Gå til innhold

Forskjell på tiltak etter smittetrykk

Anbefalte innlegg

Gjest Gagaen
Skrevet

Hadde du syntes at det var greit om små bygder med null smitte over tid fikk lov å leve helt som normalt nå? Uten smittevernsregler og med tillatelse til å ha arrangement som vanlig ? DOG med kun adgang for bygdas egne beboere? 

Syns du og at det er greit at de som er vaksinert og kan framlegge bevis på det kan få lov å reise hvor de vil uten restriksjoner? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Isolert sett er det vel ikke noe problem at man har færre tiltak i områder med lite/ingen smitte, men utfordringen er likevel at det ikke fungerer helt slik at man holder seg kun i bygda/på tettstedet. Når folk farter rundt, så drar de gjerne med seg smitte tilbake, og da er man like langt. 

Nei, for de kan i noen grad fortsatt smitte andre (og uvaksinerte). Sekundært er det noe umusikalsk ved at de gruppene resten av samfunnet har ofret seg for i over et år nå skal kunne vise fingeren og gjøre som de vil. 

Skrevet

Jeg tenker at et "frislipp"/normalt liv ikke er forenelig med situasjonen nå uansett i landet. Men jeg tenker også at smittevernstiltak burde vært gjort på kommunalt nivå. Det er faktisk forskjell på griskgrente strøk og storbyer med høy befolkningstetthet. Nasjonale tiltak gjør ingenting annet enn å begrense folks liv unødvendig i store deler av landet for å begrense byer.

Så, ja takk til mer kommunale bestemmelser! 

Angående vaksinering mener jeg at et vaksinebevis absolutt ikke bør gi folk lov til å gjøre som dem vil og dra hvor dem vil uten restriksjoner. Dem har, så vidt jeg vet, fortsatt en smittefare ved seg selv om dem selv er beskyttet. 

• Liker 1
Skrevet
Gagaen skrev (4 minutter siden):

Hadde du syntes at det var greit om små bygder med null smitte over tid fikk lov å leve helt som normalt nå? Uten smittevernsregler og med tillatelse til å ha arrangement som vanlig ? DOG med kun adgang for bygdas egne beboere? 

Syns du og at det er greit at de som er vaksinert og kan framlegge bevis på det kan få lov å reise hvor de vil uten restriksjoner? 

For meg hadde det vært helt greit. Selv om jeg bor et sted med høyt trykk og butikker stengt. Samme med reising, helt greit. Skal ikke ta vaksinen og tar konsekvensene av det. 

• Liker 1
Skrevet
Ctrl skrev (51 minutter siden):

Jeg tenker at et "frislipp"/normalt liv ikke er forenelig med situasjonen nå uansett i landet. Men jeg tenker også at smittevernstiltak burde vært gjort på kommunalt nivå. Det er faktisk forskjell på griskgrente strøk og storbyer med høy befolkningstetthet. Nasjonale tiltak gjør ingenting annet enn å begrense folks liv unødvendig i store deler av landet for å begrense byer.

Så, ja takk til mer kommunale bestemmelser! 

Angående vaksinering mener jeg at et vaksinebevis absolutt ikke bør gi folk lov til å gjøre som dem vil og dra hvor dem vil uten restriksjoner. Dem har, så vidt jeg vet, fortsatt en smittefare ved seg selv om dem selv er beskyttet. 

Jeg er svært uenig. Stengte butikker og langvarig portforbud overalt er påkrevet så lenge vi har viruset i landet. Mange vil slite med sykdom i mange år fremover, og det er på ingen måte utelukket at mange av disse vil dø som en følge etter flere år. Antall i karantene burde være mer relevant tall enn innlagte eller dokumentert smittede. Målet må være å få tallet ned til null før gjenåpning av landet kan begynne.

• Opprett ny...