AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #1 Skrevet 7. april 2021 Jeg har angst nesten hele tiden etter en grusom hendelse, og jeg har ikke overskudd til å kjempe mot lengre siden det er nesten konstant. Klarer ikke eksponering heller. Hvor sannsynlig er det at legen skriver ut beroligende(korttidsvirkende) til meg fremfor f.eks antidepressiva(langtidsvirkende)? Jeg skal såklart spørre om ny henvisning til psykolog, men fra jeg spør om det til jeg får time er det ikke usannsynlig at det går 6 til 12 mnd. Jeg er så ufattelig sliten og jeg har lenge følt på at jeg klarer ikke mer. Det er bare såvidt jeg kommer meg på jobb så dette er en ganske presset situasjon. Jeg antar at jeg får meg en knekk om jeg ikke får en quick-fix løsning, selv om jeg nok skal klare å karre meg gjennom det og. Anonymkode: 169f4...025
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #2 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har angst nesten hele tiden etter en grusom hendelse, og jeg har ikke overskudd til å kjempe mot lengre siden det er nesten konstant. Klarer ikke eksponering heller. Hvor sannsynlig er det at legen skriver ut beroligende(korttidsvirkende) til meg fremfor f.eks antidepressiva(langtidsvirkende)? Jeg skal såklart spørre om ny henvisning til psykolog, men fra jeg spør om det til jeg får time er det ikke usannsynlig at det går 6 til 12 mnd. Jeg er så ufattelig sliten og jeg har lenge følt på at jeg klarer ikke mer. Det er bare såvidt jeg kommer meg på jobb så dette er en ganske presset situasjon. Jeg antar at jeg får meg en knekk om jeg ikke får en quick-fix løsning, selv om jeg nok skal klare å karre meg gjennom det og. Anonymkode: 169f4...025 Tror du får beroligende med dette. Anonymkode: 17118...abc 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #3 Skrevet 7. april 2021 Veldig liten sannsynlighet. Spesielt om du er ung. Anonymkode: 4e6b5...d98 7 1
Gjest Fnuggolina Skrevet 7. april 2021 #4 Skrevet 7. april 2021 I ditt tilfelle ville det vært ganske høyrisiko å gi beroligende fremfor ssri. For din egen del er det LANGT mer hensiktsmessig å starte på det, og eventuelt bli sykemeldt på deltid om du plages av bivirkninger enn å starte en karusell med Sobril eller Valium. Sobril vil bare gjøre deg litt rolig, Vival i mindre doser likeså. I din situasjon er den type medikamenter å be om avhengighetsproblemer.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 Fnuggolina skrev (6 minutter siden): I ditt tilfelle ville det vært ganske høyrisiko å gi beroligende fremfor ssri. For din egen del er det LANGT mer hensiktsmessig å starte på det, og eventuelt bli sykemeldt på deltid om du plages av bivirkninger enn å starte en karusell med Sobril eller Valium. Sobril vil bare gjøre deg litt rolig, Vival i mindre doser likeså. I din situasjon er den type medikamenter å be om avhengighetsproblemer. Ssri er ikke hakket bedre. mindre avhengighetsskapende , men ødelegger mye mer. Anonymkode: 9dc4e...236 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #6 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har angst nesten hele tiden etter en grusom hendelse, og jeg har ikke overskudd til å kjempe mot lengre siden det er nesten konstant. Klarer ikke eksponering heller. Hvor sannsynlig er det at legen skriver ut beroligende(korttidsvirkende) til meg fremfor f.eks antidepressiva(langtidsvirkende)? Jeg skal såklart spørre om ny henvisning til psykolog, men fra jeg spør om det til jeg får time er det ikke usannsynlig at det går 6 til 12 mnd. Jeg er så ufattelig sliten og jeg har lenge følt på at jeg klarer ikke mer. Det er bare såvidt jeg kommer meg på jobb så dette er en ganske presset situasjon. Jeg antar at jeg får meg en knekk om jeg ikke får en quick-fix løsning, selv om jeg nok skal klare å karre meg gjennom det og. Anonymkode: 169f4...025 Jeg er i en lignende situasjon som deg akkurat nå, har forferdelig angst hele tiden etter en hendelse for snart 3 uker siden. Kontaktet legen i går og fikk en kort sykmelding samt en resept på 25 beroligende tabletter. Jeg ba selv om dem og begrunnet det med at jeg må få roet meg litt når panikken kommer, og at jeg trenger å få i meg mat og få sove. Vit at det blir bedre. Det er jævlig nå, men jeg lover deg at det blir bedre ❤️ Anonymkode: 5cdc2...cbc 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 Tydeligvis forskjell fra lege til lege. Jeg fikk pushet dette på meg når jeg ikke ønsket, trengte bare en samtale og var gravid i tillegg. (Resepten ble kastet). Mannen fikk ikke selv om han åpenbart hadde hatt nytte av det. Jeg er helsepersonell selv. Anonymkode: 29309...235 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #8 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Ssri er ikke hakket bedre. mindre avhengighetsskapende , men ødelegger mye mer. Anonymkode: 9dc4e...236 Hva legger du i at ssri "ødelegger mye mer"? Er dette noe du har hørt eller har du egne erfaringer? Det er litt spesielt å påstå at ssri er ødeleggende når denne gruppen medikamenter faktisk virker svært godt mtp depresjon, samtidig som de har relativt beskjedne bivirkninger. Anonymkode: 1e738...cea 14
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #9 Skrevet 7. april 2021 36 minutter siden, AnonymBruker said: Ssri er ikke hakket bedre. mindre avhengighetsskapende , men ødelegger mye mer. Anonymkode: 9dc4e...236 For de fleste er det mye bedre å ta SSRI enn å begynne med beroligende, jo. Det betyr ikke at ikke enkelte kan oppleve SSRI som ødeleggende, bare at beroligende er mer ødeleggende og har større risiko for de fleste. Anonymkode: ad15e...b44 10
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #10 Skrevet 7. april 2021 Jeg slet mye i mange år og fikk på den tiden (heldigvis) aldri b-preperater, men etter at jeg ble ferdigbehandlet og "friskmeldt" får jeg resept på vival om jeg trenger det. Det er fordi legen kjenner meg og vet at jeg ikke kommer til å bruke mer enn strengt nødvendig. Sist jeg fikk ny resept var vel en 25-pakning for 2,5 år siden, og jeg har fortsatt igjen rundt 10 stk. Husker ikke sist behovet meldte seg. Hadde jeg fått Vival før terapi hadde jeg hatt større sannsynlighet for å velge det fremfor terapien, fordi det tross alt er både enklere og mer behagelig å ta en tablett enn det er å stå i og jobbe med angsten og traumene. Nå har jeg nesten aldri behov for det lenger fordi jeg lærte meg teknikker for å håndtere motgang. Anonymkode: e310c...1f5 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #11 Skrevet 7. april 2021 Hadde det slik som deg for 11 år siden, ts. Nå er jeg dønn avhengig av piller. Sjonglerer med Paralgin Forte, oxynorm, Imovane, Sobril og Lyrica. Helt jævlig. Anonymkode: 9c05d...79e 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #12 Skrevet 7. april 2021 Jeg har tidligere stått på antidepressiva og hadde ikke noen god effekt av dem etter å ha prøvd ut tre forskjellige typer i min. 6 mnd, men dette er jo årevis siden. Jeg ikke være avhengig av noe, jeg er avholdsmenneske, og lever generelt strengt iforhold til diett, fysisk aktivitet osv. Jeg vil jobbe med problemene mine og bli bedre uten medikamenter, derfor har jeg takket nei til det tidligere(husker ikke hva psykolog ville skrive ut) . Men det vil antakelig skade meg mer å gå rundt på high altert konstant i fire mnder til, enn en periode på beroligende. Det spørs så klart på om legen mener det samme. Får bare prøve og forklare det til legen og se hva hen sier. Anonymkode: 169f4...025 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #13 Skrevet 7. april 2021 Har forøvrig vært I terapi flere ganger tidligere, sluttet sist fordi psykologen hadde mer krevende pasienter og jeg var for frisk til å prioriteres(i essens, psykologen sa det ikke slik). Anonymkode: 169f4...025 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #14 Skrevet 7. april 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva legger du i at ssri "ødelegger mye mer"? Er dette noe du har hørt eller har du egne erfaringer? Det er litt spesielt å påstå at ssri er ødeleggende når denne gruppen medikamenter faktisk virker svært godt mtp depresjon, samtidig som de har relativt beskjedne bivirkninger. Anonymkode: 1e738...cea Forskningen er mer delt enn at man ser god effekt på de fleste. At bivirkningene er beskjedne er løgn. Mange ender opp med bivirkninger som varer mange år etter at de slutter på dem. Anonymkode: 2a7b0...9ec 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #15 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde det slik som deg for 11 år siden, ts. Nå er jeg dønn avhengig av piller. Sjonglerer med Paralgin Forte, oxynorm, Imovane, Sobril og Lyrica. Helt jævlig. Anonymkode: 9c05d...79e Mens jeg har fått b preparater i åresvis uten å bli avhengig fordi jeg kun tar de når det er helt krise og er veldig bevist på forbruket. Med andre ord,ingen er like så selv om du ble avhengig betyr det ikke at Ts blir det Anonymkode: b7716...512 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #16 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Veldig liten sannsynlighet. Spesielt om du er ung. Anonymkode: 4e6b5...d98 Hvorfor sier du det? Jeg har stått fast på beroliggende siden jeg var 18. Hadde ikke takla livet uten, så det har hjulpet meg selvom jeg er avhengig. Anonymkode: 98de0...5e0 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #17 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hadde det slik som deg for 11 år siden, ts. Nå er jeg dønn avhengig av piller. Sjonglerer med Paralgin Forte, oxynorm, Imovane, Sobril og Lyrica. Helt jævlig. Anonymkode: 9c05d...79e Uff.. kan du få hjelp av legen din til å trappe ned? Klem Anonymkode: a908d...397 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #18 Skrevet 7. april 2021 Jeg tåler overhodet ikke ssri. Beroligende blir jeg skikkelig humørsyk av, så da tar jeg det kun ved krisetilfeller. Det er meeeget kortvarig lindring, og man får dobbelt-eller trippelt med angst etterpå. Ikke verdt det. Anonymkode: b2209...88a 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #19 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvorfor sier du det? Jeg har stått fast på beroliggende siden jeg var 18. Hadde ikke takla livet uten, så det har hjulpet meg selvom jeg er avhengig. Anonymkode: 98de0...5e0 Nr 1: Placebo (om du ikke bruker langt mere og høyere dose enn du skal. Nr 2: Din lege burde miste retten til å skrive ut b preparater Anonymkode: b7716...512 2
Purple_Pixiedust Skrevet 7. april 2021 #20 Skrevet 7. april 2021 Jeg får det utskrevet, til tross for at jeg har tidligere rusmisbruk. Men jeg misbruker ikke vivalen. Tar det når jeg trenger det, og ber aldri om resept før tiden. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå