AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #1 Skrevet 6. april 2021 Hei! Jeg har utdanning innen media og kommunikasjon, og har fått meg ny jobb som journalist. Jeg starter i jobben om en stund, problemet er bare at jeg aldri har jobbet som journalist før 🙈 jeg vet en del om yrket og har hatt emner på studiet som omhandlet journalistikk, men siden utdanningen min har vært såpass bred har jeg ikke inngående kunnskap eller erfaring. Jobben jeg skal inn i er i en liten redaksjon på ca. 20 ansatte i en lokalavis fra mitt hjemfylke, som jeg ikke har bodd i på 7 år. De er klar over at jeg ikke har erfaring som journalist, men de likte meg så godt at de tilbød meg joben, spesielt siden jeg har tilhørighet i området. Er det noen som jobber i lokalavis og som har noen tips til hva jeg kan forvente meg av jobben? Tips til litteratur jeg kan lese meg opp på for å forfriske emnet før jeg begynner? Jeg vet at jeg skal på noen lynkurs i tiden før oppstart, men jeg vil gjerne stille godt forberedt likevel. Anonymkode: 78eee...417
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #2 Skrevet 6. april 2021 Husk på, viktig: Vær subjektiv Still ledende spørsmål Anonymkode: cfaeb...4ce 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #3 Skrevet 6. april 2021 Gratulerer med jobben! Anonymkode: b6dbc...7ad 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #4 Skrevet 6. april 2021 Gratulerer med jobben! Håper du vil være en som løfter nivået på journalistikken i lokalavisene, det virker som du går inn med en veldig god holdning og ønske om å gjøre en god jobb. Hold på den, og jeg tenker du kommer til å klare deg fint basert på det. Og husk, selv om kollegaer ikke gjør det, bruk stavekontroll 😄 Anonymkode: 51679...69c 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #5 Skrevet 6. april 2021 Vel, norsk journalisme krever åpenbart liten kunnskap... det ser vi daglig. Så grattis 🥳 Anonymkode: 28b05...bf7 1
Moonies Skrevet 6. april 2021 #6 Skrevet 6. april 2021 Wow så flott, gratulerer! 😃 Det gir meg håp her jeg sitter å saumfarer Finn i håp om at noe skal dukke opp 🤞🏼 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #7 Skrevet 6. april 2021 Jeg ble ansatt som frilansjournalist i lokalavisen da jeg var 16 år og gikk på vgs (medier og kommunikasjon). Har også hatt sommerjobb i en av Norges største aviser. Du kommer deg raskt inn i det og har masse folk rundt deg som kan lede deg på riktig spor. De viktigste tipsene er å ikke ta et standpunkt og vær objektiv, samt still kritiske spørsmål der det er nødvendig. Det skal ikke skinne gjennom hvilken mening journalisten har. Jobb med språket, og les gjerne over 3-4 ganger før du leverer slik at du unngår skrivefeil. Anonymkode: 31392...b4d 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #8 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vel, norsk journalisme krever åpenbart liten kunnskap... det ser vi daglig. Så grattis 🥳 Anonymkode: 28b05...bf7 Ikke meningen å være spydig. Oppriktig grattis! Anonymkode: 28b05...bf7 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #9 Skrevet 6. april 2021 TS her, tusen takk for både gratulasjoner og gode tips, alle sammen! 😁 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Gratulerer med jobben! Håper du vil være en som løfter nivået på journalistikken i lokalavisene, det virker som du går inn med en veldig god holdning og ønske om å gjøre en god jobb. Hold på den, og jeg tenker du kommer til å klare deg fint basert på det. Og husk, selv om kollegaer ikke gjør det, bruk stavekontroll 😄 Anonymkode: 51679...69c Jeg håper det, jeg har jo hatt et inntrykk av at det kanskje trengs i lokalaviser. Så jeg skal gjøre mitt beste 😁 Moonies skrev (30 minutter siden): Wow så flott, gratulerer! 😃 Det gir meg håp her jeg sitter å saumfarer Finn i håp om at noe skal dukke opp 🤞🏼 Det dukker nok opp noe, denne jobben dukka opp når jeg minst venta det. Lykke til, jeg krysser fingrene for deg! 🤞 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg ble ansatt som frilansjournalist i lokalavisen da jeg var 16 år og gikk på vgs (medier og kommunikasjon). Har også hatt sommerjobb i en av Norges største aviser. Du kommer deg raskt inn i det og har masse folk rundt deg som kan lede deg på riktig spor. De viktigste tipsene er å ikke ta et standpunkt og vær objektiv, samt still kritiske spørsmål der det er nødvendig. Det skal ikke skinne gjennom hvilken mening journalisten har. Jobb med språket, og les gjerne over 3-4 ganger før du leverer slik at du unngår skrivefeil. Anonymkode: 31392...b4d Dette har jeg faktisk ikke tenkt på, jeg er generelt ganske objektiv og har sjeldent sterke meninger om ting og tang, hehe. Men plutselig dukker det opp noe som engasjerer, så da skal jeg huske på dette rådet! 😊 har heldigvis mange rundt meg som virker som trivelige og hjelpsomme kollegaer, de har sagt at de skal hjelpe meg med stort og smått. Jeg skulle nok lest over dette innlegget også en ekstra gang før jeg postet det, flaut å ha skrivefeil (ser nå at jeg skrev "joben") i et innlegg som dette 😂 Anonymkode: 78eee...417
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå