NorthernLight Skrevet 6. april 2021 #1 Skrevet 6. april 2021 (endret) Burde Norge satse bare på Moderna og Pfizer ? Det vil gå fortere å få vaksinert befolkningen hvis man tar i bruk Janssen vaksinen ( Johnson&Johnson) Men: Sitat Fordi Janssen-vaksinen har en lavere effektivitet enn mRNA-vaksinene, tror FHI at bruk av vaksinen vil føre til en ny smitteblomstring neste vinter, som vil gi behov for nye tiltak. https://www.nettavisen.no/nyheter/fhi-beregninger-bruk-av-denne-vaksinen-kan-gi-kortvarig-glede-men-langvarig-bakrus/s/12-95-3424110854 En interessant artikkel. Endret 6. april 2021 av NorthernLight 2
Daraya Skrevet 6. april 2021 #2 Skrevet 6. april 2021 Vel det er jo igrunn kun de rike industriland som har råd til å vaksinere størstedelen av befolkningen med Pfizer eller Moderna. For de andre er det for dyrt og selve vaksine omtrent umulig å distributere utenfor de store byene. Hvor lenge Pfizer beskytter vet ingen på nåværende tidspunkt, jeg tror vi må regne med at man trenger oppfrisking akkurat som med influensavaksine hvert år. 1
NorthernLight Skrevet 7. april 2021 Forfatter #3 Skrevet 7. april 2021 (endret) Daraya skrev (1 time siden): Vel det er jo igrunn kun de rike industriland som har råd til å vaksinere størstedelen av befolkningen med Pfizer eller Moderna. For de andre er det for dyrt og selve vaksine omtrent umulig å distributere utenfor de store byene. Hvor lenge Pfizer beskytter vet ingen på nåværende tidspunkt, jeg tror vi må regne med at man trenger oppfrisking akkurat som med influensavaksine hvert år. Det er godt mulig man må få vaksine hvert år. Jeg tror i allefall det er bedre å bruke de Janssen vaksinene man får i sommer isteden for å vente en god del lenger for å få vaksinert hele befolkningen med Pfizer/moderna. Selv om janssen vaksinen sies å ha lavere effektivitet så beskytter det nok bra mot alvorlig sykdom. Men så må man da vite hvem som fungerer best mot de ulike mutasjonene osv..Det der er ikke enkelt.. Endret 7. april 2021 av NorthernLight
Callisto83 Skrevet 7. april 2021 #4 Skrevet 7. april 2021 De jeg kjenner som har tatt Pfizer vaksinen, har bare hatt litt øm arm etterpå, så det er den jeg vil ha. Hvis det går an å tenke sånn 😊 3
J.E Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 Jeg ønsker personlig Pfizer eller Moderna og kunne ønske Norge hadde kjøpt inn et lass av disse😊 Disse er mest effektive, dessuten har en uttalelse fra vaksineforsker Gunnveig Grødeland ang vektor vaksinene gjort meg litt mer skeptisk til de. 1
NorthernLight Skrevet 7. april 2021 Forfatter #6 Skrevet 7. april 2021 (endret) J.E skrev (5 minutter siden): Jeg ønsker personlig Pfizer eller Moderna og kunne ønske Norge hadde kjøpt inn et lass av disse😊 Disse er mest effektive, dessuten har en uttalelse fra vaksineforsker Gunnveig Grødeland ang vektor vaksinene gjort meg litt mer skeptisk til de. Enig... Jeg tror Norge kunne hatt langt flere vaksinedoser om de hadde gitt noen milliarder ekstra og laget egen avtale.. Vi er jo ikke så mange innbyggere i dette landet.. Endret 7. april 2021 av NorthernLight 4
J.E Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 NorthernLight skrev (1 minutt siden): Enig... Jeg tror Norge kunne hatt langt flere vaksinedoser om de hadde gitt noen milliarder ekstra og laget egen avtale.. Vi er jo ikke så mange innbyggere i dette landet.. Ja helt klart. Hvis Johnson skal brukes burde den kun bruke den på veldig unge mennesker som uansett ikke blir så syke. Men hvis FHI tror at det og vaksinere med Johnsson kan gi ny bølge så synes jeg faktisk ikke den skal brukes. De burde heller skaffe seg bedre Pfizer avtaler. 2
NorthernLight Skrevet 7. april 2021 Forfatter #8 Skrevet 7. april 2021 J.E skrev (13 minutter siden): Ja helt klart. Hvis Johnson skal brukes burde den kun bruke den på veldig unge mennesker som uansett ikke blir så syke. Men hvis FHI tror at det og vaksinere med Johnsson kan gi ny bølge så synes jeg faktisk ikke den skal brukes. De burde heller skaffe seg bedre Pfizer avtaler. Det er jeg enig i. Sier seg selv at man burde prioritere Moderna og Pfizer ned til kanskje 40 års alder eller mer og Jannsen vaksinen til yngre. Blir spennende å se om AstraZeneca kommer i bruk igjen til enkelte grupper. 2
Sportydame Skrevet 7. april 2021 #9 Skrevet 7. april 2021 NorthernLight skrev (32 minutter siden): Det er jeg enig i. Sier seg selv at man burde prioritere Moderna og Pfizer ned til kanskje 40 års alder eller mer og Jannsen vaksinen til yngre. Blir spennende å se om AstraZeneca kommer i bruk igjen til enkelte grupper. Johnsen er vel laget på samme måte som AZ, og det er denne de under 60 blir syke av (immunrespons), så heller omvendt. Bruke Johnsen/AZ på de over 65 og Pfizer/Modena på de yngre evt, aller helst burde de ikke vaksinere noen under 50 i det hele tatt.... 3
NorthernLight Skrevet 7. april 2021 Forfatter #10 Skrevet 7. april 2021 Sportydame skrev (4 minutter siden): helst burde de ikke vaksinere noen under 50 i det hele tatt.... Hva? Mener du seriøst at folk under 50 ikke burde vaksineres mot Covid-19? 2
Fungerende Skrevet 7. april 2021 #11 Skrevet 7. april 2021 Callisto83 skrev (8 timer siden): De jeg kjenner som har tatt Pfizer vaksinen, har bare hatt litt øm arm etterpå, så det er den jeg vil ha. Hvis det går an å tenke sånn 😊 Hvorfor skulle man ikke tenke sånn? Jeg vil heller ikke ha en vaksine som er vesentlig dårligere enn alternativene. Uaktuelt med AstraZeneca eller Janssen for egen del. Så svarer på spørsmålet her er ja.
NorthernLight Skrevet 7. april 2021 Forfatter #12 Skrevet 7. april 2021 Fungerende skrev (9 minutter siden): Hvorfor skulle man ikke tenke sånn? Jeg vil heller ikke ha en vaksine som er vesentlig dårligere enn alternativene. Uaktuelt med AstraZeneca eller Janssen for egen del. Så svarer på spørsmålet her er ja. Så du takker nei hvis du ikke får Moderna eller Pfizer feks?
J.E Skrevet 7. april 2021 #13 Skrevet 7. april 2021 Sportydame skrev (2 timer siden): Johnsen er vel laget på samme måte som AZ, og det er denne de under 60 blir syke av (immunrespons), så heller omvendt. Bruke Johnsen/AZ på de over 65 og Pfizer/Modena på de yngre evt, aller helst burde de ikke vaksinere noen under 50 i det hele tatt.... Angående Johnson så blir det litt spennende. For vaksineforsker Gunnveig Grødeland sa i et intervju nettopp det du nevner her at siden Johnson og Astra er laget på samme måte så kunne det være en mulighet for samme alvorlige bivirkninger. Men ikke nødvendigvis for det kunne også være spesielle egenskaper som bare var med AstraZeneca. 3
J.E Skrevet 7. april 2021 #14 Skrevet 7. april 2021 Fungerende skrev (2 timer siden): Hvorfor skulle man ikke tenke sånn? Jeg vil heller ikke ha en vaksine som er vesentlig dårligere enn alternativene. Uaktuelt med AstraZeneca eller Janssen for egen del. Så svarer på spørsmålet her er ja. Jeg tror mange nordmenn kommer til og tenke slik. En vaksine skal være trygg. Dessuten skal den virke bra. Derfor blir det veldig kvalitetsforskjell på disse vaksinene synes jeg. Jeg har ikke bestemt meg, for vil ikke forhåndsdømme Johnson. Men føler meg usikker på den. Og det til tross for at jeg har veldig lyst til og vaksinere meg.
J.E Skrevet 7. april 2021 #15 Skrevet 7. april 2021 NorthernLight skrev (3 timer siden): Det er jeg enig i. Sier seg selv at man burde prioritere Moderna og Pfizer ned til kanskje 40 års alder eller mer og Jannsen vaksinen til yngre. Blir spennende å se om AstraZeneca kommer i bruk igjen til enkelte grupper. Ja det blir spennende og se om den blir brukt. Men jeg tror ikke det. Hvis de skal anbefale den til for eksempel folk over 65 år så er vel de snart uansett ferdig vaksinert. De holder vel på med den aldersgruppen nå. Så med dette tatt i betraktning så tror jeg egentlig ikke at de starter opp med Astra igjen. Dessuten ble Norge såpass hardt rammet med tanke på antall døde i forhold til vaksinerte. Jeg tror også mange hadde kommet til og takke nei hvis de starter opp med Astra igjen. 1
every woman Skrevet 7. april 2021 #16 Skrevet 7. april 2021 Jeg er, til noe annet er bevist, skeptisk til vaksiner av samme teknologi som AZ. Derfor har jeg lite lyst på både Johnson og Sputnik. Håper virkelig at jeg slipper! CureVac er en mRNA-vaksine som er under godkjenning i EU. Jo flere av den sorten, jo gladere blir jeg. 2
Fungerende Skrevet 7. april 2021 #17 Skrevet 7. april 2021 NorthernLight skrev (3 timer siden): Så du takker nei hvis du ikke får Moderna eller Pfizer feks? Ja, da venter jeg til et bedre alternativ blir tilgjengelig. Det tar jeg det for gitt at det vil bli. Vil være svært usaklig om folk skal straffes for å ikke ta B-vaksiner mens det var helt greit å utsette vaksinering fordi det ikke passet med ferieplanene. 5
velociraptor Skrevet 7. april 2021 #18 Skrevet 7. april 2021 Fungerende skrev (4 timer siden): Ja, da venter jeg til et bedre alternativ blir tilgjengelig. Det tar jeg det for gitt at det vil bli. Vil være svært usaklig om folk skal straffes for å ikke ta B-vaksiner mens det var helt greit å utsette vaksinering fordi det ikke passet med ferieplanene. Helt enig med deg.
every woman Skrevet 9. april 2021 #19 Skrevet 9. april 2021 (endret) every woman skrev (På 7.4.2021 den 19.21): Jeg er, til noe annet er bevist, skeptisk til vaksiner av samme teknologi som AZ. Derfor har jeg lite lyst på både Johnson og Sputnik. Håper virkelig at jeg slipper! CureVac er en mRNA-vaksine som er under godkjenning i EU. Jo flere av den sorten, jo gladere blir jeg. Og der kom den sannsynligvis (jeg vet at lenken er lagt ut i koronaforumet før, men det var akkurat dette jeg var redd for, derfor tar jeg den med her). Endret 9. april 2021 av every woman
Pingvinboogie Skrevet 9. april 2021 #20 Skrevet 9. april 2021 Jeg håper virkelig det bare blir aktuelt med Pfizer og Moderna. Det er kanskje lett for meg å si, siden jeg uansett ikke skal vaksineres, men jeg tenker det er bedre at vaksineprogrammet blir litt forsinket hvis det betyr mindre risiko og større gevinst for de som skal vaksineres.
Anbefalte innlegg