Gå til innhold

Har bare fått avslag på stillinger som sosionom ( som jeg er utdannet til ) og jobb i kommunen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Gjennom mange år har jeg kun fått avslag på jobbsøknader der jeg søker etter jobb som sosionom, har en bachelorgrad i sosialt arbeid. Fikk aldri jobb som det. Jeg har jobbet for private i et annet yrke, noe jeg stortrives med men har også i dette yrket søkt fagrelaterte stillinger i kommunen, avslag der og-tross gode papirer, referanser&karakterer.

Synes det begynner og bli så påfallende at jeg vurdere en telefon til kommunen, noen som har noen gode råd her? Jeg begynner å føle meg forbigått.

Det er jo IKKE vanlig at man ikke får jobb til det man utdanner seg som, det må vi jo alle være enige i.

Anonymkode: 6ae7f...40d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel et overskudd av ferdigutdannede sosionomer? Uten erfaring fra lignende arbeid havner du nok et stykke bak i køen. Du kan kontakte kommunen og be om søkerlisten. Da kan du vurdere om du fortsatt opplever deg forbigått.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Gjennom mange år har jeg kun fått avslag på jobbsøknader der jeg søker etter jobb som sosionom, har en bachelorgrad i sosialt arbeid. Fikk aldri jobb som det. Jeg har jobbet for private i et annet yrke, noe jeg stortrives med men har også i dette yrket søkt fagrelaterte stillinger i kommunen, avslag der og-tross gode papirer, referanser&karakterer.

Synes det begynner og bli så påfallende at jeg vurdere en telefon til kommunen, noen som har noen gode råd her? Jeg begynner å føle meg forbigått.

Det er jo IKKE vanlig at man ikke får jobb til det man utdanner seg som, det må vi jo alle være enige i.

Der er da helt vanlig ikke å få jobb som i det man er utdannet i ...

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du kun søkt på jobber i én og samme kommune? I og med du ikke har relevant arbeidserfaring er det mulig du blir forbigått av søkere med faglig erfaring. 

Anonymkode: 7d500...0b8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kan være interne søkere som har fortrinnsrett. Søkte fra det private til det offentlige selv, og skjønte ikke hvorfor jeg ble forbigått hele tiden. Selv da vi var bare to søkere, søknadsfristen kort og jeg var helt klart best kvalifisert.

Men fikk vite at offentlig utlysning av stillinger gjerne bare er en formalitet de må gjøre, selvom det er planlagt internt opprykk. Så det kan være det som er årsaken. 

Anonymkode: f2d9a...8ef

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Må vi virkelig det? Jeg er uenig, det er mange som tar utdanninger som de ikke direkte får brukt.

Anonymkode: 62ef0...394

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Blir du innkalt til intervju da? 

Anonymkode: 08647...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Over 10 år siden jeg ga opp å få jobb innenfor mitt fagfelt (Fysikk) etter Mastergrad. Prøvde i 5-6 år. Klarte det nesten, men kom aldri nærmere enn helsesekretær ved senter for fysikk. Har vært lærer de siste 10 årene og trives som det. 

Anonymkode: db2fb...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utdannelsen din er ferskvare, så om du ikke får relevant jobb tidlig er det nok vanskelig å få relevant jobb senere. Det virker som om mange nyutdannet sosionomer ikke får jobb fordi det er så mange av dem, som oftest vil arbeidsgivere ansette folk med erfaring. 

Selv om man har utdannelse så betyr det ikke at man får relevant jobb, av og til kan det være så og si umulig. 

Anonymkode: 98761...db6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ofte som det sies flere gode søkere med lang erfaring som får jobbene. Alltid lurt å spør om de har interne søkere, og be om søkerliste for å få oversikt over hvem du konkurrerer mot. Kanskje har mange tilleggsutdanninger. Vet ikke hvor du bor, men om du bor sentralt er det ofte mange søkere. Vet av for en del år siden var det over 70 søkere på en stilling hos nav, og nå er det ends flere søkere.

Har du hatt mye praksis som sosionom gjennom utdanningen? Er jobben din i det private tilsvarende sosionomoppgaver? Søker du kun på rene sosionomstillinger som f.eks i nv, eller miljøterapeutstillinger ved skole, institusjoner, sykehus etc?

Nærmer seg sommeren nå, kan være lurt å få en fot innafor hos en arbeidsgiver ved å ta sommerjobb der. Har selv fått jobb på denne måten.

Har du kommet deg til intervju? Hvis ikke- Be også noen lese gjennom CVen din. I miljøterapeutjobber lønner det seg å føre på interesser. Mange bruker interessene sine i jobbsammenheng, f.eks kreative evner i bhg, sfo, institusjon etc.

Hilsen sosionom

Anonymkode: 56204...2a2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Glemte å si det: Du kan også ringe et karrieresenter for å få gratis råd.

Si gjerne noe om hvor du har hatt praksis, og hvor du kan tenke deg å jobbe, så kan jeg komme med tips🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Glemte å si det: Du kan også ringe et karrieresenter for å få gratis råd.

Si gjerne noe om hvor du har hatt praksis, og hvor du kan tenke deg å jobbe, så kan jeg komme med tips🙂

Jeg søkte jobb et sted jeg hadde praksis, jeg kom ikke til intervju.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ofte som det sies flere gode søkere med lang erfaring som får jobbene. Alltid lurt å spør om de har interne søkere, og be om søkerliste for å få oversikt over hvem du konkurrerer mot. Kanskje har mange tilleggsutdanninger. Vet ikke hvor du bor, men om du bor sentralt er det ofte mange søkere. Vet av for en del år siden var det over 70 søkere på en stilling hos nav, og nå er det ends flere søkere.

Har du hatt mye praksis som sosionom gjennom utdanningen? Er jobben din i det private tilsvarende sosionomoppgaver? Søker du kun på rene sosionomstillinger som f.eks i nv, eller miljøterapeutstillinger ved skole, institusjoner, sykehus etc?

Nærmer seg sommeren nå, kan være lurt å få en fot innafor hos en arbeidsgiver ved å ta sommerjobb der. Har selv fått jobb på denne måten.

Har du kommet deg til intervju? Hvis ikke- Be også noen lese gjennom CVen din. I miljøterapeutjobber lønner det seg å føre på interesser. Mange bruker interessene sine i jobbsammenheng, f.eks kreative evner i bhg, sfo, institusjon etc.

Hilsen sosionom

Ja, har hatt mye praksis under utdannelsen og bestått alt. Jeg har søkt på nav, miljøter&sykehus.

Kommer alltid til intervju hos private aktører, og jeg har en jobb-men ALDRI i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Utdannelsen din er ferskvare, så om du ikke får relevant jobb tidlig er det nok vanskelig å få relevant jobb senere. Det virker som om mange nyutdannet sosionomer ikke får jobb fordi det er så mange av dem, som oftest vil arbeidsgivere ansette folk med erfaring. 

Selv om man har utdannelse så betyr det ikke at man får relevant jobb, av og til kan det være så og si umulig. 

Anonymkode: 98761...db6

Jo, men jeg har mye erfaring med å jobbe med mennesker, min CV er veldig god.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Blir du innkalt til intervju da? 

Anonymkode: 08647...73e

Privat ja, men ikke i kommunen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har "fått" mange jobber etter de har erfart&prøvd meg ut, også i ledende stillinger, nå søker jeg "under" nivået mitt og passer stillingsutlysningsbeskrivelsen perfekt, fikk avslag FRA KOMMUNEN etter 3 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg søkte jobb et sted jeg hadde praksis, jeg kom ikke til intervju.

Ok, da ville jeg spurt om det var mange søkere, og om hvilke kvalifikasjoner de hadde. Og våget å spør direkte om det var noe med din personlige egnethet som gjordet det. Kan godt tenkes at de bare trengte noen med mer erfaring, men spør du ikke vil du heller ikke få tilbakemelding på hva du eventuelt kan gjøre annerledes. Du kan jo spør dem om det er noen kurs eller videreutdanninger de kan anbefale deg å ta slik at du lettere får jobb.

Du nevner gode referanser, men har du husket å spør dem om de har noe negativt å si om deg? Noen ganger sier ikke arbeidshiver det til deg med mindre du spør direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lurer på om det er i orden å ringe og spørre om hvorfor jeg ikke kom til intervju når jeg jobber innen det feltet nå, har gode attester og referanser og fått jobber hele veien, noe de SER PÅ CV en min ;)

Takk for at dere tok dere tid til å svare🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja, har hatt mye praksis under utdannelsen og bestått alt. Jeg har søkt på nav, miljøter&sykehus.

Kommer alltid til intervju hos private aktører, og jeg har en jobb-men ALDRI i kommunen.

Av og til er det enklere å få jobb hos private aktører, f.eks innen barnevernsinstitusjoner. Har du forsøkt å sette deg son ekstravakt på ungdomsinstitusjon, enten akutt, langtids eller med flyktninger? Eller i bofellesskap for mennesker med ulike kognitive lidelser? Ofte er ekstravakt og sommerjobn veien inn til fast stilling.

Når det gjelder søknad- klarer du å formidle at du brenner for det du jobber med? Viktig å vise at man ikke søker på alt som er, men at man virkelig har et faglig engasjement for akkurat den brukergruppen du skal arbeide med.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok, da ville jeg spurt om det var mange søkere, og om hvilke kvalifikasjoner de hadde. Og våget å spør direkte om det var noe med din personlige egnethet som gjordet det. Kan godt tenkes at de bare trengte noen med mer erfaring, men spør du ikke vil du heller ikke få tilbakemelding på hva du eventuelt kan gjøre annerledes. Du kan jo spør dem om det er noen kurs eller videreutdanninger de kan anbefale deg å ta slik at du lettere får jobb.

Du nevner gode referanser, men har du husket å spør dem om de har noe negativt å si om deg? Noen ganger sier ikke arbeidshiver det til deg med mindre du spør direkte.

Nei, fikk beskjed fra referansene mine at jeg burde be ev ny arbeidsgiver ringe direkte til dem, de har sagt muntlig at de er veldig fornøyd og  vi har en god tone, har det fint på jobb.

Kan ikke ta videreutdanning pga økonomi, men kurs skal jeg ta.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...