Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.  Dersom min eksmann finner epikriser og journaler fra mine tidligere behandlinger i helsevesenet, kan han da legge dem frem i rettsak som gjelder barnefordeling? Eller må jeg godkjenne at slikt legges frem? Det er jo mine opplysninger og han har jo i så fall ikke hentet dem inn helt lovlig, men gravd i mine ting for å finne dem. Regner med det ikke er godkjent lagt frem i en rettsak? Jeg må vel godkjenne det for at det skal kunne brukes?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
A.L skrev (11 minutter siden):

Hei.  Dersom min eksmann finner epikriser og journaler fra mine tidligere behandlinger i helsevesenet, kan han da legge dem frem i rettsak som gjelder barnefordeling? Eller må jeg godkjenne at slikt legges frem? Det er jo mine opplysninger og han har jo i så fall ikke hentet dem inn helt lovlig, men gravd i mine ting for å finne dem. Regner med det ikke er godkjent lagt frem i en rettsak? Jeg må vel godkjenne det for at det skal kunne brukes?

Alt må godkjennes av deg. 

Anonymkode: e2875...fb8

• Liker 2
Skrevet

Takk for svar. Håper veldig at du har rett! 

Skrevet

Jeg har flyttet ut, men det kan ha skjedd at han har funnet noen papirer om meg i vårt tidligere felles hjem. 

AnonymBruker
Skrevet
A.L skrev (Akkurat nå):

Jeg har flyttet ut, men det kan ha skjedd at han har funnet noen papirer om meg i vårt tidligere felles hjem. 

Er vel en lov mot å åpne andres post?

Anonymkode: e2875...fb8

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis disse papirene var så viktige for deg måtte du tatt dem med deg.

Hvis det kommer til rettssak om barnefordelingen kan han bruke det mot deg uten at du kan bevise at det er disse papirene han siterer fra.

Skrevet

Det lå ikke i konvolutter. Var åpent. Lå bare i en mappe. Så han kan ha tatt bilder av diverse journaler/epikriser. 

Skrevet

Ja han kan bruke det mot meg, men han kan ikke legge pairene frem i rettsaken som bevis? Det regner jeg ikke med. Han kan vel heller ikke si at han har funnet disse papirene. 

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg foreslår at du kontakter advokaten din.

Men jeg vil be deg tenke over følgende sammenlignbare scenario: Kari og Per er gift. De har tilgang til hverandres bankID på tross av bankens klare råd og formaning om at bankID er personlig og ikke skal deles med noen. Etter en periode oppdager Per at noe ikke stemmer - det er kommet et lån han ikke kjenner til på skattemeldingen hans. Da viser det seg at Kari har brukt bankID til å oppta lån og signere for det i hans navn. Per prøver å få banken til å overføre lånet til Kari og til og med slette det fordi det var ulovlig for Kari å gå bak ryggen hans på denne måten. Per taper, og selv om det blir brudd blir han sittende med lånet og lærer på den dyre måten hva bankID er for noe og hvordan den skal behandles.

Det jeg vil med dette er at når du lar papirene ligge igjen når du flytter, åpent, uten konvolutter, uten at det er merket privat, hvordan skal det da kunne hevdes at dette ikke skulle være tilgjengelig for han og ikke heller kan brukes mot deg?

Og det neste er at han trenger jo egentlig bare å be om en ny psykologisk eller fysisk evaluering av deg "sånn for sikkerhetsskyld" hvis han ikke skulle kunne bruke dette mot deg i retten. Da vil han kunne få tilgang til akkurat det du prøver å forhindre offisielt.

Du må be om å få dine private papirer utlevert - bruk gjerne advokat og en tredjeperson.

Skrevet
Blondie65 skrev (1 time siden):

Hvis disse papirene var så viktige for deg måtte du tatt dem med deg.

Hvis det kommer til rettssak om barnefordelingen kan han bruke det mot deg uten at du kan bevise at det er disse papirene han siterer fra.

Hvordan kan han bruke det mot henne hvis han ikke kan vise til papirene og dermed ikke har noen objektiv kilde for opplysningene?

Gjest Blondie65
Skrevet
jabx skrev (30 minutter siden):

Hvordan kan han bruke det mot henne hvis han ikke kan vise til papirene og dermed ikke har noen objektiv kilde for opplysningene?

Se mitt neste innlegg.

Nå sier jeg ingenting om etikk og moral her - jeg antar at en eks som snoker i hennes private papirer for å finne ut ting å bruke mot henne er blottet for den slags.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...