nøtter f.eks.). 

Anonymkode: 8ba37...0d5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jo. Kostholdet ser greit ut det. Men jeg ville ha hatt på meg pulsklokke under treningen for å logge kcal-bruken da. Forbrenner du mye kcal på trening så blir du fort fysen og risikerer å sprekke på kostholdet. Forbrenner du lite så mener jeg at du ligger for høyt med tanke på kcal i kostholdet. Ville nok prøvd å holdt meg til under 2000 kcal. Rett og slett for å få resultater. Får du ikke nok resultater, og raskt nok, så vil du bli demotivert av hele opplegget. 

Anonymkode: 6f434...fb5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

https://tdeecalculator.net Dette er en bedre kalkulator hvor du kan legge inn trening i tillegg. 

Kostholdet ditt er helt greit, men prøv å få inn litt mer grønnsaker og en sunn fettkilde (fet fisk, avokado eller nøtter f.eks.). 

kan det i den kalkulatoren jeg bruker også. Burde kanskje spise mer grønnt men vil ha mest mulig protein å sliter med og finne et sted og putte inn grønnsaker siden da blir det mer kalorier.

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ja. Jo. Kostholdet ser greit ut det. Men jeg ville ha hatt på meg pulsklokke under treningen for å logge kcal-bruken da. Forbrenner du mye kcal på trening så blir du fort fysen og risikerer å sprekke på kostholdet. Forbrenner du lite så mener jeg at du ligger for høyt med tanke på kcal i kostholdet. Ville nok prøvd å holdt meg til under 2000 kcal. Rett og slett for å få resultater. Får du ikke nok resultater, og raskt nok, så vil du bli demotivert av hele opplegget. 

Anonymkode: 6f434...fb5

Ja, Vil bare ikke gå for lavt i kaloriunderskudd siden da risikerer jeg og tape muskler men skal veie meg i slutten av uka også kan jeg justere der etter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Burde kanskje spise mer grønnt men vil ha mest mulig protein å sliter med og finne et sted og putte inn grønnsaker siden da blir det mer kalorier.

Her kommer min ærlige mening: dette er et overdrevent inntak av proteiner. Med din vekt og din treningsmengde trenger du et sted mellom 110-125 gram protein hver dag. Dietten du har satt opp inneholder 169 gram protein bare i hovedproteinkildene. Altså kjøtt, fisk, egg, kylling. Alt det andre har også proteiner i seg, men det har jeg ikke tatt med i regnestykket.

Kroppen kan ikke lagre protein, så det som skjer når man spiser overdrevent mye (som du vil gjøre med denne dietten) er at man enten tisser det ut igjen, eller at kroppen lagrer det som fett. Hvilket av alternativene som skjer, avhenger av kaloribalansen din (underskudd/overskudd). Uansett utfall er det ganske bortkastede penger. 

I tillegg er dette, som noen andre er inne på, et ubalansert kosthold. Det er for lite grønnsaker her. Og for at kroppen skal kunne ta opp og nyttegjøre seg av protein best mulig, så trenger den også nok andre næringsstoffer. Næringsstoffer man blant annet finner i grønnsaker. Så ved å prioritere en næringsgruppe (proteiner) såpass «hardt», så går det på bekostning av andre næringsgrupper, og det vil påvirke totalen. 

Mitt råd vil definitivt være å stryke en eller to av proteinkildene dine (avhengig av hvilke du velger og proteininnholdet) og erstatte med grønnsaker. Det vil du tjene på på alle måter.

En annen ting jeg tenker på er hvordan du tilbereder proteinkildene dine? Jeg ser du har ført opp smør, men siden du spiser brødskiver regner jeg med det kanskje er til det? Hvis du steker noen av proteinkildene dine i stekepanna, så må du passe på å også ta med stekefettet i kaloriberegningen. Og bare én spiseskje olivenolje inneholder 100kcal.

Jeg ser du er opptatt av kaloriinntaket ditt, og det er forståelig. Men hvis du ønsker å oppnå målene dine så nytter det ikke å bare pøse på med proteiner og holde kaloribudsjettet. Kroppen trenger balansert kost, og det innebærer mindre proteiner og mere grønnsaker enn du har lagt opp til her. 

Anonymkode: 3028f...e69

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

kan det i den kalkulatoren jeg bruker også. Burde kanskje spise mer grønnt men vil ha mest mulig protein å sliter med og finne et sted og putte inn grønnsaker siden da blir det mer kalorier.

For det første så har grønnsaker nesten ingen kalorier, og for det andre så har du overdrevent mye proteiner. Du vet at protein går rett gjennom kroppen når du har for mye, samt at det er en krevende prosess for nyrene dine? 1,6 g protein per kilo kroppsvekt holder i massevis for dine mål og treninger. Å gå opp til 2g per kilo kroppsvekt (mer er bare tull for alle) er for atleter som skal ned i fettprosent over en kort periode. 

• Liker 3
Skrevet

Støtter den at dette er mye mer protein enn det kroppen kan gjøre nytte av, og kan i verste fall være skadelig for nyrene! 

Du får også i deg veldig lite fiber om du spiser så mye proteinholdig. Karbohydratene du får i deg som ris, pasta og brød burde du passe på at er fullkorn så du får i deg dette. Bønner og linser inneholder også en del fiber, men også protein. Så for å moderere, kan du gjerne bytte ut noen av kjøttmåltidene med dette. 

I tillegg spise mer grønnsaker som nevnes. Potet regnes ikke inn her. Det er mest stivelse, selv om man får i seg litt vitaminer. 

Body buildere og fitnessutøvere har nok ofte slike ekstreme dietter frem mot konkurranse, men det er ikke sunt i lengden, og det er vel heller tvilsomt at et så stort overskudd av protein har så mye for seg. I tillegg er slike dietter gørrkjedelig å følge i lengden, og krever at man planlegger måltider hele tiden, og det kan være vanskelig sosialt. Nå under korona og med hjemmekontor så er det sikkert lettere å følge, men i lengden kan det bli vanskeligere. Dette blir jo mye å spise for å leve, og ikke mye nytelse etterhvert. Prøv derfor heller å legge opp til en diett hvor du kan variere litt. Dersom du senker proteinmengden så vil dette være mye lettere. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er en myte at mye protein er skadelig for nyrene. Fiber er helt unødvendig å spise, men hvis du har spist mye og så kutter det ut, kan du oppleve at maten går litt raskt gjennom til å begynne med, siden tarmene fortsatt er innstilt på å jobbe effektivt med å få ut ting de ikke er i stand til å fordøye.

Om du av en eller annen grunn vil erstatte noe av proteinet du spiser, bør det være med fett, som du faktisk trenger og kroppen kan bruke og holder deg mett, heller en karbohydrater som bare gir energi og fiber som bare er fyllmasse.

Anonymkode: bf42a...667

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en myte at mye protein er skadelig for nyrene. Fiber er helt unødvendig å spise, men hvis du har spist mye og så kutter det ut, kan du oppleve at maten går litt raskt gjennom til å begynne med, siden tarmene fortsatt er innstilt på å jobbe effektivt med å få ut ting de ikke er i stand til å fordøye.

Om du av en eller annen grunn vil erstatte noe av proteinet du spiser, bør det være med fett, som du faktisk trenger og kroppen kan bruke og holder deg mett, heller en karbohydrater som bare gir energi og fiber som bare er fyllmasse.

En myte er det ikke, men det trengs mer forskning på det. Fiber er høyst nødvendig og all høykvalitetsforskning støtter dette. Man trenger for så vidt både fett, karbohydrater og proteiner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

En myte er det ikke, men det trengs mer forskning på det. Fiber er høyst nødvendig og all høykvalitetsforskning støtter dette. Man trenger for så vidt både fett, karbohydrater og proteiner. 

Alt dette er feil. Fiber trengs ikke til noe som helst. Det er ikke vanskelig å vite hva både dyr og mennesker bør spise. Hvis du lurer på hva slags mat mennesker og dyr er tilpasset å spise må du se på kostholdet vi har hatt i flere millioner år. Da trenger du ikke å lure på om det er lurt å gi gress til sau eller om de kanskje ville hatt det bedre hvis de spiste nøtter og egg. Og du trenger ikke å lure på om mennesker trenger en masse fiber, grønnsaker og korn. Vi levde av det som var tilgjengelig i naturen, det vil si kjøtt, kjøtt, kjøtt og kjøtt, og de få spiselige røttene og bærene man kunne plukke i visse årstider. Kort sagt ingenting i nærheten av det du finner i hverken brødhylla eller grønnsaksdisken på Rema. Vi er tilpasningsdyktige og kan overleve på mye rart, men vi vil aldri klare å konstruere et kosthold som er bedre enn det vi er fysiologisk tilpasset gjennom millioner av års evolusjon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Alt dette er feil. Fiber trengs ikke til noe som helst. Det er ikke vanskelig å vite hva både dyr og mennesker bør spise. Hvis du lurer på hva slags mat mennesker og dyr er tilpasset å spise må du se på kostholdet vi har hatt i flere millioner år. Da trenger du ikke å lure på om det er lurt å gi gress til sau eller om de kanskje ville hatt det bedre hvis de spiste nøtter og egg. Og du trenger ikke å lure på om mennesker trenger en masse fiber, grønnsaker og korn. Vi levde av det som var tilgjengelig i naturen, det vil si kjøtt, kjøtt, kjøtt og kjøtt, og de få spiselige røttene og bærene man kunne plukke i visse årstider. Kort sagt ingenting i nærheten av det du finner i hverken brødhylla eller grønnsaksdisken på Rema. Vi er tilpasningsdyktige og kan overleve på mye rart, men vi vil aldri klare å konstruere et kosthold som er bedre enn det vi er fysiologisk tilpasset gjennom millioner av års evolusjon.

😂😂😂 blir dere aldri lei av dette argumentet? Tror jeg holder meg til oppdatert forskning. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

😂😂😂 blir dere aldri lei av dette argumentet? Tror jeg holder meg til oppdatert forskning. 

Det er et solid argument. Vet du om andre arter som får bedre helse av å spise fullstendig annerledes enn de har gjort i hele sin eksistens som art? Trenger du moderne forskning for å vite om ugler bør spise mus eller tomater?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

🤦🏼‍♀️😂

Anonymkode: 60117...1a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er et solid argument. Vet du om andre arter som får bedre helse av å spise fullstendig annerledes enn de har gjort i hele sin eksistens som art? Trenger du moderne forskning for å vite om ugler bør spise mus eller tomater?

Det er ikke et solid argument bare fordi du sier det 🤦🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er ikke et solid argument bare fordi du sier det 🤦🏼‍♀️

Sant nok. Hva med på svare på argumentet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...