Gå til innhold

Kan p-piller fremskynde overgangsalderen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er i slutten av 30-årene, og sluttet for tre måneder siden ca med p-piller for å bli gravid.

Etter tre prøveperioder er jeg ennå ikke blitt gravid, til tross for at vi har hatt sex veldig mye og minst annenhver dag rundt eggløsning. 

Er klar over ar min alder kan gjøre at det tar lengre tid å bli gravid enn feks for ti år siden, da jeg ble gravid på første forsøk. 

Men jeg har begynt å bekymre meg for om p-pillene kan ha påvirket fruktbarheten min, kanskje ført til at jeg kommer i tidlig overgangsalder? Eller at stresset med prøvingen gjør meg mindre fruktbar?

Er det noen som vet om p-piller kan lede til, gi en tidlig start på overgangsalder eller generelt føre til lavere fruktbarhet? Føler meg bekymret, håper jeg bare overtenker og bekymrer meg unødig.

Anonymkode: 173ae...5fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror de hadde satt det som en bivirkning om det var tilfelle 😅

Tror heller problemene dere har er at det kun er rundt 20% sjanse for graviditet hver mnd. 3 mnd prøving er ikke noe spesielt mye, særlig om det er direkte etter p-pille slutt. Det er kjent at man trenger et par sykluser etter man slutter på p-piller før man får en normal syklus tilbake.

Det er en grunn for at de ber folk vente 1 år med prøving før de søker hjelp. Men om du er redd noe er galt, kan du betale for fertilitets sjekk for både deg og mannen din.

Det er en kjent sak at fertiliteten har gått nedover de siste årene, spesielt hos menn i skandinavia.

Anonymkode: 29c0a...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...