Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg startet og slettet ett enkeltforetak med kun noen dagers mellomrom i 2020. Fikk Mail om at skattemelding var klar på Altinn og der var der kun for næringsdrivende... når jeg logger inn på selve skatteetaten står der at skattemelding ikke er klar.

Hva gjør jeg? Får en vanlig skattemelding i tillegg? På den for næringsdrivende såg jeg ingenting om rest/ tilgode.

Anonymkode: a1e5b...9cd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke mulig for skatteetaten å beregne skatt for næringsdrivende før skattemeldingen er levert. Hvordan skal de vite hva du tjente i næringen din?

Anonymkode: dd18d...896

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg er jo ikke næringsdrivende. Og du svarte ikke på det jeg lurte på heller.. men burde jeg da bare sende inn skattemeldingen for næringsdrivende som jeg har fått? Får jeg da enda en som er for vanlig lønnstaker? 

Skrevet

Tror kanskje det beste svaret du får er ved å kontakte Skatteetaten 🤔

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du må levere næringsmelding først.

Anonymkode: 88929...f89

AnonymBruker
Skrevet

Fikk også melding om at den er klar, men når jeg logger inn, står det at den ikke er klar. Går ut fra at det ordner seg i løpet av dagen.

Men det er nok riktig at du skal ha skattemelding for næringsdrivende selv om du kun har vært registrert som det i noen dager.

Anonymkode: 6826c...65e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men jeg er jo ikke næringsdrivende. Og du svarte ikke på det jeg lurte på heller.. men burde jeg da bare sende inn skattemeldingen for næringsdrivende som jeg har fått? Får jeg da enda en som er for vanlig lønnstaker? 

Du skriv jo selv at du var næringsdrivende noen daget i 2020, så da må du rapportere inn dette for 2020.

Anonymkode: f481f...1dc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fikk også melding om at den er klar, men når jeg logger inn, står det at den ikke er klar. Går ut fra at det ordner seg i løpet av dagen.

Men det er nok riktig at du skal ha skattemelding for næringsdrivende selv om du kun har vært registrert som det i noen dager.

Ok. Greit å vite at det ikke bare er med meg. Så da får jeg en ‘vanlig’ skattemelding også?

AnonymBruker
Skrevet

Om du har hatt et ENK i løpet av fjoråret skal du lignes som næringsdrivende og må som andre nevner fylle ut skjema iht dette. Min erfaring var at jeg måtte gjøre det også året etter at foretaket var avviklet. 

Enn annen ulempe er at skatteoppgjør og evt penger til gode ikke kommer før langt utpå høsten. 

Anonymkode: d4e09...c91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ok. Greit å vite at det ikke bare er med meg. Så da får jeg en ‘vanlig’ skattemelding også?

Nei. Du får bare én skattemelding.

Anonymkode: b4d10...f95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du skriv jo selv at du var næringsdrivende noen daget i 2020, så da må du rapportere inn dette for 2020.

Anonymkode: f481f...1dc

Jeg registrerte og slettet like fort. Altså ikke vært i bruk og ingen inntekt.

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om du har hatt et ENK i løpet av fjoråret skal du lignes som næringsdrivende og må som andre nevner fylle ut skjema iht dette. Min erfaring var at jeg måtte gjøre det også året etter at foretaket var avviklet. 

Enn annen ulempe er at skatteoppgjør og evt penger til gode ikke kommer før langt utpå høsten. 

Off🙄 men hvor står evnt tilgode/ rest? Så utrolig kjipt!

AnonymBruker
Skrevet

Det står ikke før du får oppgjøret. Som næringsdrivende forutsettes det at du eller regnskapsføreren finner ut av dette selv.

Men du kan legge inn tallene dine på skatteetatens sider og få en uoffisiell skatteberegning der. Om du ikke har hatt noen næringsinntekt vil jo ikke det påvirke beregningen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg registrerte og slettet like fort. Altså ikke vært i bruk og ingen inntekt.

Dette har jeg jo svart på. Skatteetaten vet ikke at du ikke hadde inntekt. Du må fylle ut og sende inn.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og skatten kan du beregne i en skattekalkulator.

Skrevet

Du må levere skattemelding for næringsdrivende selv om du slettet firmaet etter kun noen få dager. Sånn er reglene, dessverre. Men det er ikke vanskelig - du fyller bare ut 0kr på alle postene. Går veldig kjapt.

Jeg har forresten fått samme beskjed som flere over her - fikk mail om at skattemeldingen er klar, men når jeg logger inn står det at den ikke er klar. Håper de fikser det litt kjapt!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, du får bare en. 

AnonymBruker
Skrevet
Jacuzzi skrev (1 time siden):

Du må levere skattemelding for næringsdrivende selv om du slettet firmaet etter kun noen få dager. Sånn er reglene, dessverre. Men det er ikke vanskelig - du fyller bare ut 0kr på alle postene. Går veldig kjapt.

Jeg har forresten fått samme beskjed som flere over her - fikk mail om at skattemeldingen er klar, men når jeg logger inn står det at den ikke er klar. Håper de fikser det litt kjapt!

Hvis du har næring så finner du den ikke på din personlige skatt-der får du beskjed om at den ikke er tilgjengelig. Du må gå til skattesiden for bedrift. Ligger i innboks på altinn

Anonymkode: 57920...41d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis du har næring så finner du den ikke på din personlige skatt-der får du beskjed om at den ikke er tilgjengelig. Du må gå til skattesiden for bedrift. Ligger i innboks på altinn

Ikke når det gjelder enkelpersonforetak.

AnonymBruker
Skrevet
Wedding skrev (25 minutter siden):

Ikke når det gjelder enkelpersonforetak.

Jo, jeg har enk og gjorde det akkurat på denne måten. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jo, jeg har enk og gjorde det akkurat på denne måten. 

Jeg har alltid funnet skattemeldingen når jeg går inn på personnummeret, går jeg inn på orgnr. så finner jeg bare meldingen om mva. slik har det vært hele tiden etter at meldingene har kommet digitalt.

Edit. logget meg inn nå og dette stemte, fant ingen skattemelding under orgnr, bare mva meldinger.

Endret av Wedding
tillegg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...