Gå til innhold

Noen med høyere utdanning som har vært på arbeidstrening/arbeidspraksis via NAV?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er en aktiv jobbsøker og fullførte en mastergrad i fjor.  Dessverre er jeg i den situasjonen at jeg har relativt lite arbeidserfaring, noe som gjør det vanskelig for meg å komme meg inn igjen på arbeidsmarkedet. Det hjelper selvsagt ikke på at arbeidsmarkedet er ekstra tøft nå på grunn av korona. Jeg har søkt på alt fra ringevikarstillinger som ikke krever noe kompetanse, til stillinger som jeg er kvalifisert til pga. utdanningen min. Dessverre har ingenting ført frem. Jeg blir kalt inn til intervjuer jevnlig, men det blir aldri noe mer enn det. Jeg vurderer derfor å spørre om arbeidstrening gjennom NAV for å få litt erfaring og nye referanser jeg kan bruke i videre jobbsøkningsprosess.

denne forbindelse vil jeg gjerne høre om det er noen av dere som har erfaringer med dette dere kan dele? Kan man få praksisplass gjennom NAV på stillinger som krever høyere utdanning? Var det verdt det for dere? 

Anonymkode: 2aa34...7d3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan svare for meg selv. Jeg har over 500 studiepoeng. I det inkluderes en mastergrad. Jeg tok arbeidstrening gjennom NAV og fikk arbeid i ett år. Men så fikk jeg ikke noe mer der jeg var fordi de ikke hadde råd til å ansette meg. 

Jeg har sett senere at de har ansatt flere, så det var selvfølgelig ganske kjedelig. 

Anonymkode: 3360e...1a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan svare for meg selv. Jeg har over 500 studiepoeng. I det inkluderes en mastergrad. Jeg tok arbeidstrening gjennom NAV og fikk arbeid i ett år. Men så fikk jeg ikke noe mer der jeg var fordi de ikke hadde råd til å ansette meg. 

Jeg har sett senere at de har ansatt flere, så det var selvfølgelig ganske kjedelig. 

Anonymkode: 3360e...1a0

Det skjønner jeg må ha vært kjedelig. Men har det lønnet seg i etterkant med tanke på at du fikk erfaring fra å ha vært der i ett år? Hvordan var det å søke jobb i etterkant?

AnonymBruker
Skrevet

Be veilederen din om å sette deg opp på reserverte stillinger, Finn et sted som vil ansette deg og si til NAV at de kan gi lønnstilskudd. Hva har du master i? 

Anonymkode: 9e871...6e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva slags utdannnelse er det snakk om? 

Anonymkode: 366c6...31a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk AAP isåfall og har tenkt å gå denne veien. Nå havnet jeg inn i en depresjon pga noe langvarig og i tillegg mistet jeg jobben. Jeg fikk jobb i et bemanningsbyrå i 2019, men akkurat de 2 gangene de hadde noe til meg så var jeg enten syk eller operert. Fikk melding om at jeg kunne få en 3 ukers jobb innenfor noe jeg var erfaren i, men da var jeg operert og klarte ikke gå ordentlig. Neste gang så var jeg syk, virkelig influensa. Nå er de konk likevel pga korona så. Jeg finner ikke hjemmesiden deres.
Så ble jeg bare litt passiv på starten av 2020, og så kom korona i mars så jeg så ingen vits å søke så mye 😛 Så begynte jeg å søke igjen i sommer og aldri har jeg sett så få stillinger i Norge. Jeg fikk napp i oktober, fint intervju og gikk godt over ens med arbeidsgiver og jeg var dum nok til å være for ærlig om fremtidsplanene. Det stod isåfall mellom meg og en annen, men jaja.. så det ble aap 😛  men jeg har ikke fått noe sted da, for jeg får ikke lov pga korona

Anonymkode: 441a1...976

AnonymBruker
Skrevet

Det er en samfunnsvitenskapelig master det er snakk om. Vil helst ikke gå så mye mer spesifikt inn på den enn det da den ikke tilbys så mange steder i Norge, og jeg føler at de fleste fra mitt kull har fått jobb alt. Det føles i allefall slikt når jeg sjekker LinkedIn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare prøve tror jeg. En venninne av meg havnet i nav-systemet da hun ble langtidssykemeldt fra den første jobben hun fikk etter endt master, og de skaffet henne en stipendiatstilling på UiO. Hun trengte ikke engang å levere en formell søknad.

Anonymkode: 7dd5d...00e

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du kunne forsøkt noen form for karriereveiledning eller intervjutrening også.

Har du hatt en deltidsjobb eller sommerjobb? Bruk referanser derfra.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta imot, det er mange med høyere utdanning som havner i den situasjonen pga sykdom. Det er vanlige arbeidsplasser, erfaring på cv-en og kanskje jobb etterpå. Og kontakter. Det er et bra opplegg.

Anonymkode: 6f0ce...f38

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg var i samme situasjon i fjor. Mastergrad, slet med å få relevant jobb. Nav fikset praksisplass til meg hos en bedrift som har hatt folk i praksisplass før, mange av disse har blitt fast ansatt. Etter 3mnd i arbeidspraksis fikk jeg midlertidig ansettelse i 1 år med lønnstilskudd. Håper at det er mulighet for fast ansettelse når det året er omme, men hvis ikke så har jeg fått verdifull erfaring og gode referanser.

Anonymkode: 8515d...8a8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tenker at du kunne forsøkt noen form for karriereveiledning eller intervjutrening også.

Har du hatt en deltidsjobb eller sommerjobb? Bruk referanser derfra.

Jeg har bare vært studentassistent i noen emner mens jeg studerte. Hadde dessverre ikke mulighet til sommerjobb eller deltidsjobb på kveldstid pga. ett barn med spesielle behov som ikke kan være hjemme alene og samboer har en reisejobb. SFO fungerte heller ikke for oss. Bruker referanser jeg har fra studentassistentstillingene. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om jeg vil anbefale det. Du bør iallefall være svært nøye med arbeidskontrakt med stillingsbeskrivelse,  arbeidsoppgaver og tidsperiode, og hør om det er mulighet for betalt arbeid etter en gitt periode. Så du vet eksakt hva du går til.  Vil anbefale at du unngår private arbeidsgivere og sikter mot det offentlige og en bedrift som er uttalt IA- bedrift. Jeg har ptsd og opplevde å havne hos en useriøs arbeidsgiver som var underbemannet og brukte meg som erstatning for betalt arbeidskraft, uten at jeg fikk noen av de godene som skal medfølge nav praktikanter, feks god opplæring, at man "går oppå", at man blir gitt tidsfrister og oppgaver man har kompetanse i. Jeg var desperat etter arbeid og etter å ha jobbet ubetalt i et halvt år sa jeg at jeg måtte slutte fordi jeg måtte ha lønn. Da ble det plutselig aktuelt å lønne meg, men først om tre mnd. De ville da lønne meg med 349 000- jeg har to bachelorgrader, og en nesten fullført mastergrad. Men de tillot seg å underbetalte meg fordi de forstod hvilken fortvilet situasjon jeg var i. Det var utpressing.  Jeg ble veldig syk og sykere enn jeg var fra før.

Skulle jeg begitt meg inn på ubetalt jobb igjen hadde det blitt for en frivillig organisasjon eks Røde Kors. Der kan du og få nye referanser, men du slipper stigmaet og risikoen for utnytting, som medfølger at man er kommet inn via Nav.

Anonymkode: cdb16...82e

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er en samfunnsvitenskapelig master det er snakk om. Vil helst ikke gå så mye mer spesifikt inn på den enn det da den ikke tilbys så mange steder i Norge, og jeg føler at de fleste fra mitt kull har fått jobb alt. Det føles i allefall slikt når jeg sjekker LinkedIn. 

Ville ha fått NAV til å prøve å finne deg en intern stilling i NAV. De har mye ledig nå pga korona midler. 

Anonymkode: 9e871...6e5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du gjør deg mindre attraktiv med arbeidstrening via NAV.

Anonymkode: 9e2c2...ebc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du gjør deg mindre attraktiv med arbeidstrening via NAV.

Anonymkode: 9e2c2...ebc

Vet at det er litt stigma rundt det ja, og noe av risikoen er jo at man kan bli sett som mindre attraktiv etterpå. Leste i en annen tråd at man ikke trenger å opplyse i CV-en at det er praksis gjennom NAV man har vært på, men at man bare fører det opp som en hvilken som helst annen jobb man har hatt (dvs. arbeidsgivers navn, periode, stillingstittel og stillingsbeskrivelse etc.). Hvor stor "ulempe" det vil bli i etterkant tror jeg også kommer litt an på hvor man søker seg til. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Vet ikke om jeg vil anbefale det. Du bør iallefall være svært nøye med arbeidskontrakt med stillingsbeskrivelse,  arbeidsoppgaver og tidsperiode, og hør om det er mulighet for betalt arbeid etter en gitt periode. Så du vet eksakt hva du går til.  Vil anbefale at du unngår private arbeidsgivere og sikter mot det offentlige og en bedrift som er uttalt IA- bedrift. Jeg har ptsd og opplevde å havne hos en useriøs arbeidsgiver som var underbemannet og brukte meg som erstatning for betalt arbeidskraft, uten at jeg fikk noen av de godene som skal medfølge nav praktikanter, feks god opplæring, at man "går oppå", at man blir gitt tidsfrister og oppgaver man har kompetanse i. Jeg var desperat etter arbeid og etter å ha jobbet ubetalt i et halvt år sa jeg at jeg måtte slutte fordi jeg måtte ha lønn. Da ble det plutselig aktuelt å lønne meg, men først om tre mnd. De ville da lønne meg med 349 000- jeg har to bachelorgrader, og en nesten fullført mastergrad. Men de tillot seg å underbetalte meg fordi de forstod hvilken fortvilet situasjon jeg var i. Det var utpressing.  Jeg ble veldig syk og sykere enn jeg var fra før.

Skulle jeg begitt meg inn på ubetalt jobb igjen hadde det blitt for en frivillig organisasjon eks Røde Kors. Der kan du og få nye referanser, men du slipper stigmaet og risikoen for utnytting, som medfølger at man er kommet inn via Nav.

349 000 er helt ok med bare bachelor. Ikke veldig høyt utdanningsnivå 

Anonymkode: b8725...3b0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er det ikke. 340 000 er det som lærlinger rett ut av VGs får i staten (politiet) (jf stillingsutlysning som ligger ute på nav.no nå). I tillegg hadde arbeidsgiver nytte av meg ubetalt i 8-9 mnd i forkant, da jeg jobbet men likevel levde i fattigdom. Man skulle tro man da faktisk gir litt goodwill til en alenemor som har like høy utdannelse som mange av de andre på kontoret og som har bevist sin arbeidsevne ubetalt over mange måneder. De fikk 40prosent lønnstilskudd fra Nav for min 50prosent stilling, da jeg endelig begynte å motta lønn. Så jeg kostet dem bare ca 8000 kr mnd. Jeg fikk kun en midlertidig stilling tross at formålet med lønnstilskudd er fast arbeid (se forskrift om lønnstilskudd). 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

349.000 er ok?! Med en bachelorgrad? Wooow

Anonymkode: ebfcb...02f

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

NAV ordnet en praksisplass til meg i Røde Kors. Der ble jeg værende i over et år. De var kjempefornøyde, men hadde aldri lønnsmidler, og endte som ledig igjen etter endt praksis.

Anonymkode: 6624f...d80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...