Gå til innhold

Hvor mye boliglån med realkausjonist?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om man har realkausjonist, hvor mye kan man få i lån da? Ifølge boliglånskalkulator kan jeg få 3,2 i lån. Mangler endel EK, men er det ambisiøst å be om 3?

Anonymkode: b10df...5cb

AnonymBruker
Skrevet

Max 5x inntekt

Anonymkode: cceb9...8ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Max 5x inntekt

Så jeg kan "stole på" lånekalkulatorene selv om jeg ikke har 15%? Greit å ha et utgangspunkt :)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så jeg kan "stole på" lånekalkulatorene selv om jeg ikke har 15%? Greit å ha et utgangspunkt :)

Ja det kan du, men måner ikke 5x inntekt normalt. Husk det trekkes fra annen gjelde også.

AnonymBruker
Skrevet

Ja det kan du, men måner ikke 5x inntekt normalt. Husk det trekkes fra annen gjelde også.

Ble litt skriveleifer. Men 5x inntekt er Max selv med kausjonist. Men ha rdu annen gjeld så trekkes dette fra 5x inntekt også. Bankene generelt sett ønsker ikke å låne ut Max, men fullt mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har trekt fra annen gjeld :) 

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke stole på lånekalkulatorer. Jeg tjente godt, er uten barn og hadde kun studielån (men bil) og fikk kun 3.5 x inntekt. De har blitt strengere ifh lån. De tar utgangspunkt i alt fra bil, barn, singel eller samboer, hvor lenge du har hatt jobben osv. Og banker varierer veldig ifh hvor strenge de er. 

Anonymkode: 6cc00...034

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble litt skriveleifer. Men 5x inntekt er Max selv med kausjonist. Men ha rdu annen gjeld så trekkes dette fra 5x inntekt også. Bankene generelt sett ønsker ikke å låne ut Max, men fullt mulig.

Det forstår jeg, det ønsker ikke jeg heller. Vil kjøpe så billig jeg kan samtidig som jeg kan bo der en stund. Vil frigjøre mamma og pappa så fort jeg kan fra kausjonsansvaret, så vil betale endel raskere enn nødvendig :)

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ikke stole på lånekalkulatorer. Jeg tjente godt, er uten barn og hadde kun studielån (men bil) og fikk kun 3.5 x inntekt. De har blitt strengere ifh lån. De tar utgangspunkt i alt fra bil, barn, singel eller samboer, hvor lenge du har hatt jobben osv. Og banker varierer veldig ifh hvor strenge de er. 

Anonymkode: 6cc00...034

Har du noen formening om hvilke banker som er strengere enn andre, og hvilke som er "snillere"?

AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt ann på inntekt er min erfaring. Jeg fikk beskjed om å kunne få låne maks x4 pga lav inntekt. (rett i overkant av 400k). 

Vet også at bankene kan gå over x5 regelen om inntekten er veldig bra. 

Anonymkode: 7c5a6...b32

AnonymBruker
Skrevet

Det er betjeningsevnen din som setter en begrensning på hvor mye du kan låne (inntekt/gjeld) ofte 5x inntekt.
Alle banker har de "samme" kriteriene, men du kan oppleve at noen er snillere/strengere enn andre.

Du kan forhøre deg med eiendomsfinans.no som forhandler direkte med ulike banker for at du skal få
best mulig lån.

Anonymkode: 7305a...df4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har du noen formening om hvilke banker som er strengere enn andre, og hvilke som er "snillere"?

Der tror jeg det avhenger litt av kunderådgiveren/lånekonsulenten du møter på.

Jeg fikk lån i Dnb, min vanlige bank, da andre sa nei pga jeg har ikke så høy inntekt.

AnonymBruker
Skrevet

Ta en runde med ulike banker (snakk med rådgiver, ikke bare fyll inn skjemaer). Jeg fikk godkjent 2 mill., er alenemor med to barn, ingen bidrag, noe gjeld utenom (fellesgjeld og Lånekassen), hadde da 460.000 i lønn. 

Anonymkode: 50c9e...676

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha en gjeldsgrad på 5 totalt. Dette betyr totalgjeld på 5 ganger inntekt. I totalgjelden inngår både studielån, billån, kreditt (selv ubrukt) osv. Deretter regner banken inn at du skal tåle en renteøkning på 5 % inne i budsjettet på deg. Har du bil tar de også dette i beregningen og regner deg fram til hvor mye gjeld du tåler å ha basert på utgifter. Men husk det er totalgjeld det er snakk om her med 5 ganger inntekt. Har du god utdanning og en jobb som gir mer lønn på sikt kan du havne i unntakskvoten til banken å få innvilget mer enn 5 ganger inntekt. Spesielt dersom du har kausjon. Da kan banken for eksempel ta 20 % av lånesum i kausjon fremfor 15 % som er EK kravet. 

Anonymkode: c7ff0...9fb

• 1 år senere...
Skrevet

fant denne når jeg leste meg opp på temaet.. bankrådgiveren min i sparebanken 1 mener at om faren min blir realkausjonist så kan de gå bort fra 5x inntekt. Har ingen spesiell god jobb og utdanning, så det er i kke et krav som dere skriver her.. står forøvrig samme her https://zenfinans.no/hva-er-realkausjonist-kausjonist/ .  Viktigste var realkausjonisten sa han. Ble usikker når jeg leste det over her men da er altså realkausjonist en god måte å få lån om man sliter med 5x inntekt noe jeg gjør som relativt fersk sykepleier.

Anonymkode: 4543f...8f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...