Gå til innhold

Erfaring med jobbintervju hos Plan- og bygningsetaten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer på om noen her inne har erfaring med intervju hos Plan- og bygningsetaten (eller lignende i kommunen), og har lyst til å dele erfaringer med det? 🌼

Jeg er nyutdannet til sommeren med bakgrunn fra juss og arealplanlegging, og skal på flere intervju. Sitter og forbereder meg nå og er naturlig nok kjempespent og har megalyst på jobben. Lurer på om noen har erfaring med hvordan prosessen er? Går det over flere runder, for eksempel? Har fått beskjed om at det vil stilles faglige spørsmål, og lurer på hva de typisk spør om? Quizzer de deg i lover og forskrifter, eller blir det lagt opp til en case? Krysser fingrene 🤞

Anonymkode: ebf29...f39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt flere intervjuer og som oftest er det bare en runde og de ønsker bare å bli kjent med deg som person. Så det er ikke ofte de har case/quiz eller noe. 

Jeg vet at noen kommuner kan ha to runder og case, men virker ikke som det er så ofte. Tenk også ca. lønn du kan tenke deg for de kommer til å spørre om dette også. Siden du er nyutdannet kan man si at man forventer lønn etter utdannelse. Lykke til :) 

Øv på standard spørsmålene: 

1. Kan du fortelle litt om deg selv?

2. Hvorfor vil du ha denne jobben?

3. Hva vet du om bedriften/kommunen?

4. Hva er dine største styrker? 

5. Hva ser du på som dine svakheter?

6. Hva er du mest stolt av?

7. Fortell om en konflikt/vanskelig situasjon du har opplevd på jobb og hvordan du løste denne

8. Har du søkt på andre jobber?

9. Hvorfor slutter du i nåværende jobb?

10. Hva ser du etter i en ny jobb?

11. Hvordan vil din sjef og kollegaer beskrive deg?

13. Har du noen spørsmål til oss?

Anonymkode: 7d4ce...c6f

AnonymBruker
Skrevet

Med så mange stygge tettsteder og byer som det er i Norge kan det ikke kreves svært mye faglighet og kunnskap om arkitektur og arealplanlegging.

Anonymkode: 8a99c...226

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har hatt flere intervjuer og som oftest er det bare en runde og de ønsker bare å bli kjent med deg som person. Så det er ikke ofte de har case/quiz eller noe. 

Jeg vet at noen kommuner kan ha to runder og case, men virker ikke som det er så ofte. Tenk også ca. lønn du kan tenke deg for de kommer til å spørre om dette også. Siden du er nyutdannet kan man si at man forventer lønn etter utdannelse. Lykke til :) 

Øv på standard spørsmålene: 

1. Kan du fortelle litt om deg selv?

2. Hvorfor vil du ha denne jobben?

3. Hva vet du om bedriften/kommunen?

4. Hva er dine største styrker? 

5. Hva ser du på som dine svakheter?

6. Hva er du mest stolt av?

7. Fortell om en konflikt/vanskelig situasjon du har opplevd på jobb og hvordan du løste denne

8. Har du søkt på andre jobber?

9. Hvorfor slutter du i nåværende jobb?

10. Hva ser du etter i en ny jobb?

11. Hvordan vil din sjef og kollegaer beskrive deg?

13. Har du noen spørsmål til oss?

Var det hos PBE? Jeg har nemlig fått beskjed om at det blir satt av tid i intervjuet til å spørre meg faglige spørsmål, så jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det foregår. Men de personlige spørsmålene er selvfølgelig viktig de også, så dette kommer godt med. Takk for svar og lykkeønskninger! :) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Med så mange stygge tettsteder og byer som det er i Norge kan det ikke kreves svært mye faglighet og kunnskap om arkitektur og arealplanlegging.

Anonymkode: 8a99c...226

Hehe. Man blir jo nysgjerrig på hvordan du tror utbygging og planprosesser foregår, og hva du tror oppgavene til de ansatte i plan- og bygningsmyndigheten er?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Var det hos PBE? Jeg har nemlig fått beskjed om at det blir satt av tid i intervjuet til å spørre meg faglige spørsmål, så jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det foregår. Men de personlige spørsmålene er selvfølgelig viktig de også, så dette kommer godt med. Takk for svar og lykkeønskninger! :) 

Ja, kommuner gjør det forskjellig så noen vil spørre fagelige spørsmål mens andre gjør det ikke. Jeg har ikke blitt stilt fagelige spørsmål, men jeg kan tenke meg at de gir deg noen scenarier om du feks vil godta bygging nær strandsona o.l. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare vært på intervju som nyutdannet jurist, og da fikk jeg ingen faglige spørsmål. Jeg fikk bare personlige og etiske spørsmål, blant annet hva lojalitet betydde for meg og hvordan jeg reagerer i en presset situasjon.

De på jobben med mer erfaring fikk et case. Det var en søknad på to A4-sider og så skulle de skrive et sammendrag med de viktigste poengene de kunne finne i dokumentet. 

Vet egentlig ikke hva slags faglige spørsmål du vil bli stilt når du er nyutdannet, men jeg vil tro at de er rettet mer mot den planmessige utdanningen din?

Anonymkode: 147a6...a0a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har bare vært på intervju som nyutdannet jurist, og da fikk jeg ingen faglige spørsmål. Jeg fikk bare personlige og etiske spørsmål, blant annet hva lojalitet betydde for meg og hvordan jeg reagerer i en presset situasjon.

De på jobben med mer erfaring fikk et case. Det var en søknad på to A4-sider og så skulle de skrive et sammendrag med de viktigste poengene de kunne finne i dokumentet. 

Vet egentlig ikke hva slags faglige spørsmål du vil bli stilt når du er nyutdannet, men jeg vil tro at de er rettet mer mot den planmessige utdanningen din?

Jeg har noen års erfaring fra offentlig forvaltning gjennom en deltidsstilling ved siden av studiene, så det kan nok være derfor de vil spørre meg om det ikke er vanlig å spørre nyutdannede. Jeg tenkte at det nok ville være relatert til det juridiske og å ha kontroll på lovverket, men det trenger det jo ikke å være. Case, som du nevner, er jo det som virker som mest hensiktsmessig, og det virker overkommelig sånn som du forklarer det her. Takk for at du deler :) 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen faglige spørsmål. De med erfaring ser på tosiders søknad? Krever ingen av disse jobbene utdanning? 😂😂

Anonymkode: fd5fe...9c5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ingen faglige spørsmål. De med erfaring ser på tosiders søknad? Krever ingen av disse jobbene utdanning? 😂😂

Jo? Hva snakker du om?

For å kvalifisere til intervju må man ha relevant høyere utdanning og relevant arbeidserfaring. Jeg har selv mastergrad, og man legger med karakter i søknad. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har du ikke søkt på jobb før?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...