Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i forhold med en mann fra et annet land, hvor keisersnitt er vanligere enn vaginal fødsel. Jeg snakket med moren hans, og hun sa at i deres hjemland var det helt merkelig å føde vaginalt. Kan i tillegg opplyse om at i dette landet så betaler man selv for fødselen, så det dekkes ikke av det offentlige.

Men der er det sånn at ingen protesterer på at du vil ha keisersnitt, det er helt opp til deg. De fleste velger det faktisk.

Er sannheten at egentlig handler keisersnitt i Norge om økonomi? At det blir for dyrt å dekke over hvis man fikk velge fritt? Og at det med risiko for komplikasjoner og at vaginal fødsel er så mye bedre, er betydelig overdrevent for å liksom dekke over at dette handler om økonomi. Hva tror dere?

For det virker som at majoriteten av damer som har tatt keisersnitt er utrolig fornøyd med det og egentlig ikke har opplevd noe som helst negativt i forhold til det

Anonymkode: eebae...509

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er nok forskjellig fra kvinne til kvinne, og for noen er KS også det beste alternativet (f.eks., for de med fødselsangst), men, KS er ingen lett løsning.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket land er dette?

Anonymkode: 2e131...05a

AnonymBruker
Skrevet

Det er selvsagt involvert et spørsmål om økonomi, da man isåfall måtte ha tatt pengene fra noe om alle skulle hatt keisersnitt, men det er også viktig å huske på at alle operasjoner gir risiko for komplikasjoner både under og etter inngrep, og keisersnitt er en stor operasjon med tilhørende risiko. Keisersnitt fører til økt liggedøgn, noe helsevesenet ikke har kapasitet til. Vi vet fra forskning at det er mest gunstig for både mor og barn å føde vaginalt når dette er mulig. Blant annet vet vi at barnet som tas med keisersnitt ikke får kolonisert tarmen med bakterier slik som et barn som fødes vaginalt gjør, og dette er en av grunnene til at tarmbakterier er utrydningstruet i den vestlige verden som fører til risiko for masse ulike sykdommer. Keisersnitt gir også betydelig økt risiko for astma og allergi. Det er vanskeligere å komme i gang med melkeproduksjonen når man tar keisersnitt også. 

Sitat

Planlegger man å gjøre det elektive keisersnitt i uke 37 for å redusere risikoen for et akutt, vil det i stedet være økt risiko for respirasjonsproblemer hos barnet. Ved keisersnitt på medisinsk indikasjon er den økte risikoen for respirasjonskomplikasjoner hos barnet vurdert som mindre enn antatt gevinst ved en keisersnittsforløsning. En slik netto nytteeffekt kan ikke forutsettes ved keisersnitt utelukkende etter mors ønske der det ikke foreligger medisinsk indikasjon.

Langtidskomplikasjonene for kvinnen etter flere keisersnitt er usikker. Det er sannsynlig at flere abdominale operasjoner gir mer adheranse- og subileusproblemer enn hos vaginalt forløste og dermed mer magesmerter og økt risiko for organskade ved annen kirurgi senere.

Det samfunnsetiske aspektet av unødvendig høy sectiofrekvens innebærer ikke bare at keisersnitt koster mer for samfunnet enn vaginal forløsning (i Norge anslått til ca. kr 55 000 mot kr 22 000) (3), men også at andre viktige oppgaver må nedprioriteres. Det trengs mer ressurser ved keisersnitt enn ved vaginal forløsning. Det synes ikke å være etisk korrekt å prioritere ressurser på unødvendige og i verste fall skadelige operasjoner når det finnes andre og viktige udekkede oppgaver for samfunnet og helsevesenet. Også i land som Norge er tilgangen på kvalifisert helsepersonell begrenset.

https://tidsskriftet.no/2009/06/leder/keisersnitt-til-nytte-eller-skade

Anonymkode: 6dd5c...663

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvilket land er dette?

Anonymkode: 2e131...05a

Flere land. Blandt annet Italia er kjent for keisersnitt. 

Norge henger langt etter. Selvfølgelig handler det om økonomi. 

Anonymkode: 03f25...5dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg er i forhold med en mann fra et annet land, hvor keisersnitt er vanligere enn vaginal fødsel. Jeg snakket med moren hans, og hun sa at i deres hjemland var det helt merkelig å føde vaginalt. Kan i tillegg opplyse om at i dette landet så betaler man selv for fødselen, så det dekkes ikke av det offentlige.

Men der er det sånn at ingen protesterer på at du vil ha keisersnitt, det er helt opp til deg. De fleste velger det faktisk.

Er sannheten at egentlig handler keisersnitt i Norge om økonomi? At det blir for dyrt å dekke over hvis man fikk velge fritt? Og at det med risiko for komplikasjoner og at vaginal fødsel er så mye bedre, er betydelig overdrevent for å liksom dekke over at dette handler om økonomi. Hva tror dere?

For det virker som at majoriteten av damer som har tatt keisersnitt er utrolig fornøyd med det og egentlig ikke har opplevd noe som helst negativt i forhold til det

Så du tror den norske stat forfalsker forskningen som viser at vaginal fødsel (foreløpig) er det tryggeste? Tror du det bare er en stor løgn at det er større risikoer forbundet med ks? Nei tror nok den kjente sannheten faktisk er det som er sant. Noen må ta ks av medisinsk grunn (fysisk/psykisk), og det er heller ikke vanskelig lenger å få det hvis man får overbevist om at man er veldig redd. 

Anonymkode: a14d0...b11

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her høres det ut som det heller handler om at man har et behov for å rettferdiggjøre å få velge ks, så da passer det jo greit å si at staten prøver å spare penger😂 Big state😂

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så du tror den norske stat forfalsker forskningen som viser at vaginal fødsel (foreløpig) er det tryggeste? Tror du det bare er en stor løgn at det er større risikoer forbundet med ks? Nei tror nok den kjente sannheten faktisk er det som er sant. Noen må ta ks av medisinsk grunn (fysisk/psykisk), og det er heller ikke vanskelig lenger å få det hvis man får overbevist om at man er veldig redd. 

Det stemmer ikke, det er vanvittig vanskelig å få det! Les diverse blogger om akkurat det, så skal du se at kvinner må i ørten dialogmøter med overleger og andre eksperter før de kanskje vurderer å innvilge keisersnitt. Mange får nei, selv om de har stor angst.

• Liker 2
Skrevet

I de aller fleste tilfeller er det best for både mor og barn med vaginal fødsel. 

Massevis av grunner til det. 

Og det er jo det som er det naturlige.  Ikke uten grunn. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan jo dra til Italia å ta keisersnitt, og få multiresistente bakterier inn i operasjonssåret siden det liksom er så bra å ta keisersnitt uten indikasjon? Du er klar over at bare du legger deg i en sykehusseng i Italia er du nært sagt garantert å pådra deg multiresistente bakterier? Så hva er da så bra at de i tillegg opererer på folk som ikke trenger det? 

Anonymkode: 6dd5c...663

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Syntes det er snakk om her inne at Norge har flest syke/uføre? Noe av dette er vel fødselsskader? Så så friskere blir man vel ikke av å føde vaginalt

Det er jo ikke sånn at vi er friskere fordi vi føder vaginalt. Faktisk er det flere som har hjerneskader/cp ++ på grunn av mangel på oksygen til fosteret under fødselen. 

Anonymkode: dbfc9...5eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja jeg tror det gjør det! De fleste som har tatt keisersnitt gjør det gladelig igjen. Har bare hørt positive ting om keisersnitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si det. Jeg vet ikke hva som koster mest. Men hvis en kvinne får komplikasjoner etter vaginal fødsel som f.eks ikke kontroll på urin og/eller avføring, stor rift som krever operasjon (smerter, ødelagt sexliv kanskje), stor blødning som krever noen poser blod osv, så koster vel det samfunnet litt? Og ikke minst koster det MYE hvis hun blir ufør pga. dette. Nå vet jeg ikke hvor mange dette gjelder da. Men igjen så må jo kanskje far steppe mer inn når det gjelder KS, f.eks at hun blir sykemeldt og han må ta mer over permisjonen / omsorgspenger. Det koster jo også. 

Jeg tror nok at jeg vil føde vanlig pga. opplevelsen. Samtidig så er jeg livredd for å få store komplikasjoner og livet ødelagt pga. det. F.eks betyr sex MYE for meg og mannen, og det funker ikke om endetarmsmuskelen er totalt ødelagt og skjeden har masse sting, arrvev og gjør vondt ved sex. Også er det jo det psykiske. Ingen vil gå rundt med bleie som 30-åring. Og selv om ikke dette skjer med så mange, så vet man aldri om det er seg selv. 

Anonymkode: 905e1...24f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Syntes det er snakk om her inne at Norge har flest syke/uføre? Noe av dette er vel fødselsskader? Så så friskere blir man vel ikke av å føde vaginalt

Det er jo ikke sånn at vi er friskere fordi vi føder vaginalt. Faktisk er det flere som har hjerneskader/cp ++ på grunn av mangel på oksygen til fosteret under fødselen. 

Anonymkode: dbfc9...5eb

Hadde man fått vite skadeomfanget vaginal fødsel gjør på kvinner så tror jeg folk hadde fått sjokk. Flere jeg kjenner har blitt langtidssyke etter vaginal fødsel. De som har fått planlagt keisersnitt har en vanvittig god psyke etter fødsel og uttrykker overhode ingen vonde minner eller opplevelser.

Det er helt TYDELIG for meg at risikoen ved keisersnitt er betydelig overdrevent.

Naturlig å føde? Evolusjonsmessig har skallen til menneskebarna vokst uproporsjonalt med kanalen de skal ut av, det er derfor flere revner. Dette er ikke sånn det egentlig skal være, og i land uten moderne helsehjelp kan dette være en dødelig konsekvens. Vaginal fødsel kan være vanvittig skadelig.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Blant annet vet vi at barnet som tas med keisersnitt ikke får kolonisert tarmen med bakterier slik som et barn som fødes vaginalt gjør, og dette er en av grunnene til at tarmbakterier er utrydningstruet i den vestlige verden som fører til risiko for masse ulike sykdommer.

Dette er sant men helt tåpelig, siden det er så viktig kunne legene fint ordnet dette ved å hente ut vaginale og anale bakterier å smøre barnet med, hadde tatt det 1 min.

Anonymkode: 3530a...ce1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er sant men helt tåpelig, siden det er så viktig kunne legene fint ordnet dette ved å hente ut vaginale og anale bakterier å smøre barnet med, hadde tatt det 1 min.

Min samboer og hans to brødre er tatt med keisersnitt, de har ingen helseproblemer, friske og raske. Er det bevist at barn tatt med keisersnitt har masse helseproblemer eller pga de ikke badet i tarmbakterier?

AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer ikke, det er vanvittig vanskelig å få det! Les diverse blogger om akkurat det, så skal du se at kvinner må i ørten dialogmøter med overleger og andre eksperter før de kanskje vurderer å innvilge keisersnitt. Mange får nei, selv om de har stor angst.

Anonymkode: 

Spille litt ekstra på ørten møter var ikke et stort problem for meg og to venninner som gjorde det samme. Jeg ville ikke føde, og når eneste mulighet da var å gjøre det slik, ja da er ikke de møtene noe stort offer å gå gjennom. Personlig synes jeg det burde vært lettere å velge ks.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg tror ikke det er "sannheten" om KS. Naturlig fødsel er best for både mor og barn, og har lavere sjanse for komplikasjoner. WHO anbefaler at andelen KS-barn ikke skal ligge over 15% verden over. Dette er den internasjonale anbefalingen, ikke Norges påfunn.

Velferdsstaten betaler for mange ting som andre land ikke betaler for, så dersom alt var snakk om økonomi så er det mye vi kunne kuttet.

Det er få land der KS er mer vanlig enn vaginal fødsel. Selv om det forekommer hyppigere i Italia enn her, så er det fortsatt kun 35%. 

Noen kvinner vil ha KS fordi de er redde for å føde. Det beste er like fullt naturlig fødsel, og i Norge vil man bli anbefalt det. I land med privatisert helsevesen vil kvinnen oftere få det hun ber om, i dette tilfellet KS. Det gjelder jo private sykehus verden over. Det at man får det man betaler for, betyr ikke at alle anbefalinger fra et offentlig helsevesenet er feil. I USA får du medisiner over en lav sko om du betaler for det - vi vet likevel at mange av disse er avhengighetsskapende, og det er derfor offentlige helsevesen har det regulert.

Generelt må man se folkehelse i sammenheng. Jeg henter ikke "inspirasjon" fra land der den kollektive folkehelsen er langt verre enn den norske. 

Anonymkode: 05621...298

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Hadde man fått vite skadeomfanget vaginal fødsel gjør på kvinner så tror jeg folk hadde fått sjokk. Flere jeg kjenner har blitt langtidssyke etter vaginal fødsel. De som har fått planlagt keisersnitt har en vanvittig god psyke etter fødsel og uttrykker overhode ingen vonde minner eller opplevelser.

Jepp ett skikkelig register med skader burde vært opprettet for leeeenge siden, selv går jeg for keisersnitt.

Så utrolig mange skader fra vaginal fødsel blir aldri registrert som fødselsskader, noen må kjempe om å få dekket operasjoner etc.en skam egentlig 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Varierer , fikk det lett innvilget å slapp masse samtale. Hadde fødselsangst. 

møtte opp å hadde lest meg så godt opp at jeg kunne mer enn jordmor og var flink til å belyse begge sider både vaginal fødsel og keisersnitt. Hadde også med A4 ark med fordeler, ulemper og masse statistikk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...