AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #1 Del Skrevet 6. april 2021 Hei Et lite hjertesukk kombinert med ønske om å få tips. Jeg har de siste årene begynt å kjenne på en stadig voksende følelse av utenforskap og skam i forbindelse med ferier. Det at vi i stor grad er "bundet" til å "måtte" feriere i Norge har forsterket dette ytterligere. Jeg er snart 30 år, og den eneste i min omgangskrets som er singel. Alle rundt meg planlegger "sine" turer (og jeg er aldri en av de). De fleste har en hytte de kan reise til, familie å reise med, venner/partner de reiser med osv. Pga dette er jeg en som pleier å reise ut av Norge på ferie. For i utlandet er det flere som reiser alene, som vil sosialisere seg og man føler seg ikke rar/utenfor på samme måte. Det er en annen mentalitet og det er lov å være litt på egenhånd (i Norge føler jeg meg kvalt av ferier med folk fordi man skal "gjøre alt sammen" og det er så mange normer som må følges for ellers blir stemninga sur). Alle reklamer om ferier i Norge handler om "familie" og "vennskap". Jeg er ikke i noen av de kategoriene. Min erfaring er at hvor enn jeg reiser i Norge er det stort sett denne komboen jeg møter på: 1) kjærestepar på tur (de vil stort sett ikke bli kjent med andre), 2)barnefamilier (de vil ikke jeg henge med), 3) jentetur (samme grunn som 1), 4) guttetur (samme grunns om 1 med unntak av at de vil ligge), 5) pensjonistgrupper, 6) pensjonistpar, 7) eldre voksenpar uten barn/med voksne barn. Det er unntak å møte på alenereisende. Og fordomsfull som jeg er så er det ofte slik at de er litt klengete og vanskelig å få ristet av seg (jeg opplever ikke så ofte dette i utlandet, så jeg vet ikke om det er en slags sugekopp-greie her i Norge) En annen ting med reising i Norge er at det er så dyrt. Mens folk som reiser sammen får som regel"50%" rabatt (man kan dele alle utgifter på 2, så blir alle utgiftene på én når du er alene. Det å leie bil, hytte osv er ting jeg fint kunne gjort alene, men det blir rett og slett for dyrt. Det høres også med at jeg sliter psykisk sykdom så jeg trenger å reise rolig, ha mye alenetid, ikke masse drama osv, så det å reise på ferie med andre prøver jeg å unngå fordi det sjeldent blir en bra ting for meg å være ukesvis på ferie med venner. Men jeg liker også å være en del av et team/en gjeng men samtidig ha muligheten til å trekke meg unna. Om noen syns jeg er en krevende sjel så skjønner jeg den... Er det noen som har tips til hvor det er fint for single å reise på ferie i Norge? hilsen vanskeligsingel Anonymkode: b0b6e...36c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #2 Del Skrevet 6. april 2021 Hva liker du å gjøre da? Jeg har feks vært på fjelltur alene. Bodd på betjent hytte. Mye familier og par der også, men møtte da på et par single. Jeg har ellers venner og familie spredd utover landet, så et par dager her og der funker gjerne greit. Og kan gjerne dra på byferie her også, de største byene har mye å by på. Og jeg tenker ikke annerledes om å være alene på tur i en Norsk by enn i storbyene i Europa. Det er ganske mange utlendinger som reiser alene rundt i Norge normalt, så hvorfor skal vi ikke kunne gjøre det selv også? Anonymkode: 7e4df...b06 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #3 Del Skrevet 6. april 2021 Jeg pleier som regel bare å slenge teltet i kajakken eller ryggsekken og padle eller lunte avgårde. Treffer ingen andre, men er helt greit det. Anonymkode: 5fd1b...df7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #4 Del Skrevet 7. april 2021 Dette handler jo ikke om at du er singel, men at du ikke liker å reise med venner og helst ikke vil sosialisere så mye med fremmede på tur heller. Du må rett og slett få deg noen nye turvenner som også har behov for aleinetid eller reise til et sted uten folk. Anonymkode: d95c6...197 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #5 Del Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Dette handler jo ikke om at du er singel, men at du ikke liker å reise med venner og helst ikke vil sosialisere så mye med fremmede på tur heller. Du må rett og slett få deg noen nye turvenner som også har behov for aleinetid eller reise til et sted uten folk. Anonymkode: d95c6...197 Lol, du beskrev akkurat meg (dette er ingen kontaktannonse!) Folk som elger innpå er slitsomt. Har også reist en del til utlandet alene, deilig å kun ha seg selv å tenke på 👍 telt, camping og sånn dritt kan du få av meg 👎 Tror jeg ville trivdes i Japan. Skikkelig singlekultur og rik kultur. Men men, nå har vi jo nasjonal husarrest så, what to do ? 🤷♂️ Anonymkode: f8512...52f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå