Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I artikkelen du referer til så er det snakk om at prisveksten stopper opp, ikke at prisene går ned. 

Anonymkode: 7e629...48e

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/okonomi/obos-prisene-ned-1-3-prosent-i-mars/s/12-95-3424110704

Prisene gikk ned for obos i mars. Tallene i morgen vil vise generell boligprisnedgang. Fallet har begynt og til høsten stiger rentene.

Anonymkode: 4bd07...7d6

...til høsten er de fleste av oss vaksinerte, og studenter og arbeidstakere kommer til å strømme til storbyene som aldri før. Kulturlivet vil blomstre, og folk er utsultet på opplevelser og sosialt samvær.

Rentene heves bare moderat, det tar lang tid før norsk arbeidsliv er tilbake der det var. 

Det kan komme en mindre korreksjon, men jeg tror ikke på noe større krakk, nei.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror på prisfall etter den utrolige oppturen og i morgen vil avisene skrive det samme.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror på prisfall etter den utrolige oppturen og i morgen vil avisene skrive det samme.

Lol.

Anonymkode: 4be80...7c6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lol.

Anonymkode: 4be80...7c6

ler du like godt i morgen? ;) Not

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Renta på lånet mitt går faktisk ytterligere ned denne måneden, til 1,25%. Tjoho!

Anonymkode: 69672...73d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Endelig skal prisene ned og renta opp. Og jeg tror på julenissen også!

Anonymkode: c74f2...dce

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Håper på det samme, håper det blir et enormt krakk slik at årslønn og boligpris sammensvarer. Blir nok ikke til å skje tho, men lov å håpe.

Anonymkode: 5a1d6...705

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

ler du like godt i morgen? ;) Not

Sannsynligvis vil vi boligeiere le like my i morgen, gitt at man bor på et noenlunde sentralt sted og ikke i gokk. Boligpriskrakk har "ekspertene" nå snakket om i 20 år, men det er fortsatt større innflytning og for lite boligbygging på de sentrale stedene i Norge. Man ser tidvis en utflatning og kanskje også svak nedgang, men et krakk (dvs. minst 30% nedgang i prisene) kan man nok se langt etter. 

Anonymkode: c6126...740

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Sannsynligvis vil vi boligeiere le like my i morgen, gitt at man bor på et noenlunde sentralt sted og ikke i gokk. Boligpriskrakk har "ekspertene" nå snakket om i 20 år, men det er fortsatt større innflytning og for lite boligbygging på de sentrale stedene i Norge. Man ser tidvis en utflatning og kanskje også svak nedgang, men et krakk (dvs. minst 30% nedgang i prisene) kan man nok se langt etter. 

Anonymkode: c6126...740

Dersom boligprisene hadde gått ned med 30% hadde nordmenns økonomi fått seg en solid knekk, noe som ville ha gått ut over næringsliv og arbeidsplasser, så det er nok ikke ønskelig. Da ville det for mange ha vært umulig å flytte, da boliglånet ville ha vært større enn boligens verdi, og de som av ulike årsaker ikke lenger har råd til å sitte på boligen sin ville ha sittet igjen med masse usikret gjeld. Ingen optimal situasjon, med andre ord. 

Anonymkode: da19a...ae5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skal du selge før fallet til sommeren, bør du selge nå!

Tallene kommer først i morgen men tegnene er allerede tydelige

https://e24.no/privatoekonomi/i/6zQG78/oekonomer-ser-tegn-til-boligprisbrems-foer-mars-fasit?fbclid=IwAR10D_qSH73SOTlVdQQzumbsqWjDUyIprqiiMY0HB7yWHjyEa9OXBFASahc

Jeg tror ikke prisene i Oslo går ned. Det har ikke skjedd siden tidlig på 90 tallet. Det blir kanskje bare 5% prisvekst årlig istedenfor 15 som nå. Men ned går det ikke med så stor mangel på boliger i Oslo.

Anonymkode: 2d2bf...17e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Gjelder vel ikke i Oslo dette. I Oslo har få mennesker mistet jobbene sine. Folk er permitterte, men de har jobb å gå til når ting åpnes igjen. Det vil bugne på resturantene, caféene og i butikkene som når er koronastengt.

Prisene skal ikke ned. Flate ut kanskje, men ikke ned.

Anonymkode: 498cd...d5f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Avisene sitter ikke mer på fasiten enn hva du gjør. De skriver "alltid" om at boligprisene skal falle, men spådommen har ikke slått til enda. Hvorfor skulle den gjøre det denne gangen?

Anonymkode: 09c45...bfe

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fallet har begynt og til høsten stiger rentene.

Hvilket strengt tatt varsler prisstigning igjen.

(Det at rentene stiger , betyr at økonomien styrker seg, hvilket betyr at folk får større tillit til egen evne til å takle lån. Gitt at KRAVENE til soliditet for lån, er mange ganger risikobildet, er det liten grunn til å tro at rentenivået vil påvirke negativt.  )

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tror ikke prisene i Oslo går ned. Det har ikke skjedd siden tidlig på 90 tallet. Det blir kanskje bare 5% prisvekst årlig istedenfor 15 som nå. Men ned går det ikke med så stor mangel på boliger i Oslo.

Det har du rett i. Det blir 12 % boligprisvekst i Oslo i år. Deretter blir det 3-4 prosent vekst pr år framover.

Anonymkode: f6ee6...c1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gjelder vel ikke i Oslo dette. I Oslo har få mennesker mistet jobbene sine. Folk er permitterte, men de har jobb å gå til når ting åpnes igjen. Det vil bugne på resturantene, caféene og i butikkene som når er koronastengt.

Prisene skal ikke ned. Flate ut kanskje, men ikke ned.

Anonymkode: 498cd...d5f

Nå er det ikke vanlige folk med vanlig lønn som driver boligprisene i Oslo. Det er mangelen på boliger, det er for få boliger.

1. Det er investorer/firmaer som kjøper for å leie ut.

2. Kommunen sitter også på mange boliger som blir gitt bort gratis til heldige utvalgte.

Jeg tror at det som kan få boligene i Oslo til å falle er at man tvinger investorer/firmaer og kommune til å selge boligene sine om de ikke skal bo i dem selv. Da vil mangelen på bolig forsvinne.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste står jo så solid i det at de tåler en nedtur. Og man kjøper og selger i samme marked.

Det går dessverre ut over de som nettopp har kjøpt, og de som akkurat ikke har nok til å kjøpe. Bankene strammer til. De som kanskje hadde nok egenkapital før, og akkurat kunne klart rentenivået, kan nå se langt etter å få boliglån. 

Ved krakket på 90-tallet er det derfor de med kapital fra før, som ikke er avhengig av dårlig lån, som snapper opp enda flere boliger for utleie, og igjen presser prisene opp. 

Anonymkode: b3bd7...8c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Bankene strammer til.

En liten klargjøring: det er ikke Bankene som strammer inn, det er Fiinanstilsynet, altså regjeringen.

Bankene er kritisk til det som skjer nå, nettopp fordi det man prøver å få til, virker mot sin hensikt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...