Silva Pluvialis Skrevet 7. april 2021 #1 Skrevet 7. april 2021 (endret) Ulike typer seksualforbrytelser har forskjellige typer strafferammer, men la oss si at en voldtekt av barn har en strafferamme på 6 år, hvorfor får ikke overgriperen 6 år per voldtekt hvis han voldtar flere enn én gang? Overgriperen får kanskje 6 år for én voldtekt, men også 6 år for hundre voldtekter over flere år. Hvorfor ikke 6 år per voldtekt? Da hadde de verste blitt sittende inne resten av livet, til pass for dem. Hvorfor har overgripere så jævla sterkt vern? Hvorfor blir de så beskyttet? Hvorfor duller rettsvesenet med overgriperne og gir så latterlig lave straffer, mens de stakkars barna som blir utsatt for disse monstrene må leve med traumene resten av livet? Det er så forbanna urettferdig, ikke minst ulogisk at de ikke skal straffes like hardt for alle voldtektene, og ikke bare for én. Endret 7. april 2021 av Gjenferdet
Silva Pluvialis Skrevet 7. april 2021 Forfatter #2 Skrevet 7. april 2021 (endret) Jeg mener, når strafferammen for én voldtekt kan være 6 år, og barnet er voldtatt 100 ganger, hvorfor straffes bare overgriperen for én voldtekt, men slipper unna de 99 andre? Endret 7. april 2021 av Gjenferdet
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #3 Skrevet 7. april 2021 Fordi vi ikke har livtidsstraffer i Norge. Heldigvis. Man får forvaring. Anonymkode: 87ab4...2f6
Silva Pluvialis Skrevet 7. april 2021 Forfatter #4 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fordi vi ikke har livtidsstraffer i Norge. Heldigvis. Man får forvaring. Anonymkode: 87ab4...2f6 Svært få får forvaring. De fleste som blir dømt for overgrep mot barn slipper ut igjen etter kort tid. Det er rett og slett en skam. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 Gjenferdet skrev (4 minutter siden): Jeg mener, når strafferammen for én voldtekt kan være 6 år, og barnet er voldtatt 100 ganger, hvorfor straffes bare overgriperen for én voldtekt, men slipper unna de 99 andre? Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Men når det er slik og overgriperen også vet at det er samme lave straff for 100 voldtekter som for 1 voldtekt så kan det kanskje medvirke til at overgriperen fortsetter å gjøre mange overgrep etter sitt første overgrep? Anonymkode: 9c2d1...451
Silva Pluvialis Skrevet 7. april 2021 Forfatter #6 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Men når det er slik og overgriperen også vet at det er samme lave straff for 100 voldtekter som for 1 voldtekt så kan det kanskje medvirke til at overgriperen fortsetter å gjøre mange overgrep etter sitt første overgrep? Anonymkode: 9c2d1...451 Nettopp. Her faller jo rettssystemet rett gjennom. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 Ønsker du at man skal kunne få livstid? Hvis nei så kan man ikke plusse sammen straff for hvert lovbrudd, for da vil jo straffene kunne bli uendelig lange. Hvis du ønsker livstid så sier du jo også at du ikke ønsker rehabilitering. Det er vanskelig å motivere noen til rehabilitering som vet de aldri vil slippe ut av fengsel. Hvorfor skal de gidde å jobbe for å bli fungerende samfunsborgere om de vet de aldri vil slippe ut av fengsel? Strafferammen for voldtekt er 21 år og det er mulig å idømme forvaring om det er frykt for at forbryteren vil begå nye overgrep om han slipper fri. Anonymkode: 6792c...a01
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #8 Skrevet 7. april 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Men når det er slik og overgriperen også vet at det er samme lave straff for 100 voldtekter som for 1 voldtekt så kan det kanskje medvirke til at overgriperen fortsetter å gjøre mange overgrep etter sitt første overgrep? Anonymkode: 9c2d1...451 Man får ikke samme straff for 1 overgrep som for 100. Straffen økes ved flere overgrep. Ved mange overgrep vil også forvaring være aktuelt og da vil man kunne få livstid. Anonymkode: 6792c...a01
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #9 Skrevet 7. april 2021 Gjenferdet skrev (10 minutter siden): Svært få får forvaring. De fleste som blir dømt for overgrep mot barn slipper ut igjen etter kort tid. Det er rett og slett en skam. Blir gjentagelsesfaren vurdert for slike forbrytere? Eller er det kun i drapssaker at gjentagelsesfaren blir vurdert? Anonymkode: 9c2d1...451
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #10 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man får ikke samme straff for 1 overgrep som for 100. Straffen økes ved flere overgrep. Ved mange overgrep vil også forvaring være aktuelt og da vil man kunne få livstid. Anonymkode: 6792c...a01 Har noen overgripere blitt dømt til forvaring i Norge i nyere tid? Anonymkode: 9c2d1...451
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #11 Skrevet 7. april 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Har noen overgripere blitt dømt til forvaring i Norge i nyere tid? Anonymkode: 9c2d1...451 Julio Kopseng som har voldtatt rundt 20 kvinner fikk 21 års forvaring. https://no.wikipedia.org/wiki/Julio_Kopseng Anonymkode: 6792c...a01
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #12 Skrevet 7. april 2021 I USA dømmes man på den måten ts ønsker seg. Der kan man f.eks få tre livstidsstraffer, eller 3x 100 år. Det er ikke særlig rasjonelt å dømme noen til 300 år i fengsel. Det er umulig å ha tiltro til et slikt system, og nettopp det ser man jo også i USA. Folk har ingen tiltro til systemet eller myndighetene, og det er farlig. Anonymkode: ac50f...8a2
Silva Pluvialis Skrevet 7. april 2021 Forfatter #13 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Har noen overgripere blitt dømt til forvaring i Norge i nyere tid? Anonymkode: 9c2d1...451 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/7Kl7VV/mann-doemt-til-elleve-aars-forvaring-for-overgrep-mot-spedbarn Denne, i alle fall. 1
Gjest Made4u Skrevet 7. april 2021 #14 Skrevet 7. april 2021 Jeg har såpass stor tillit til det norske rettsvesenet, at jeg regner med at de dømmer en serie-overgriper strengere enn en som gjør ett overgrep... Men å dømme slik du TS foreslår, det er jeg fullstendig uenig i at rettsvesenet burde gjøre, kan ikke fungere slik at noen dømmes til flere hundre år i fengsel.
Silva Pluvialis Skrevet 7. april 2021 Forfatter #15 Skrevet 7. april 2021 (endret) Made4u skrev (På 7.4.2021 den 3.00): Jeg har såpass stor tillit til det norske rettsvesenet, at jeg regner med at de dømmer en serie-overgriper strengere enn en som gjør ett overgrep... Men å dømme slik du TS foreslår, det er jeg fullstendig uenig i at rettsvesenet burde gjøre, kan ikke fungere slik at noen dømmes til flere hundre år i fengsel. Hvorfor skjer det da at serieovergripere kan få måneder eller et par år i fengsel? Endret 8. oktober 2022 av Tvillingsjel
Gjest Made4u Skrevet 7. april 2021 #16 Skrevet 7. april 2021 Gjenferdet skrev (12 minutter siden): Hvorfor skjer det da at serieovergripere kan få måneder eller et par år i fengsel? Jeg vet om saker hvor det har skjedd utallige overgrep over flere år, og så har overgriper endt opp med 2 års fengsel, for eksempel. Hvor er rettferdigheten i det? Nå vil ikke en lengre straff i seg selv yte offer for overgrep mer rettferdighet, men er enig med deg i at dommer i overgrepssaker tidvis oppleves å være for korte, men mulig noe ligger til grunn for det (?) og at det blir riktig sammenlignet med andre overgrepssaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå