Gå til innhold

Bruk av Vipps koblet til kort (ikke konto) og pengene ikke kommer inn straks

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg solgte noen hobbygreier for noen tusenlapper i går, til en eldre, hyggelig dame. Ikke en typisk svindlerperson, liksom.

Jeg sjekket på mobilen at bekreftelsen fra Vipps på betaling kom inn, så sa vi farvel og jeg gikk inn. Når jeg kommer inn, ser jeg at meldingen fra vipps er litt lenger enn vanlig, og det står noe om at vipps koblet til kort tar opptil 3 dager å motta, mens koblet til konto får man det med en gang.

Sjekket da kontoen min og ser at pengene ikke er kommet inn. Sjekket igjen nå i morges, og de har enda ikke kommet inn.

Kan kjøperen sperre kortet rett etter vipps-overførselen og rekke å hindre betalingen? Eller skjer trekket fra kortet umiddelbart, bare at det ikke er fremme hos mottaker umiddelbart? 

Lurer altså på om jeg KAN ha blitt svindlet, hvis kjøperen sperret kortet med en gang hun satte seg inn i bilen.... (hun vippset meg før hun lastet tingene inn i bilen)

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd at vips overføring har tatt to dager. Men om personen hadde koblet kontoen sin til kort eller konto aner jeg ikke. 

Anonymkode: 5ba1b...358

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vært borti det samme, men da som kjøper. Var fryktelig ubehagelig da selger gang på gang maste på meg og stresset om at hun ikke hadde fått pengene og mente jeg hadde gjort noe feil. Jeg bruker Danske bank og derfra tar det noe tid både å få inn penger og sende penger, men når jeg trykker send reserverer banken øyeblikkelig pengene fra min konto og det er ingenting jeg kan gjøre for å stoppe eller endre transaksjonen. Pengene er helt utilgjengelig for meg fra jeg trykker send. 

Anonymkode: 2b102...5a0

Skrevet

Hvis kjøper har brukt Vipps tilknyttet kredittkort tar det normalt 2-3 dager før du ser pengene på konto. Har ikke opplevd at det er mulig å avbryte, men prosessen er noe tregere. Pengene har alltid kommet her - bare noe tregere enn dersom Vipps går rett mot bankkonto/debetkort. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det brukes kredittkort så tar det flere dager. 

Anonymkode: ee821...0e0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde tabben å koble vips til et kredittkort i tilfelle jeg ble svindlet osv.

Kjøpte noe på finn og fikk melding om at det kunne ta noen dager, pengene ble tatt fra mitt kredittkort nesten med en gang, men kjøper fikk de ikke før etter 3-4 dager. Jeg var ganske satt ut for jeg visste ikke dette og ville ikke at noen skulle mistenke meg for noe. Kjøperen sa at han var vant til dette, og at han hadde opplevd det før. Pengene er liksom i limbovipps en plass og det hadde ikke hjulpet kjøper å sperre kortet sitt. 

Anonymkode: b746a...da7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selgeren var vant til dette, ikke kjøper *

Anonymkode: b746a...da7

Skrevet

Jeg pleier å spørre selger om det er greit at jeg betaler med kredittkort. Det er jo ikke sånn at det er mulig å stoppe transaksjonen etter at den er utført uansett. Har aldri opplevd noen har hatt noe problem med det.

Skrevet (endret)
Jdz skrev (33 minutter siden):

Jeg pleier å spørre selger om det er greit at jeg betaler med kredittkort. Det er jo ikke sånn at det er mulig å stoppe transaksjonen etter at den er utført uansett. Har aldri opplevd noen har hatt noe problem med det.

Det var nettopp det jeg lurte på, om kjøperen kunne gjøre det hvis hun var rask og sperret kortet  vipps-kontoen var knyttet til, rett etter at jeg gikk inn. 

Men jeg har altså aldri hørt om at noen har funnet et smutthull med vipps-betalinger på den måten, så jeg tror kanskje ikke det går. En betaling er en betaling og trekket på kortet går sannsynligvis umiddelbart, så det hjelper ikke sperre kortet 3 minutter etterpå, antar jeg? Det var det jeg var litt usikker på.

Forhåpentligvis får jeg pengene i morgen eller fredag. Det er snakk om 4500 kr, så hadde vært surt å bli svindlet.... 😛 

Endret av Million
Skrevet
Million skrev (40 minutter siden):

Det var nettopp det jeg lurte på, om kjøperen kunne gjøre det hvis hun var rask og sperret kortet  vipps-kontoen var knyttet til, rett etter at jeg gikk inn. 

Men jeg har altså aldri hørt om at noen har funnet et smutthull med vipps-betalinger på den måten, så jeg tror kanskje ikke det går. En betaling er en betaling og trekket på kortet går sannsynligvis umiddelbart, så det hjelper ikke sperre kortet 3 minutter etterpå, antar jeg? Det var det jeg var litt usikker på.

Forhåpentligvis får jeg pengene i morgen eller fredag. Det er snakk om 4500 kr, så hadde vært surt å bli svindlet.... 😛 

Betalingen blir jo trukket fra kredittkortet med en gang, så jeg kan ikke tenke meg at det er mulig :)

Skrevet

Pengene fra Vipps-salget på tirsdag kom inn nå på formiddagen i 10-tiden! (torsdag formiddag) 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...