Gå til innhold

"forholdet vårt ble styrket av utroskapen"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

av og til har jeg hørt at folk sier ting som "forholdet vårt ble styrket av utroskapen" osv.jeg selv må innrømme at jeg har vanskelig for å skjønne dette :forvirret: tror du det er mulig at et par kan få et sterkere forhold etter at den ene parten har vært utro?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, mine tanker om det er at når den ene er utro, så mister man tillit til denne personen. Kan ikke tro at man stoler mer på en person etter utroskap.. Det tar veldig lang tid å stole på en som har ødelagt tilliten dem i mellom på den verste måte.

Gjest filosofia
Skrevet

Tja. Man vet ikke hva man har før det er ute av huset. Av og til fører slikt til en skikkelig vekker, og man får se hva man har FØR det er ute av huset. I de tilfellene tror jeg det er sant. Dersom paret virkelig lærer noe om seg selv og hverandre.

I andre tilfeller duger det som trøst, og litt unskyldning ovenfor omverdenen i alle fall...

Skrevet (endret)

Jeg leste i går en artikkel (i Aftenposten?) om en kvinne som skrev om at mannen hadde gjentatte ganger vært utro med en kollega. Dette hadde hun tilgitt igjen og igjen og snakket varmt om hvor godt forholdet hadde blitt siden og terapeuten som kommenterte brevet skrev hvor sterkt og solid forhold de måtte ha som hadde overlevd dette osv osv. For meg blir det helt feil, og jeg stiller meg undrende til å rose en dame som tilgir en mann som har vært utro flere ganger. Ikke en eneste gang hverken i damens brev eller psykologens svar ble det nevnt noe som helst om at denne mannen, med vitende og vilje, har gjort noe han visste ville såre henne dypt, og han har gjort det igjen og igjen. Jeg ville i allefall aldri tilgitt gjentatt utroskap, og synes overhodet ikke det vitner om at vi ikke har et sterkt og godt nok forhold. I et forhold skal man jo føle seg trygg og elsket, og gjør man virkelig det om man igjen og igjen blir bedratt? Jeg tror faktisk det krever en sterkere personlighet å bryte ut og si "nok er nok, jeg aksepterer ikke et slikt liv" enn å bli værende i vante spor, "det går nok bra", tilgi igjen og igjen og aldri innse at mannen tydeligvis ikke respekterer deg nok.

Men, tilbake til selve spørsmålet :sjenert: ja, man kan nok vokse og bli sterkere av utroskap. Men man vokser jo på all erfaring man får, god eller vond. Det er ikke dermed sagt at det er positivt å ha opplevd det.

Endret av Arkana
Skrevet

Jeg tror utroskap kan virke som en "vekker" for den som er utro, at han/hun blir redd for å miste det han/hun allerede har og på den måten verdsetter forholdet mer, setter av mer tid til det osv.

Den andre veien har jeg vanskelig å forstå. Hadde kjæresten min vært utro så hadde forholdet vårt bare blitt svakere eller kanskje ingenting, fordi jeg har veldig vanskelig med å tilgi utroskap. Eksen min var utro, og jeg stoler aldri på ham igjen, på noen måte. Ikke det at jeg har noe ønske om å gjennoppta forholdet vårt, fordi jeg har det bra slik jeg har det nå med kjæresten min, men eksen har skrumpet i øynene mine siden jeg fant ut om utroskapet og aldri om vi hadde kunnet fungere lengre enn det vi gjorde.

Skrevet

Utroskap er uannsett skadelig for et forhold slik jeg ser det. Men nå er det jo slik at hvis man skal leve sammen gjennom et langt liv er det en viss sannsynlighet for at man kan tråkke over noen grenser som man helst ikke skal.

Mange ting som spiller inn for om man kan klare å komme seg gjennom dette tror jeg. Bl.a.:

- Hvor godt er forholdet i utgangspunktet?

- Er det skjedd når det er en krise i forholdet eller andre ytre omstendigheter?

- Hvor graverende er utroskapen?..gå til sengs..kysse...sms..osv

- Er det følelser med i bildet?

- Har det vært mange løgner og fortielser?

- Har det vært en ONS eller et lengre forhold?

- Angrer den som har vært utro?

- Hvordan takler den som har vært utro krisen?..kommunikasjon..ærlighet..osv

- Er det barn med i bildet?

Listen kunne sikkert vært mye lengre. Jeg tror uannsett at man skal være forsiktig med å være så bastant...iallefall på vegne av andre i denne saken.

I et godt forhold med det "rette utgangspunktet" tror jeg helt klart at man kan komme seg gjennom dette, og at man etterpå kan ha et vel så godt forhold som før.

Skrevet

Kan bare svare for meg selv: Ja, jeg tror det....

Men det hele tror jeg, som noen har vært inne på før, er avhengig av hvordan forholdet var FØR, og så har det så klart alt å si hvordan dette gripes an. OG hvor mye man er villig til å gå i seg selv....

Skrevet
og jeg stiller meg undrende til å rose en dame som tilgir en mann som har vært utro flere ganger.

Og denne innstillingen er grunnen til at jeg aldri har fortalt noen i min familie om min samboers utroskap. Fordi skammen over å ha tilgitt noe jeg aldri hadde forestilt meg at jeg kunne tilgi er for stor - selv når det ikke er jeg som gjorde noe galt, den gang. Dog, du understreket flere ganger, og i mitt tilfelle trengte jeg bare tilgi en gang. Men å fortelle det til familie, det har jeg aldri klart. Årsaken er kombinert med at jeg ikke ønsker å sette han i dårlig lys. Han er fortsatt en god og snill person, jeg ønsker at min familie kun skal ha gode tanker om han.

Svar på spm: Jeg vet ikke hvordan det er. Man går videre og har en erfaring ekstra i lommen. Du lærer kanskje å se hva som er det viktige i et forhold og bagateller blekner. Et mer personlig svar: vårt forhold ble styrket da også jeg endte opp med å være utro. Les mer om det i annen utroskapstråd. Two wrongs doesn't make it right, but it does make it even...

Skrevet

Litt Lost: For meg er det i allefall milevis forskjell mellom ett feilsprang og å være utro gjentatte ganger. Jeg synes uansett ikke du skal skamme deg. Jeg mener ikke at noen som har tilgitt utroskap skal skamme seg, men jeg synes heller ikke dette er noe som fortjener ros.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...