Gå til innhold

Veiing og måling av barn på skolen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk mail om at klassetrinnet til barnet skal veies og måles i forbindelse med tema kropp og helse på skolen. Foreldrene vil kontaktes ved behov for oppfølging. Det var også en mulighet å reservere seg mot det. 

Jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre. Barnet er normalvektig og vokser som det skal, men vi har dårlige erfaringer fra førsteklasse og helsesøster.

Begge foreldre er overvektige og vi opplevde at helsesøster veldig tydelig antok at barnet hadde et dårlig kosthold og snakket nedlatende til oss om det. Vi ble ikke trodd når vi fortalte om kostholdet hjemme. At nettopp det at vi er overvektige gjør at vi er litt ekstra på vakt, falt henne ikke inn. 

Nå er jeg litt bekymret for en reprise av den runden, uansett om vi reserver oss eller ikke. Det hadde ikke vært noe problem om helsesøster hadde gått i dialog med oss og trodd oss på det vi fortalte, men det tviler jeg på at skjer. 

Hva ville dere ha gjort? 

Anonymkode: e3388...957

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så hvorfor er dere overvektige? Sykdom eller at dere trur dere spiser normale porsjoner? 

Anonymkode: 6b6ef...725

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn ble veid og målt nylig på skolen. Vi foreldre hadde ingen kontakt med helsesykepleier i forbindelse med dette. De ble bare kalt inn en og en. Hvis det var avvik på vekten ville vi blitt innkalt til samtale.

Anonymkode: 1571a...f98

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Min erfaring med dett er dårlig , keg ble oppringt av helsesøster som sa min datter lå på over normal og veide for mye... jeg ble mildt sagt forbannet ! Dette bilde er fra sommeren samme år og jeg vil absolutt ikke si hun har for mye på seg🤯

Anonymkode: 71fc3...e81

Delryddet for Identifisering/opphavsrett av bilde.

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet (endret)

Utifra det blide ser hun normal ut for meg, men med litt ekstra rundt magen og ryggen. Men jeg aner ikke hvordan hun ser ut fra andre vinkler. 

Jeg er enig i at vekt alene ikke skal bedømme om ungen er sunn eller ei, men å se på kroppen/kroppsbygningen.

Delryddet for sitering av ,Identifisering/opphavsrett av bilde.

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Så hvorfor er dere overvektige? Sykdom eller at dere trur dere spiser normale porsjoner? 

Det er ikke så veldig relevant, men kort fortalt er det enklere å unngå å bli overvektig enn å bli normalvektig når man først er blitt overvektig. Og det burde en helsesøster vite. 

Vi har begge 20 års erfaring som jojo-slankere. Går ned i vekt, og så opp igjen om vi ikke teller kalorier. Det gjør noe med kroppen. Og det er derfor vi passer på at barnet skal slippe. 

Anonymkode: e3388...957

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Utifra det blide ser hun normal ut for meg, men med litt ekstra rundt magen og ryggen. Men jeg aner ikke hvordan hun ser ut fra andre vinkler. 

Jeg er enig i at vekt alene ikke skal bedømme om ungen er sunn eller ei, men å se på kroppen/kroppsbygningen.

Joda hvis man pirker , men barn har gjerne den kroppsholdninga, ut med mage og svai rygg. dette er 4 år siden og nå er hun veldig tynn . Det som er med barn på den alderen er at mange er litt lubne for så å skyte i været de neste årene. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda hvis man pirker , men barn har gjerne den kroppsholdninga, ut med mage og svai rygg. dette er 4 år siden og nå er hun veldig tynn . Det som er med barn på den alderen er at mange er litt lubne for så å skyte i været de neste årene. 

Ja mine barn har også hatt valpefett frem til ca 4 års alder, for så å strekt seg og blitt slankere. 

Men så har du de som fremdeles ser slik ut i 3 klasse. Da mener jeg det er bra å følge med, og gjøre foreldre obs på kostholdet til barnet. For mange foreldre ser ikke selv at ungene er overvektige. Flere av mine venner beskriver ungene sine som tynne, når de er lubne. Grunnen er ofte at foreldrene selv er overvektige, og at barna i deres øyne da er tynne fordi de ikke er like tykke som foreldrene. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Dere bør ta i mot tilbudet. Barnet deres bør ikke få dårligere oppfølging av helsesykepleier fordi dere er sure på henne. Nå må dere legge til side egne issues og gjøre det beste for barnet. Det er dessuten mange foreldre som tror helt oppriktig at barnet deres er normalvektig selv om de ikke er det. Sier ikke at akkurat dere tar feil, men at foreldre påstår at barnet deres er normalt er ikke automatisk korrekt. Barnets beste er ikke at dere unngår anbefalte helsekontroller fordi dere har en greie med hvordan dere ble fulgt opp sist. Og, det går faktisk an å si i fra hvis dere blir behandlet på en måte som ikke er ok.

Anonymkode: 4e82b...232

• Liker 16
Skrevet

Hadde sagt nei takk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at det er fint at skolen tar tak i dette tidlig. Livet blir enklere for den som er slank. 

Typisk at de som er overvektige har noen vaner som andre ikke har. Kjenner nok av de som har smør på pannekaker, mais og i pølsebrødene feks, som ikke skjønner selv at dette ikke er normalt. Som hevder ost er sunt pålegg, mens det egentlig er fett i fast form. Som gir ungene kakao hver morgen til frokost, fordi de selv drikker kaffe. Som synes at en lett spasertur er å anse som trim. And the list goes on. Poenget mitt er at om de setter helse og kosthold mer på dagsorden i skolen, blir mange barn spart for mobbing og livsstilssykdommer. Innfør skoleuniform i tillegg, så har vi suksessfaktoren! Men det er en annen diskusjon 

Anonymkode: e111b...c12

• Liker 6
Skrevet (endret)

I alle dager, hadde servert en glose eller to til helsesøstera i andre enden!😤 Er ikke antydning til overvekt..😤 en bitte bitte liten godmage, men er sånn det skal være💗 

Delryddet for sitering ,Identifisering/opphavsrett av bilde.

Chantielle mod.

Endret av Chantielle
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hos oss målte de kun barnet opp mot tidligere målinger fra kontroll på helsestasjonen. De så mer etter fall i vekt eller unormaliteter. Det er stor variasjon på barna i klassen, men ingen følte seg veldig kritisert akkurat. De spurte alle om kosthold, selv mi som heller er på den nederste delen av skalaen for å passe på at barna får alt de trenger i vekst. Jeg er glad de følger med - og fortsetter med dette så vi sammen kan passe på at barna har det best mulig. 

Og jeg er HELT uenig i påstand om at din datter har for mye noe sted. 

Anonymkode: ee5cf...403

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er i mange tilfeller ikke måltidene, men alt man spiser utenom, som gjør at man blir overvektig. Hvis Ts og mannen f.eks dytter nedpå hver sin sjokoladeplate hver dag, så tviler jeg på at de gjør det foran barnet. Nå er jeg normalvektig selv, men jeg er strengere med kostholdet til barnet enn meg selv. Jeg kan finne på å spise sjokolade på en hverdag, men da skjer ikke det slik at barnet får det med seg.

Anonymkode: 19c12...279

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenker at det er fint at skolen tar tak i dette tidlig. Livet blir enklere for den som er slank. 

Typisk at de som er overvektige har noen vaner som andre ikke har. Kjenner nok av de som har smør på pannekaker, mais og i pølsebrødene feks, som ikke skjønner selv at dette ikke er normalt. Som hevder ost er sunt pålegg, mens det egentlig er fett i fast form. Som gir ungene kakao hver morgen til frokost, fordi de selv drikker kaffe. Som synes at en lett spasertur er å anse som trim. And the list goes on. Poenget mitt er at om de setter helse og kosthold mer på dagsorden i skolen, blir mange barn spart for mobbing og livsstilssykdommer. Innfør skoleuniform i tillegg, så har vi suksessfaktoren! Men det er en annen diskusjon 

Smør på mais er helt normalt, rart du tror noe annet. 

Hilsen normalvektig kokk. 

Anonymkode: 7e35b...841

• Liker 23
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Smør på pannekaker og mais er da helt vanlig! Bruker ikke smør på varme pannekaker, men når de er kalde... Men dersom man bruker masse smør i røra/i panna, så trenger man så klart ikke smør. De jeg kjenner som bruker masse smør i røra/panna er de som er aktive og slanke. Smør = smak. Er helt enig at det ikke er det lureste om man skal passe vekta. 

Smør i pølsebrødene har jeg dog ikke hørt om 😅

Gul/hvitost er jeg ikke enig i at er fett i fast form, det er også en del kalsium og proteiner. Jeg synes heller det er saltmengden som evt kan være problemet. Brunost derimot er jo omtrent bare sukker :P 

Men er enig at mange ikke vet hva et riktig kosthold er. Er selv oppvokst med familie og andre rundt som ikke har/hadde særlig peiling. Skulle ønske jeg lærte mer av dette hjemme og på skolen enn å måtte lese meg opp selv i ungdomsskolealder. Om jeg ikke hadde tatt tak selv så hadde jeg blitt skikkelig overvektig!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for regelmessig oppfølging av høyde og vekt på skolen (årlig eller annethvert år)

Når utvikling blir fulgt opp over tid blir avvik den ene eller andre veien raskt fanget opp, og tiltak kan iverksettes. 

Men én enkeltstående veiing og måling i løpet av 6-7 år gir ingen nyttig informasjon. Den forteller om ståa der og da, men ikke om barnet er på vei inn i en vekstspurt, om høyde står stille, om vekt er økende eller i nedgang.

Jeg ble ikke trodd da jeg kontaktet fastlege med bekymring om dårlig høydetikvekst og lav vekt.  "De vokser i rykk og napp" fikk jeg høre da.

Jeg fortsatte å dokumentere fall på kurven, og fikk til slutt gehør for at dette var en  bekymring. 

En årlig kontroll hos helsesøster ville vist at barnet ikke fulgte kurven kanskje også litt tidligere enn jeg fanget det opp, selv om jeg registrerte det raskt.

Anonymkode: 3a2c7...4e8

• Liker 3
Skrevet

Jeg tenker at dere bare har vært uheldige med denne helsesøsteren. Har aldri opplevd at min vekt er blitt tema på slike kontroller. De aller fleste vet at man kan være feit og spise sunt, det er faktisk ikke bare kalorier inn og kalorier ut. Så lenge barnet er normalvektig så vil det jo ikke være noe å prate om. Så jeg hadde sendt henne avgårde til veing og måling som de andre barna.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vil bare si at med en bachelor i ernæring og 10 år i yrket, så spiser jeg og mine barn store mengder smør og ost, og andre former for uprossesert fett, men styrer langt unna pannekaker og pølsebrød. (Bortsett fra hjemmelagde varianter uten korn).

Vi er alle slanke og trente. Jeg er for det meste veldig uenig i hva folk flest definerer som sunn mat, "lavfett", "magert" og "kalorifattig" er konsepter jeg styrer langt unna, og aldri anbefaler pasientene mine.

Prosessert mat er problemet. Ikke fett eller kalorier.

Anonymkode: d7098...37b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
Smurfii skrev (22 minutter siden):

I alle dager, hadde servert en glose eller to til helsesøstera i andre enden!😤 Er ikke antydning til overvekt..😤 en bitte bitte liten godmage, men er sånn det skal være💗 

Nei, dette stemmer ikke. Om vekstkurven viser overvekt og sterk økning i vekt ift lengde, er det på sin plass at helsesykepleier kontakter foreldre. Veldig mange barn er overvektige, og at vi er blitt blind for det betyr ikke at det er sånn det skal være. Helsesykepleiers jobb er blant annet å ta tak i overvekt før det går for langt. Om du "serverer en glose eller to" for at skolehelsetjenesten gjør jobben din, er det du som har et problem.

Anonymkode: 0b840...09a

• Liker 17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...