Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Jeg vet det er mange tråder om dette emne, men jeg har søkt og jeg finner ikke svar på det jeg lurer på. 

Er det sånn at når Nav åpner for uføretrygd så er det vanlig å få avslag?

For det virker som om det er så mange som får avslag selv om Nav åpnet for å søke. Må ikke nav også konferere med nav legen for å kunne åpne for å søke ufør? Hvordan kan så mange få ufør når både Nav lokalt og nav legen er enig? 

Anonymkode: a2df1...209

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. 

Jeg vet det er mange tråder om dette emne, men jeg har søkt og jeg finner ikke svar på det jeg lurer på. 

Er det sånn at når Nav åpner for uføretrygd så er det vanlig å få avslag?

For det virker som om det er så mange som får avslag selv om Nav åpnet for å søke. Må ikke nav også konferere med nav legen for å kunne åpne for å søke ufør? Hvordan kan så mange få ufør når både Nav lokalt og nav legen er enig? 

Jeg vil ikke legge ut om hele historien min, men da NAV åpnet opp for meg til å søke ufør så måtte jeg først til en samarbeidende psykolog (ufør pga psyken) og han skrev at han anbefalte uføretrygd på meg.

Tok 2 måneder ca fra dette møtet til jeg fikk innvilget uføretrygd.

Men for å få AAP måtte jeg gjennom avslag på det først. Også midt i AAP-løpet ble plutselig pengene mine stoppet av en eller annen grunn... ble mye kluss og mange søknader og mange søvnløse netter og forverret psykisk tilstand. Ble helt knukket av det. AAP-tiden min løp også ut før jeg NAV åpnet opp for meg til å søke uføretrygd.., fordi NAV ikke gjorde jobben sin. De beklaget seg, men det hjalp jo ikke meg som sto uten inntekt i mange måneder...

Det ordnet seg, men det har ikke vært enkelt. Det enkleste av alt jeg opplevde med NAV var å få uføretrygd faktisk. 

Anonymkode: a12a8...43f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder søknad om uføretrygd så sendes den til en annen del av landet. Og det er ikke alltid de er enige med NAV lokal, derfor hender det man får avslag. Eller de mener man ikke har prøvd ut nok ting, eller at søknaden er tynn/mangelfull ect.

Anonymkode: ff5fc...b32

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når det gjelder søknad om uføretrygd så sendes den til en annen del av landet. Og det er ikke alltid de er enige med NAV lokal, derfor hender det man får avslag. Eller de mener man ikke har prøvd ut nok ting, eller at søknaden er tynn/mangelfull ect.

Anonymkode: ff5fc...b32

Jo, men hvis nav legen også er enig, så er det rart at en annen nav veileder et annet sted i landet skal si nei? 

AnonymBruker
Skrevet

På mitt NAV-kontor sa de at de ikke åpnet for å søke før absolutt all dokumentasjon på helsetilstand og alle rapporter om utprøvning og utredninger var innhentet og gjennomgått lokalt, og at NAVs lege hadde vurdert det skikkelig. Dette fordi eventuelle avslag vil gi dem mer arbeid pga nye runder med mer saksbehandling. Tror det er ganske vanlig at de gjør det slik, både av hensyn til seg selv og klient/bruker. Vet ikke hvor mange som får avslag. Kanskje det finnes statistikker på det på NAVs nettsider?

Jeg fikk vedtaket om uføretrygd tre virkedager etter at jeg sendte inn søknaden, så NAV-kontoret som behandlet søknaden var tydeligvis godt fornøyd med grunnlaget som var gjort lokalt.  

Anonymkode: 6ac3e...e33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jo, men hvis nav legen også er enig, så er det rart at en annen nav veileder et annet sted i landet skal si nei? 

På NAV lokal så er det ikke opp til rådgivende overlege og avgjøre om personen er ferdig avklart og har varig nedsatt arbeidsevne. Rådgivende overlege på NAV lokal sier kun om personen kan regnes som ferdig behandlet, om det ev finnes noen annen type behandling som må prøves først. 

Så hvis veileder på NAV lokal mener at alt er prøvd ut av arbeidsrettede tiltak og det ikke har fungert og all medisinsk dokumentasjon er klar (og ev at rådgivende overlege mener at personen er ferdig behandlet, man må ikke gå innom rådgivende overlege), så vil veileder skrive arbeidsevnevurderingen mot varig og beslutter vil godkjenne eller ikke godkjenne. Når den er godkjent så kan du søke om uføretrygd. Da er det opp til NAV Arbeid og ytelser som behandler søknaden om alt er prøvd. De har også en rådgivende overlege som tar stilling om man er ferdig avklart og har varig nedsatt arbeidsevne, hvis veileder er i tvil. 

Anonymkode: e3e16...43d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...