Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

På skolen min har 9 av 40 lærere gått seg på en smell siste årene (noen jobber deltid, andre er helt ute). Og mange av de flinkeste har søkt seg over i andre yrker. Etter et år med korona, og veldig mange elever som trenger mye ekstra, ønsker jeg en tråd med fokus på alt det gode ved å være lærer.

1. Elsker å gå inn i et klasserom med elever. Den gode følelsen når eleven stimler sammen rundt deg.

2. Elsker å undervise.

3. Elsker å danne mennesker. Bygge klassemiljø, lagånd og plante gode holdninger.

4. Når du møter tidligere elever, som du har jobbet mye med.

5. Fantastiske kollegaer. 

Anonymkode: d2f4c...c31

• Liker 6

Fortsetter under...

AnonymBruker

Fin tråd! Er lærer som også muligens er på vei ut, dessverre, men det er absolutt mye positivt med læreryrket! Bare synd veldig mye av det utgår i den digitale undervisningshverdagen ...

Uansett:

- Lage morsomme og kreative undervisningsopplegg og glede seg til å teste det ut på elevene.
- Å være en viktig person i livet til unge mennesker.
- Kunne bruke (litt av) arbeidstida til å lese seg opp på skjønnlitteratur med god samvittighet (er norsklærer). Må innrømme at det veeeeeeldig sjelden er tid til å gjøre dette I arbeidstida, men føler meg i alle fall veldig flink og effektiv når jeg leser på kveldene :P

Anonymkode: 6781a...1f2

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg følger denne tråden her, for jeg har tenkt å muligens bli lærer til høsten.😊 Jeg skal bort fra helse og pleie, hipp hipp hurra! Håper jeg kommer inn på ppu, hvis ikke begynner jeg kanskje på en lektorgrad.😊

Anonymkode: 9170d...24e

• Liker 2

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg følger denne tråden her, for jeg har tenkt å muligens bli lærer til høsten.😊 Jeg skal bort fra helse og pleie, hipp hipp hurra! Håper jeg kommer inn på ppu, hvis ikke begynner jeg kanskje på en lektorgrad.😊

Lykke til! Hvis du vil ha en mer fleksibel jobb, der du kan jobbe langt utover 43 timer i uka, er du på rett vei.

Elsker jobben min, men det har blitt krevende å holde i yrket. Selv som rutinert, blir jeg ofte frustrert over alle nye oppgaver som kommer inn i yrket.

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Lykke til! Hvis du vil ha en mer fleksibel jobb, der du kan jobbe langt utover 43 timer i uka, er du på rett vei.

Elsker jobben min, men det har blitt krevende å holde i yrket. Selv som rutinert, blir jeg ofte frustrert over alle nye oppgaver som kommer inn i yrket.

Jaa... Når du legger det frem på den måten så tror jeg det er best å legge listen lavt. Noe jeg allerede er vant til; jeg er nøye på de viktige tingene som medisin og observasjoner, resten bare hvis det er tid 🙈 Jeg ser kollegaer som bruker år og dag på stell, alt for å være den «perfekte pleier». Jeg er ikke sånn. Har alltid vært naturlig flink på skolen men ikke gjort mer enn jeg må. Tenker jeg blir sånn som lektor og, beinhard prioritering. 

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg digger at du skriver «langt utover 43 timer i uka» som om 43 t/u er særlig mye :ler: 🙈

Anonymkode: 32542...759

• Liker 2
AnonymBruker

Alle de positive tingene dere sier får meg sterkt til å vurdere læreryrket :)

Hva er grunnen til at så mange forlater det? Jo da, det er krevende til tider, men er det ikke for alle yrkesgrupper på en eller annen måte? Hvorfor er løsningen å bytte yrke?

Anonymkode: bdb14...918

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle de positive tingene dere sier får meg sterkt til å vurdere læreryrket :)

Hva er grunnen til at så mange forlater det? Jo da, det er krevende til tider, men er det ikke for alle yrkesgrupper på en eller annen måte? Hvorfor er løsningen å bytte yrke?

Du må huske på at lærerne er en stor yrkesgruppe i landet, og det er mange ulike skoler, med varierende elevgrupper og kvalitet. Jeg tror det kan bli utmattende pga all menneskekontakten og alt det teoretiske man må gjøre. Men jeg tror og at hvis man finner seg god rutine på arbeidet, så er det overkommelig. Så er det og slik at mange nå til dags jobber 100% og har egne barn. Det var ikke like vanlig før, så det er og en grunn til utmattelse. Og så blir folk lei etter en stund. Men ja alle jobber er slitsomme nå til dags, på en eller annen måte, for i Norge er man få ansatte og alt skal spares på. 
Jeg går fra sykepleien til å undervise og jeg er ganske sikker på at jeg vil trives mer i lærerrollen. Men jeg tror det vil bli krevende ja, men krevende på en måte som jeg vil ha det.

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du må huske på at lærerne er en stor yrkesgruppe i landet, og det er mange ulike skoler, med varierende elevgrupper og kvalitet. Jeg tror det kan bli utmattende pga all menneskekontakten og alt det teoretiske man må gjøre. Men jeg tror og at hvis man finner seg god rutine på arbeidet, så er det overkommelig. Så er det og slik at mange nå til dags jobber 100% og har egne barn. Det var ikke like vanlig før, så det er og en grunn til utmattelse. Og så blir folk lei etter en stund. Men ja alle jobber er slitsomme nå til dags, på en eller annen måte, for i Norge er man få ansatte og alt skal spares på. 
Jeg går fra sykepleien til å undervise og jeg er ganske sikker på at jeg vil trives mer i lærerrollen. Men jeg tror det vil bli krevende ja, men krevende på en måte som jeg vil ha det.

Skjønner. Har inntrykk over at de fleste lærerne på min vgs liker jobben min, men kan også kjenne igjen tegn på noen som gjerne ville vært et annet sted enn på jobb... Men jeg ser noen som trives i jobben og som er litt "slappe". Så har vi de lærerne som serverer alt på et fat til oss elever, lager alle mulige oppgaver, forbereder alt, og jeg kan skjønne at disse kan bli utbrente. 

Som sagt - mange yrker er utmattende. Jeg går på skole, og det er jo "jobb" for meg, og jeg jobber mye med skole. Regner med mer enn 40 timer i uka. Så det er minst like slitsomt for oss elever som sikter høyt og prøver å prestere i hvert fag.

Synes sykepleieryrket høres mye mer slitsomt ut enn læreryrket.

• Liker 1

Denne tråden likte jeg! 
Her er mine grunner til at jeg ikke kan se for meg å gjøre noe annet. 

1)  Relasjonsbygging - å få følge ungdom over tid, være medvandrere og veilede dem inn mot voksenlivet, se dem i motgang, se dem komme gjennom det, se dem blomstre. Unikt! Og gir meg minner for livet - nesten hver dag på jobb. 
2) Å få jobbe med fag, og samtidig med alt det sosiale yrket innebærer. Flott kombinasjon. 
3) Samarbeid med kolleger, foresatte og mange ulike instanser - tar mye tid, men en spennende del av jobben. Kommunikasjonen med de ulike partene, få til konstruktiv dialog til beste for ungdommen. 
4) Muligheter for å gjøre en forskjell i folks liv, viktige samtaler med ungdommen om svært alvorlige og mindre alvorlige ting. Snakke med blikk og kroppsspråk og se bak fasaden til ungdommene. Så sterke og så sårbare på samme tid. 
5) Et yrke som stiller store krav til meg, det ønsket jeg meg. Inn i klasserommet har jeg med meg profesjonen og skal balansere en rekke hensyn, forventninger og krav, motivere og engasjere, ta store og små valg hele veien. Men viktigst - være meg selv og helt menneske, til stede i øyeblikket. 
6) Å treffe igjen tidligere elever ja, flotte øyeblikk der de stolt kan fortelle fra livet sitt videre, etter skolen. Fantastisk! 

Slik er det jo sikkert i mange yrker! Men det er iallfall de viktigste tingene jeg kom på. Rammer og tidspress og annet er det klart mye av, og jeg har et bevisst fokus på forebygging for ikke å bli utbrent. Også det er det jo i andre yrker. 

Men jeg ante ikke at yrket var så fint. Å se ungdom som strever klare å jobbe seg videre både på selvtillit og fag. Og å se ungdom med full kontroll på livet, helt til det raser, for så å se dem komme seg gjennom. Som jeg nevnte, å få være medvandrer i sånt er opplevelser jeg ikke vil være uten. 

• Liker 3
Annonse
AnonymBruker
49 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er da vel ikke mange som forlater læreryrket? Vil tro det er langt større frafall i de fleste andre yrker

Anonymkode: 37de6...055

• Liker 1

Lærere (spesielt de på barneskolen) er noen av de mest fantastiske, mest forståelsesfulle og empatiske menneskene jeg vet om!

I mine øyne det yrket som det trengs mest menneskelige egenskaper i. Mange av damene som jobber i yrket er i mine øyne utrolig sexy, både med sine kunnskaper og hvor flinke de er med barn.

• Liker 3

Nå er jeg barnehagelærer da, men det er også lærer. 

jeg elsker tanken på at jeg er med på å gi barna en god oppvekst og grunnmur for det lange livet(håper jeg) 

sikret jobb for alltid så lenge en er skikket. 
se vennskap dannes og videreutvikles. 
Gleden av å se barna mestre og å utvikle seg.

en er som lærer aldri ferdig utlært! Hurra! 
ingen dag er lik

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg digger at du skriver «langt utover 43 timer i uka» som om 43 t/u er særlig mye :ler: 🙈

Anonymkode: 32542...759

I og med at dette arbeidet ikke blir kompensert på noe vis, er det for mye.

Anonymkode: aaf5d...464

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...