Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser jeg vil være i uke 12+6 den dagen jeg har fått time til nakkefoldscanningen. Synes dette er veldig sent mtp at fristen for selvbestemt abort er i samme uke. Kontaktet sykehuset for å få en time i uken før men fikk ikke endre time og det ble fastholdt at det måtte være denne dagen. 

Noen som har opplevd lignende? Er det normalt at de gir timer langt ut i uke 12? Har blodprøven i uke 10.

Anonymkode: 46fda...ca7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hmm. Måling av nakkefold gjøres uke 11-13 så sånn sett er jo 12 helt fint og innafor. Skjønner at du vil ha svar før fristen går ut, men man tar jo uansett ikke abort kun basert på tidlig UL? Man vil jo ta flere bekreftende tester før man tar affære siden TUL ikke gir 100% sikker diagnose.

Anonymkode: c55c6...857

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hmm. Måling av nakkefold gjøres uke 11-13 så sånn sett er jo 12 helt fint og innafor. Skjønner at du vil ha svar før fristen går ut, men man tar jo uansett ikke abort kun basert på tidlig UL? Man vil jo ta flere bekreftende tester før man tar affære siden TUL ikke gir 100% sikker diagnose.

Jeg tar NIPT-test privat i uke 9, så da kjøper jeg meg heldigvis litt tid. Men virker som sykehusene ikke forstår hvilken stor påkjenning det vil være for oss å måtte gå til lenge etter uke 12 for å få en avklaring på alle tester. Forstod det sånn at er noe galt på KUB-testen får man Nipt-test på sykehuset. Viser den noe galt får man ikke søke om abort før man har tatt fostervannsprøve i uke 15(!!!). Dvs at man kan ende opp med å være 4 mnd på vei før man får lov å søke om abort hvis noe er galt. Og da må man møte i nemd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Jeg tar NIPT-test privat i uke 9, så da kjøper jeg meg heldigvis litt tid. Men virker som sykehusene ikke forstår hvilken stor påkjenning det vil være for oss å måtte gå til lenge etter uke 12 for å få en avklaring på alle tester. Forstod det sånn at er noe galt på KUB-testen får man Nipt-test på sykehuset. Viser den noe galt får man ikke søke om abort før man har tatt fostervannsprøve i uke 15(!!!). Dvs at man kan ende opp med å være 4 mnd på vei før man får lov å søke om abort hvis noe er galt. Og da må man møte i nemd.

Ja, det er jo en større påkjenning jo lenger tid som går 😕 Men når du nå tar NIPT såpass tidlig så er vel det det beste du får til. Håper alt ser bra ut :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt vanlig. Er for å få mest mulig korrekt avlesning

Anonymkode: 974e5...b97

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ul ifbm kub tas rundt uke 13. 

Men altså, om det viser seg å være noe galt, får du medhold i nemd for abort. 

Anonymkode: 7af1c...8e8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ultralyden når jeg var 12+6. En venninne hadde 12+4. Virket som det var veldig vanlig tid. Men er enig i at det er sent hvis det er noe galt. Jeg fikk høy risiko og tok så nipt. Den kom jeg tilbake og tok når jeg var 13+4. Måtte så vente på svar og var 15+6 når svaret kom. Heldigvis fikk jeg bra svar. Hadde det vært dårlig, måtte jeg så ha tatt fostervannsprøve og ventet ca 2 uker på svar der. Hvis jeg da måtte avslutte så måtte jeg fått time i nemd, så bli satt opp til senabort, og fått time til det. Så dessverre kan man risikere å komme veldig langt på vei. Jeg hadde nok endt på rundt uke 19.

Anonymkode: 07201...d43

Skrevet

Eneste grunnen til at vi fortsatt roter rundt med KUB er kristen-fundamentalistene i KRF. Ta heller NIPT privat, det er MYE mer pålitelig og kan tas lenge før. 

Ulempen er at du må betale selv, men med tanke på hvor dyrt barn uansett er så er det en dråpe i havet.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg hadde ultralyden når jeg var 12+6. En venninne hadde 12+4. Virket som det var veldig vanlig tid. Men er enig i at det er sent hvis det er noe galt. Jeg fikk høy risiko og tok så nipt. Den kom jeg tilbake og tok når jeg var 13+4. Måtte så vente på svar og var 15+6 når svaret kom. Heldigvis fikk jeg bra svar. Hadde det vært dårlig, måtte jeg så ha tatt fostervannsprøve og ventet ca 2 uker på svar der. Hvis jeg da måtte avslutte så måtte jeg fått time i nemd, så bli satt opp til senabort, og fått time til det. Så dessverre kan man risikere å komme veldig langt på vei. Jeg hadde nok endt på rundt uke 19.

Anonymkode: 07201...d43

Det er helt sykt å måtte vente så lenge. 

AnonymBruker
Skrevet
prt90 skrev (13 timer siden):

Eneste grunnen til at vi fortsatt roter rundt med KUB er kristen-fundamentalistene i KRF. Ta heller NIPT privat, det er MYE mer pålitelig og kan tas lenge før. 

Ulempen er at du må betale selv, men med tanke på hvor dyrt barn uansett er så er det en dråpe i havet.

Det har du nok rett i. Orker ikke disse KrF -greiene. Jeg har bestilt NIPT-kit fra Ultralydklinikken i København og skal ta blodprøven i uke 9. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er helt sykt å måtte vente så lenge. 

Nei, dette er KUB-testing og ikke ordinært abortgrunnlag. 

Anonymkode: d66d6...bb7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...