AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #1 Skrevet 7. april 2021 Jeg har hørt at fastleger skal svare på henvendelse fra pasient innen 5 dager, men husker ikke hvor jeg har det fra. Jeg er vant med at de fastlegene jeg har hatt i Oslo sentrum har svart meg kjapt, ofte i løpet av en time eller to, og senest en dag etter at jeg har sendt en henvendelse via Helse Norge/pasient sky. Henvendelsene har da vært fornying av resept, henvisning til røntgen/blodprøve... I fjor høst flyttet jeg til et tettsted på vestlandet, og har fått meg ny fastlege, dvs vikar for fastlegen. Problemet er at jeg får veldig sen respons på mine meldinger til denne nye legen. Hvis jeg ber om å bli henvist til røntgen (som var noe vi snakket om på forrige time) får jeg ikke svar før jeg bestiller ny time og ber henne om det, eller så tar det 2-4 uker før hun svarer meg, hvis hun svarer meg i det hele tatt. Det samme skjer hvis det gjelder resepter som hun vet jeg tar daglig, eller resepter på feks allergimedisin som jeg har tatt i 10 år og som jeg har på blå resept. Hvis det var noe hun lurte på, kunne hun bare lest i journalen min hva andre leger har skrevet. 1 mars sluttet vikaren og jeg fikk den legen jeg opprinnelig skal ha, og tenkte at nå blir det andre boller, men det ble det ikke! Denne legen er like treig, og jeg får ikke svar på min melding via Pasient sky ang fornying av allergimedisin på blå resept. Har nå gått 1 mnd og nyst med rennende øyne og tett nese pga pollen allergi, og ventet på time hos denne legen! Det er 7 leger på legesenteret og knapt 5700 innbyggere i kommunen så jeg forstår ikke hvorfor alt går så tregt?? Hilsen frustrert pasient🤐 Anonymkode: 8a1c1...140
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #2 Skrevet 7. april 2021 Har erfaring med at meldinger på pasientsky kan ta 2 mnd å få svar på... Virker som om de vil vi skal møte opp, selv om vi har en epidemi gående Anonymkode: e427b...0f4 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #3 Skrevet 7. april 2021 Det er ingen svarkrav på dette nei. Er en ekstraservice de sjekker om de har tid. Er det viktige ting som resepter og henvisninger må du ringe. Enkelt og greit Anonymkode: ca63f...baa
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #4 Skrevet 7. april 2021 Jeg fikk beskjed at de hadde 5 virkedager på å svare. Men legen min svarer samme dag, så jeg har aldri ventet så lenge. Anonymkode: 94e73...5cc 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 Ts her. Fastlegen min har trolig vært her inne og lest tråden min og kjent igjen det jeg har skrevet, så nå har legen strøket timen min! For 30 minutter siden fikk jeg melding fra pasient sky om at legetimen min var avlyst🤨 Anonymkode: 8a1c1...140
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #6 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ts her. Fastlegen min har trolig vært her inne og lest tråden min og kjent igjen det jeg har skrevet, så nå har legen strøket timen min! For 30 minutter siden fikk jeg melding fra pasient sky om at legetimen min var avlyst🤨 Anonymkode: 8a1c1...140 Det kan vel være tilfeldig det da? Om det har dukket opp noe som gjør at legen måtte avlyse timen din? Ikke nødvendigvis at legen har lest om deg på kg..skal ikke påstå det ene eller andre jeg, bare lufter en tanke 🤗 forøvrig så får jeg selv rask tilbakemelding/svar/ny time via pasientsky ☺️ Sikkert litt forskjellig hvordan de praktiserer den. Anonymkode: 1ee6e...232 3
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #7 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ts her. Fastlegen min har trolig vært her inne og lest tråden min og kjent igjen det jeg har skrevet, så nå har legen strøket timen min! For 30 minutter siden fikk jeg melding fra pasient sky om at legetimen min var avlyst🤨 Anonymkode: 8a1c1...140 Dette tror jeg ikke på ett sekund. Hvis du trenger nye resept på noe du bruker fast og ikke får respons på et par dager, så ringer du legesenteret og forklarer problemet. Har for øvrig stor forståelse for at leger vil se pasienten før de bestiller røntgen, det er ikke noe du kan bestille over nett fordi du gjerne skulle hatt. Anonymkode: 7391d...35e 6
Gjest Chroma Skrevet 8. april 2021 #8 Skrevet 8. april 2021 På siden til fastlegekontoret jeg går til står det at man får svar på e-konsultasjon innen 2 virkedager. Høres jo meningsløst ut hvis det tar flere uker/mnd.
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #9 Skrevet 8. april 2021 Det er 5 virkedager som er det vanlige. Men hvorfor ringer du ikke bare legekontoret? (Tviler på legen din har sett tråden din. Når vedkommende bruker 1 mnd på en resept, bruker hun nok mer enn 6 timer på å finne en random tråd på KG..) Anonymkode: 9300a...d88 5
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #10 Skrevet 8. april 2021 Er det eget meldingssystem som legekontoret bruker? Sjekk nettsida deres 🙂 min lege bruker aldri mer enn en time, uansett om jeg har sendt mld på dag eller kveld eller helg.. han er helt rå. jeg tror han jobber alt for mye, så jeg prøver å sende kun på dag, og kun om det er noe viktig Anonymkode: b855c...502
Blue Berry Skrevet 8. april 2021 #11 Skrevet 8. april 2021 Legen min bruker som regel noen timer bare. Sender jeg melding tidlig, får jeg garantert svar innen dagen er omme 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #12 Skrevet 8. april 2021 Ts her. Jeg har fått beskjed av legekontoret at all kommunikasjon med fastlegen går via pasient sky. Der skal jeg bestille resepter, kommunisere med legen om hva saken gjelder og bestille time. Dette har jeg altså gjort uten å få kontakt med legen, og jeg har da vært legekontoret og sagt til sekretær at jeg ikke får kontakt med legen, og at jeg nå har ventet så og så mange dager/ uker på resept. Da sier sekretær at hun skal gi beskjed til legen, men at hun ikke kan gjøre noe annet, og at jeg må purre på legen inne på Pasient Sky. Har aldri hatt det sånn før med leger, så ikke rart jeg er frustrert. Anonymkode: 8a1c1...140 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #13 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette tror jeg ikke på ett sekund. Hvis du trenger nye resept på noe du bruker fast og ikke får respons på et par dager, så ringer du legesenteret og forklarer problemet. Har for øvrig stor forståelse for at leger vil se pasienten før de bestiller røntgen, det er ikke noe du kan bestille over nett fordi du gjerne skulle hatt. Anonymkode: 7391d...35e Da jeg skrev melding til legen om at jeg ønsket hun skulle henvise meg til røntgen, så hadde jeg hatt time uken før der vi hadde snakket om henvisning til røntgen. Hun sa at jeg skulle se det an hvordan det gikk, og hvis ikke skulle hun henvise meg til røntgen, derfor sendte jeg melding om at jeg ønsket at hun henviste meg til røntgen. Da var det helt unødvendig at jeg skulle komme inn for en ekstra time, og sitte og se på at hun skrev en henvisning til røntgen... Hun henviste meg til røntgen men det tok over to uker før hun leste meldingen inne på pasient sky og sendte henvisningen. Når jeg spurte henne hvorfor det tok så lang tid, så sa hun at hun hadde sett meldingen men så hadde hun glemt det, og så hadde hun kommet på det igjen uken etterpå at hun skulle henvise meg. Ts Anonymkode: 8a1c1...140
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #14 Skrevet 8. april 2021 Fastlegen har ikke tid til å sitte og lese KG midt i arbeidstida... Jeg ville aldri gått og ventet en hel måned med plager, jeg ville ringt legekontoret og etterlyst resepten etter et par-tre dager. Anonymkode: 21692...89b
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #15 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fastlegen har ikke tid til å sitte og lese KG midt i arbeidstida... Jeg ville aldri gått og ventet en hel måned med plager, jeg ville ringt legekontoret og etterlyst resepten etter et par-tre dager. Anonymkode: 21692...89b Ts her. Dette var i går kveld i 22 tiden. Etter at jeg fikk beskjed at timen var slettet, så gikk jeg inn og bestilte den samme timen på nytt. Etter ca et kvarter ble timen slettet igjen! Da bestilte jeg timen på nytt igjen, uten at den har blitt slettet. Enten er det et virus i deres datasystem, eller så har fastlegen sittet i går kveld og følt seg truffet av det jeg har skrevet, og så slettet timen. Eller så er jeg bare skikkelig paranoid😐 Anonymkode: 8a1c1...140
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #16 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ts her. Dette var i går kveld i 22 tiden. Etter at jeg fikk beskjed at timen var slettet, så gikk jeg inn og bestilte den samme timen på nytt. Etter ca et kvarter ble timen slettet igjen! Da bestilte jeg timen på nytt igjen, uten at den har blitt slettet. Enten er det et virus i deres datasystem, eller så har fastlegen sittet i går kveld og følt seg truffet av det jeg har skrevet, og så slettet timen. Eller så er jeg bare skikkelig paranoid😐 Anonymkode: 8a1c1...140 Du høres veldig paranoid ut.. Anonymkode: c5e0c...81f 2
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #17 Skrevet 8. april 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Ts her. Fastlegen min har trolig vært her inne og lest tråden min og kjent igjen det jeg har skrevet, så nå har legen strøket timen min! For 30 minutter siden fikk jeg melding fra pasient sky om at legetimen min var avlyst🤨 Anonymkode: 8a1c1...140 er det legesenteret i en bygd langt inne i en fjord? legen en kvinne? Anonymkode: d75c3...f6d
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #18 Skrevet 8. april 2021 Chroma skrev (4 timer siden): På siden til fastlegekontoret jeg går til står det at man får svar på e-konsultasjon innen 2 virkedager. Høres jo meningsløst ut hvis det tar flere uker/mnd. Det har tatt meg to mnd å få svar på en mld fastlegen selv startet i pasientsky. Blir sprø. Får ikke svar på tlf. Anonymkode: 4eb9c...341 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #19 Skrevet 8. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): er det legesenteret i en bygd langt inne i en fjord? legen en kvinne? Anonymkode: d75c3...f6d Ja, "alle kjenner alle" Ts Anonymkode: 8a1c1...140
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #20 Skrevet 8. april 2021 19 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. Dette var i går kveld i 22 tiden. Etter at jeg fikk beskjed at timen var slettet, så gikk jeg inn og bestilte den samme timen på nytt. Etter ca et kvarter ble timen slettet igjen! Da bestilte jeg timen på nytt igjen, uten at den har blitt slettet. Enten er det et virus i deres datasystem, eller så har fastlegen sittet i går kveld og følt seg truffet av det jeg har skrevet, og så slettet timen. Eller så er jeg bare skikkelig paranoid😐 Anonymkode: 8a1c1...140 Ble den slettet, eller var det litt forsinkelser i systemet? Som sagt, ring legekontoret og etterlys resepten. Det burde du har gjort for flere uker siden. Anonymkode: 21692...89b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå