Gå til innhold

Virker som om katten min ikke får gjort nr 2

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva kan jeg gjøre for å hjelpe?  Hun bare går rundt og roter i doen sin.. noen som kan hjelpe?

Anonymkode: 01e4a...4af

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Renset parafin, hvor får jeg det? Kan man bruke parafinolje fra apoteket?

Skrevet (endret)

Jeg har hund som ble plaget av stadige og nesten sammenhengende forstoppelser i månedsvis. Hun begynner å bli gammel, så jeg antar det er alderen. Ingenting er forandret i matveien. Så jeg undersøkte litt, og leste et råd om å gi en liten skvett olivenolje på maten. Det fungerer som en drøm og hunden har ikke hatt forstoppelse siden jeg begynte med det. 

Oljen smører tarmen og mykgjør hard avføring, så den sklir ut uten problemer.

Ulempen er at oljen er veldig kaloririk, så hunden har lagt på seg veldig etter at jeg begynte med det. Men jeg tenker som så at hunden får heller være litt tjukk på sine eldre dager, enn å gå rundt med smerter i magen pga konstant forstoppelse i steden.

Hunder liker smaken av olivenolje, kanskje katter gjør det også? Spiser katten din fremdeles, eller har den stoppet å spise pga fordøyelsesproblemene?

Endret av Million
Skrevet

Veterinær er ett godt hjelpemiddel...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

Jeg har hund som ble plaget av stadige og nesten sammenhengende forstoppelser i månedsvis. Hun begynner å bli gammel, så jeg antar det er alderen. Ingenting er forandret i matveien. Så jeg undersøkte litt, og leste et råd om å gi en liten skvett olivenolje på maten. Det fungerer som en drøm og hunden har ikke hatt forstoppelse siden jeg begynte med det. 

Oljen smører tarmen og mykgjør hard avføring, så den sklir ut uten problemer.

Ulempen er at oljen er veldig kaloririk, så hunden har lagt på seg veldig etter at jeg begynte med det. Men jeg tenker som så at hunden får heller være litt tjukk på sine eldre dager, enn å gå rundt med smerter i magen pga konstant forstoppelse i steden.

Hunder liker smaken av olivenolje, kanskje katter gjør det også? Spiser katten din fremdeles, eller har den stoppet å spise pga fordøyelsesproblemene?

Spiser normalt.. må det være olivenolje eller kan jeg bruke feks rapsolje?

AnonymBruker
Skrevet
Taluno skrev (5 minutter siden):

Veterinær er ett godt hjelpemiddel...

Jada, jeg vet.. tenkte kanskje spørre om råd her inne først da vettu. Er vel lov det?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis den spiser og drikker normalt, tisser normalt, og ellers har god allmenntilstand, kan du avvente. 

Vær forsiktig med parafin, om katten får det i lungene kan det gjøre stor skade. 

Vi har et middel som smører systemet (reseptbelagt), vi gir mat med høyt fiberinnhold. Og vi har gitt Microlax (avføringsmidddel) når katten begynner å være tydelig plaget av problemet. 

Men om dette ikke løser seg relativt raskt, eller katten på noen som helst måte ikke er slik jeg beskriver over, så må du ta en tur til dyrlege. Særlig urinstopp er ekstremt akutt. 

Anonymkode: 2774a...935

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Spiser normalt.. må det være olivenolje eller kan jeg bruke feks rapsolje?

Vet ikke. Beklager. Jeg leste olivenolje da jeg googlet dette for hunder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jada, jeg vet.. tenkte kanskje spørre om råd her inne først da vettu. Er vel lov det?

Gå inn på agira sine sider. Mange gode råd

Anonymkode: b807b...2bb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt katten matolje/olivenolje. En teskje sammen med våtfor ett par dager. Funker det :) 

Anonymkode: f7947...3e1

AnonymBruker
Skrevet

De anbefaler en spiseskje rapsolje eller olivenolje til mennesker som sliter med forstoppelse. Men det er mer forebyggende. 

Jeg ville dratt til veterinær og fått råd og hjelp der.

Anonymkode: bc0f6...a97

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp parafinolje på apoteket ja!  Våres katt fikk forstoppelse og det funket, pass på hvor mye du gir da slik at du ikke gir for mye. Jeg gidde 2 ml selv om katten vår var 7 kg for jeg ville være sikker på at jeg ikke gidde for mye. Bland det i flytende godteri eller våtfor.

Men gå til veterinær om det ikke hjelper, tror ikke de skal gå mer enn 4-5 dager uten avføring? 

ellers kan det være greit å ha kattemalt fra dyrebutikk.

Anonymkode: 8ac89...155

AnonymBruker
Skrevet

Laktulose - du får på apotek. Samme som er til mennesker. Eventuelt gi den litt fløte - de færreste katter tåler det, og da får de gjerne litt diaré og proppen kan løsne. 

Anonymkode: 8fe4a...751

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ringt vetrinæren og snakket med dem. Det skal ikke gå for lenge uten at det kommer noen avføring før det kan bli kritisk. Kanskje det denne ganger kan ha gått for langt, og olje ol. ikke vil hjelpe.

Til fremtiden kan det være en ide å investere i en vannfontene (om du ikke allerede har det), da det vil øke interessen katten har for å drikke vann, som kan hjelpe mot fremtidige problemer.

Vetrinær kan kanskje og hjelpe med å anbefale for som er laget for katter med mageproblemer.

Anonymkode: 28e7d...e2d

AnonymBruker
Skrevet

Ja vannfontene og våtfor/rått for/vom er bra til å forebygge!  Får de bare tørrfor kan de lett få i seg for lite vann og bli hard i magen. 

Anonymkode: 8ac89...155

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle! Katten har heldigvis klart å få bæsjet litt nå. Jeg skal kjøpe parafinolje og følger selvfølgelig med på om det blir verre.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...