AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #1 Del Skrevet 7. april 2021 Hei. Jeg er en kvinne i begynnelsen av 30 årene som for 2 mnd fikk påvisst høyt stoffskifte. Står på medisinering og tar blodprøve hver måned. Ved prøven for 1 mnd siden hadde stoffskifte gått mye ned men endokrinologen sier at man bør stå på medisin i 1 år for å være sikker på at sykdommen dør ut. Hun spurte om vi planla barn i nærmeste fremtid og da sa jeg nei og hun anbefalte prevensjon. Og hvis jeg skulle bli det måtte jeg ta kontakt med henne med en gang. Jeg kjenner jeg blir mer og mer babysyk og kjæresten har sagt at han ser for seg at vi kan prøve fra sommeren. Min mor ble gravid da hun hadde høyt stoffskifte/medisinering og det gikk bort av seg selv da hun gikk gravid. Er det noen av dere som ble gravide med høyt stoffskifte? Anonymkode: 84b8a...f33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #2 Del Skrevet 7. april 2021 Ville ventet. Stoffskifte kan påvirke intelligens og kognitiv fungering i barn. Anonymkode: 4ff56...7d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #3 Del Skrevet 7. april 2021 Er det flere med innspill/erfaring? Ts. Anonymkode: 84b8a...f33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #4 Del Skrevet 7. april 2021 Vent, du er bare 30 år. Ubehandlet stoffskifte gir økt risiko for spontanabort og enkelte forstyrrelser hos fosteret, og medisinene går ikke overens med svangerskap. Høyt stoffskifte gir også forstyrrelser i syklusen din, så det er ikke sikkert du greier å bli gravid en gang, og da har du utsatt behandlingen for ingenting. Jeg blir diagnosert med dette da jeg var på din alder, og gikk på medisiner i to år. Tok ca et år å stabilisere stoffskiftet, og det siste halvåret trappet jeg ned, sammen med hyppige kontroller. Har nå vært frisk i mer enn ti år. Du må også påregne at stoffskifte kan bli verre eller du får tilbakefall under svangerskap, men dette er visstnok lettere å behandle enn ordinære problemer. Anonymkode: 3e2cb...b61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #5 Del Skrevet 7. april 2021 Takk for svar. Jeg er 32 år så vet jeg forhåpentligvis har flere år igjen å få barn på. Men er sårt når man kjenner på lengselen og ikke vet når det er riktig med tanke på det høye stoffskifte og at årene går. Syklusen har nå etter 4 mnd med kort mens gått tilbake til slik den var. Flere som har innspill/erfaringer? Ts Anonymkode: 84b8a...f33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #6 Del Skrevet 8. april 2021 Hei. Jeg er 40 og har blitt behandlet for høyt stoffskifte i ett og ett halvt år frem til august 2020. Jeg fikk høyt stoffskifte etter tidligere graviditet, ingen i familien som har det. (nå vet jeg jo ikke hva du bruker da) Men, sånn jeg har forstått behandlingen jeg fikk, er det ikke ønskelig at man står på medisinen Neomercazole om man blir, eller ønsker å bli gravid mens man behandles. Den kan byttes til en annen medisin som begynner på p... og jeg husker ikke navnet. Det er visst mest vanlig at om man er i behandling økes doseringen ca 30% ved en graviditet. Om, du har TRAS eller falske TSH så vent til det er ute av systemet før du prøver å blir gravid, det kan gå gjennom morkaken inn til fosteret og da kan fosteret påvirkes av dette. Det er forekomsten av dette som visstnok er det som betegnes som risikoen med høyt stoffskifte. Mens du er under behandling enten den blir lang eller kort er det beste rådet jeg kan gi deg å forberede kroppen på en graviditet med å leve sunt og trene og ta vitaminer. Det tar ca 3 mnd for et egg å modnes og slippes. Anonymkode: f5945...e3e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2021 #7 Del Skrevet 8. april 2021 Takk for svar. Flere som har innspill/erfaringer? Ts Anonymkode: 84b8a...f33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Godis Skrevet 9. april 2021 #8 Del Skrevet 9. april 2021 Vi hadde vært prøvere en god tid. Fikk påvist høyt stoffskifte i utredning for manglende syklus, og måtte da starte på prevensjon (midt i prøvingen, veldig psykisk tungt). Etter et halvt år med medisiner og prevensjon hadde vi fått såpass kontroll på stoffskiftet at jeg kunne stoppe på prevensjon. Fortsatte videre behandling av stoffskifte, men måtte bytte til en annen type medisin som ville være mer forenelig med graviditet. Fikk hyppigere mens, men fremdeles ustabil syklus. Stoffskifte så ut til å stabilisere seg, men gikk plutselig opp igjen. Derfor ønsker de å behandle slik at det holder seg stabilt over tid, med gradvis mindre dose medisin. Nå i mars fikk jeg positiv test, et år etter prevensjonslutt nummer to. Jeg ble fremdeles behandlet for stoffskifte. Nå har jeg (i TETT samarbeid med endokrinolog) stoppet på behandling, men følges opp med ukentlige blodprøver første trimester, 2. Og 3. trimester kan jeg kanskje ta blodprøver sjeldnere. Graviditet kan påvirke stoffskiftet, som igjen kan gi økt risiko for fosteret. Jeg vil absolutt råde deg til å være ærlig med endokrinologen om barneønsket, slik at alle valg som tas er så trygg som mulig for både deg og et fremtidig barn. Det trenger ikke bety at prøvingen må vente et helt år, men stoffskifte må være nok stabilt til at det er forsvarlig. Send gjerne melding til meg om du vil diskutere dette mer, det er nok ikke alt jeg er komfortabel med å dele her 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Godis Skrevet 9. april 2021 #9 Del Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (På 8.4.2021 den 9.42): annen medisin som begynner på p. Propyltiouracil mener jeg den heter. Skal også helst unngås tidlig i svangerskapet (uke 5-10), men kan benyttes om det vurderes som helhetlig best for mor og barn. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #10 Del Skrevet 11. april 2021 Tusen takk for svar Ser at det er lurt å vente. Venter på svar på kontroll-blodprøve jeg tok før helgen. Jeg skal spørre legen når vi evt kan tenke på prøving. Men har kun stått på medisin i 2 mnd. Syns det er sårt ikke kan begynne å starte prøving når man ønsker men forstår risikoen... Flere som har erfaringer? Ts. Anonymkode: 84b8a...f33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Godis Skrevet 11. april 2021 #11 Del Skrevet 11. april 2021 Ja, hør med legen. For å presisere: jeg hadde bare blitt behandlet i 6 mnd da vi gjenopptok prøvingen. Så så lenge du samarbeider med legen trenger det ikke være så lenge til, hvis kroppen responderer greit til behandling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #12 Del Skrevet 11. april 2021 Hei ts. For tre år siden fikk jeg påvist lavt stoffskifte. Jeg ble gravid, uplanlagt. Da gikk jeg på medisiner. Jeg mistet, men tror ikke det hadde så mye med stoffskiftet å gjøre, men heller min psykiske tilstand og at jeg stresset utrolig mye. etter 9 mnd begynte jeg å bli utrolig dårlig på å ta medisinene mine, så jeg tok nye blodprøver - de var da helt fine. Da avklarte jeg med lege at det ikke var noe mer poeng i å ta medisiner, og har ikke hatt problemer med det siden. 9 mnd etter medisinstopp ble jeg gravid, og tok da igjen nye prøver for å sjekke (siden graviditet kan påvirke sånn), pg prøvene var helt fine! Tok også prøver etter fødsel, også helt fint. Vi har en frisk gutt på et år nå, som har det helt fantastisk og er superaktiv og ekstremt pratsom:) Anonymkode: 4fc59...672 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå