AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #1 Skrevet 7. april 2021 Så en annen tråd om dødfødsel, så begynte å lure på dette: Hvis barnet er dødt sent i svangerskapet, må man føde det? Eller kan man ta KS? Jeg hadde ikke synes det var noe kjeks å føde et dødt barn. Man er jo allerede "straffet" nok om ikke man skal gå gjennom intense smerter, kanskje risiko for rift (som ikke blir helt bra), inkontinens, andre komplikasjoner. Da må man jo hele livet gå gjennom sorgen + disse skadene. Anonymkode: 71817...d26
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #2 Skrevet 7. april 2021 Ja, de aller fleste føder på vanlig måte. Det er mest skånsomt for kroppen og man kommer seg igjen fysisk mye fortere, og da er man styrket til å jobbe med det psykiske og sorgen. Anonymkode: 46c49...f08 8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #3 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så en annen tråd om dødfødsel, så begynte å lure på dette: Hvis barnet er dødt sent i svangerskapet, må man føde det? Eller kan man ta KS? Jeg hadde ikke synes det var noe kjeks å føde et dødt barn. Man er jo allerede "straffet" nok om ikke man skal gå gjennom intense smerter, kanskje risiko for rift (som ikke blir helt bra), inkontinens, andre komplikasjoner. Da må man jo hele livet gå gjennom sorgen + disse skadene. Anonymkode: 71817...d26 Ja man må det og jeg synes det er hårreisende. Men har skjønt at mange synes det er en god løsning. Kommer aldri aldri til å bli enig i det. Mener mor skal skånes for det, når enden på visen er å få et dødt barn i armene. Umenneskelig. Sånne ting som får meg til å tenke at verden er et forferdelig sted, at noen skal gå gjennom no sånt. Anonymkode: eab2b...571 8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #4 Skrevet 7. april 2021 Ja, selvfølgelig! Anonymkode: e95dd...d22
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja, de aller fleste føder på vanlig måte. Det er mest skånsomt for kroppen og man kommer seg igjen fysisk mye fortere, og da er man styrket til å jobbe med det psykiske og sorgen. Anonymkode: 46c49...f08 Finnes ingenting skånsomt med det. Keisersnitt er det eneste menneskelige og fornuftige. Anonymkode: eab2b...571 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #6 Skrevet 7. april 2021 Kommer nok an på. En bekjent tok keisersnitt i full narkose. Anonymkode: 36668...1e7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 Prosessen gjøres slik fordi kroppen trenger å gå gjennom det, for å "slå av" hormonene. Man får beholde babyen i en frysebag, og beskjed om å holde barnet. Det handler om at det er viktig å gå gjennom den fysiske og psykiske prosessen i det hele. Høres jo grusomt ut, men jeg hadde satt pris på å kunne møte barnet jeg har bært på. Det er fortsatt er barn som er av meg og min mann og vil for alltid være i hjertene våre. Det er ikke sykt eller ekkelt. Det er nødvendig. For sorgprosessen man skal gjennom i ettertid. Jeg har selv ikke vært gjennom dette, men det er hva jeg har hørt og tenker. Og vær litt forsiktig med å slenge ut negative bemerkninger om temaet da det sikkert er noen her inne som har opplevd dette. Anonymkode: 270f1...a25 15
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #8 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Prosessen gjøres slik fordi kroppen trenger å gå gjennom det, for å "slå av" hormonene. Man får beholde babyen i en frysebag, og beskjed om å holde barnet. Det handler om at det er viktig å gå gjennom den fysiske og psykiske prosessen i det hele. Høres jo grusomt ut, men jeg hadde satt pris på å kunne møte barnet jeg har bært på. Det er fortsatt er barn som er av meg og min mann og vil for alltid være i hjertene våre. Det er ikke sykt eller ekkelt. Det er nødvendig. For sorgprosessen man skal gjennom i ettertid. Jeg har selv ikke vært gjennom dette, men det er hva jeg har hørt og tenker. Og vær litt forsiktig med å slenge ut negative bemerkninger om temaet da det sikkert er noen her inne som har opplevd dette. Anonymkode: 270f1...a25 Men hvem skal bestemme at jeg må gå gjennom en slik prossess bare fordi noen mener at fødsel er det beste? Det er jo meg og min kropp hvis jeg har et dødfødt barn. Jeg ville jo sørget uansett hvis jeg tok KS. Og barnet kommer jo helt ut ved KS og kan legges i en frysebag og man kan jo fint få se/holde etterpå. Anonymkode: 71817...d26
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #9 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men hvem skal bestemme at jeg må gå gjennom en slik prossess bare fordi noen mener at fødsel er det beste? Det er jo meg og min kropp hvis jeg har et dødfødt barn. Jeg ville jo sørget uansett hvis jeg tok KS. Og barnet kommer jo helt ut ved KS og kan legges i en frysebag og man kan jo fint få se/holde etterpå. Anonymkode: 71817...d26 Det er nok ingen som tvinger deg ut i en vaginal fødsel. Anonymkode: 36668...1e7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #10 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men hvem skal bestemme at jeg må gå gjennom en slik prossess bare fordi noen mener at fødsel er det beste? Det er jo meg og min kropp hvis jeg har et dødfødt barn. Jeg ville jo sørget uansett hvis jeg tok KS. Og barnet kommer jo helt ut ved KS og kan legges i en frysebag og man kan jo fint få se/holde etterpå. Anonymkode: 71817...d26 Enig med deg. Man må passe seg for å redusere kvinnen til noe som ikke er selvstendig tenkende og selvstendig individ bare fordi hun er gravid.. Syns dette bør være opp til kvinnen selv - og det er det nok i bunn og grunn også. Pasienter har jo etter loven rett til medvirkning.. Men ser for meg at en hel hærskare av fagfolk står på med press om man skal føde vaginalt i den situasjonen og det er jo ikke den beste situasjonen å være utsatt for slikt press Anonymkode: b83bf...7c7 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #11 Skrevet 7. april 2021 Et keisersnitt vil etterlate et arr i livmoren som kan føre til større risiko i et eventuelt nytt svangerskap. Både mtp det å bli gravid, fastsittende morkake og fare for ruptur. Jeg har selv mistet og er glad for muligheten til vaginal fødsel. Kjenner (dessverre) andre som har mistet, og ingen av dem angrer på vaginal fødsel. Man får fullført svangerskapet, og det er en av de få tingene man kan gjøre for barnet sitt, å føde det. Anonymkode: cda4c...a59 10
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #12 Skrevet 7. april 2021 Det er sunnere for kroppen å føde det døde barnet. Det var det jordmor sa til meg og tro meg all den helvetes smerten var verdt det. Jeg ville være tilstede selv om jeg bare fikk time med barnet før det gikk bort. Det er individuelt og helt umenneskelig, men samtidig var psyken min i soldat-modus som bare visste at kroppen måtte klare det. Anonymkode: 828d7...7cf 5
Helgeline Skrevet 7. april 2021 #13 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Så en annen tråd om dødfødsel, så begynte å lure på dette: Hvis barnet er dødt sent i svangerskapet, må man føde det? Eller kan man ta KS? Jeg hadde ikke synes det var noe kjeks å føde et dødt barn. Man er jo allerede "straffet" nok om ikke man skal gå gjennom intense smerter, kanskje risiko for rift (som ikke blir helt bra), inkontinens, andre komplikasjoner. Da må man jo hele livet gå gjennom sorgen + disse skadene. Anonymkode: 71817...d26 Kvinnen får mer smertestillende fex enn det som er vanlig ved en fødsel med levende barn. Helsepersonellet har kun kvinnen å ta hensyn til her, barnet kan de ikke gjøre noe mer for. Ofte er også barnet mindre. Det er en større belastning for kroppen med KS. Tar lenger tid å komme seg til hektene fysisk, og du har også risikoen for samnenvoksninger som kan gi fex mageproblemer som tarmslyng senere. Aldri opplevd det selv. Sender gode tanker til dere som har. 💕 8
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #14 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Det er sunnere for kroppen å føde det døde barnet. Det var det jordmor sa til meg og tro meg all den helvetes smerten var verdt det. Jeg ville være tilstede selv om jeg bare fikk time med barnet før det gikk bort. Det er individuelt og helt umenneskelig, men samtidig var psyken min i soldat-modus som bare visste at kroppen måtte klare det. Anonymkode: 828d7...7cf Jeg tror ikke jeg hadde klart det. Tror jeg hadde knekt sammen fullstendig. Hvordan er det mulig å gå gjennom noe sånn? Har du ikke fått store traumer? Våget du å prøve på nytt, få et nytt barn? Anonymkode: eab2b...571
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #15 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg tror ikke jeg hadde klart det. Tror jeg hadde knekt sammen fullstendig. Hvordan er det mulig å gå gjennom noe sånn? Har du ikke fått store traumer? Våget du å prøve på nytt, få et nytt barn? Anonymkode: eab2b...571 Du får masse smertestillende og beroligende hvis du vil. Anonymkode: 2908b...ff2 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #16 Skrevet 7. april 2021 Det er større sjanse for at morkaken legger seg foran mormunnen ved en eventuelt neste graviditet, oh det kan være farlig for både mor og barn Anonymkode: b1fa1...8e2 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #17 Skrevet 7. april 2021 Jeg har ikke mistet selv, men noen i nær familie gjorde det. Barnet var fullbårent og døde bare dager før termin. Hun fødte vanlig, men med mye mer smertestillende. Kroppen trenger det, som noen allerede har skrevet. Det høres forferdelig ut, men det tror jeg et ks også er. Den tingen jeg syntes var verst, var at hun måtte føde og være på vanlig fødeavdeling, sammen med nybakte foreldre med levende, friske barn. Akkurat DET kunne hun godt fått slippe ❤ Anonymkode: e7f87...9f6 6
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #18 Skrevet 7. april 2021 Man får smertestillende, som man ikke kan få ved vanlig fødsel, pga ja, ved vanlig fødsel er det risiko at smertestillende påvirker barnet. Risiko er selvsagt absolutt ikke der ved dødfødsel, så .. En ting er at kroppen trenger det, for å trigge hormonendringer tilbake til "ikke gravid" tildstand. Men annen ting, er jo at det viste seg å være mest gunstig for psykisk helse også, å gå gjennom prosessen på denne måten. Anonymkode: 8d590...56b 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #19 Skrevet 7. april 2021 Du kan lese mer om det her: https://www.lub.no/dodfodsel#hva-skjer-ved-en-dødfødsel Det er flere viktige grunner for å gjennomgå en normal fødsel: Etterlatte foreldre forteller i ettertid at de er glade og lettet over at de gjennomgikk og mestret en vanlig fødsel En fødsel er naturlig og styrker båndet mellom mor og barn, også når barnet er dødt Et keisersnitt er en større påkjenning for kroppen, og det kan ta lengre tid å komme seg Dersom barnet døde av en infeksjon, er det større risiko for overføring av smitte til mor ved keisersnitt Keisersnitt øker risikoen noe for komplikasjoner i framtidige svangerskap, og begrenser alternativer for hvordan framtidige barn kan forløses. Anonymkode: 5279a...f8f 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #20 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så en annen tråd om dødfødsel, så begynte å lure på dette: Hvis barnet er dødt sent i svangerskapet, må man føde det? Eller kan man ta KS? Jeg hadde ikke synes det var noe kjeks å føde et dødt barn. Man er jo allerede "straffet" nok om ikke man skal gå gjennom intense smerter, kanskje risiko for rift (som ikke blir helt bra), inkontinens, andre komplikasjoner. Da må man jo hele livet gå gjennom sorgen + disse skadene. Anonymkode: 71817...d26 Ja man må føde det, og det er ikke enkelt, da et levende barn vil selv prøve å komme seg ut, mens et dødt ett bare er der. (Beskrivelse fra noen som måtte gjennom en dødfødsel, der de var klar over at barnet var dødt i magen). Man har eisiko for akkurat de samme problemene når man får keisersnitt. Inkontinens ca halvparten så stor risoko, da rundt 30% av kvinner med vaginal fødsel opplever det og 15% som får keisersnitt opplever det. Men med keisersnitt har man andre risikoer som man ikke har ved vaginal fødsel, og man må minst vente 2 år før man kan prøve igjen. Selt om man venter kan man risikere at livmoren revner når den vokser. Anonymkode: f837f...8a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå