AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #21 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Mat som gikk ut for ett år siden, råtten mat, avføring, urin, blod, alle lyspærer var gått og generelt skit og søppel i hele hjemmet. -- Takk, det hele er ganske nytt så hodet fungerer ikke som det skal. Selvsagt ringer vi kommunen, det sier egentlig seg selv.. Anonymkode: c2634...d20 Og hva er det du som pårørende gjør som er så viktig at du ikke kan se til dine nærmeste en gang i blant? Skamløst at dere legger alt ansvaret på hjemmesykepleien. Jeg gremmes. Tror dere hjemmesykepleien fungerer som boligassistent, elektriker og husrydder? Anonymkode: b953d...c40 7
Mezzosoprena Skrevet 6. april 2021 #22 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Utenom at dette var hjemmesykepleies jobb. Ikke uttal deg om noe du ikke vet, for denne situasjonen vet du ingenting om. I denne situasjonen så hadde den avdøde hjelp til vask av hjem, seg selv, klær, handle mat og lage mat. Anonymkode: c2634...d20 Men likevel... det er nok kommunen som har avtalen her, for mye av dette er ikke hjemmesykepleiens ansvarsområde, men andre kommunale tjenester. Så jeg tror uansett det blir feil å skylde dem spl. 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #23 Skrevet 6. april 2021 Melder meg ut av tråden, KG viser nok en gang hvor ufølsom mange er. Jeg har fått svar på det jeg lurte på, så takk for meg. Anonymkode: c2634...d20 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #24 Skrevet 6. april 2021 Kommuneoverlege er nok bedre å rette klage til. Så er du sikker på at den følger formelle krav og blir undersøkt, og ikke bare ‘snakket bort’ om avdelingen skal undersøke seg selv, og om de har gjort det de skal. Fylkesmannen er evt neste instans, om dere ikke blir hørt. Anonymkode: 16fd3...993 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #25 Skrevet 6. april 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Og hva er det du som pårørende gjør som er så viktig at du ikke kan se til dine nærmeste en gang i blant? Skamløst at dere legger alt ansvaret på hjemmesykepleien. Jeg gremmes. Tror dere hjemmesykepleien fungerer som boligassistent, elektriker og husrydder? Anonymkode: b953d...c40 Uansett skal hjemmetjenesten og eller hjemmesykepleien se at vedkommende ikke klarer seg hjemme, ikke har boevne, og handle ut fra det. Regner med det har vært et dilemma for dem og at de har diskutert tvangsvedtak. Anonymkode: 24f65...aa2 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #26 Skrevet 6. april 2021 Teatrica skrev (3 minutter siden): Men likevel... det er nok kommunen som har avtalen her, for mye av dette er ikke hjemmesykepleiens ansvarsområde, men andre kommunale tjenester. Så jeg tror uansett det blir feil å skylde dem spl. Slutt nå med dette. Hva som er hvilken avdelings oppgave varier stort mellom kommuner. Her må vi stole på det TS sier, rett og slett. I min kommune gjør ikke hjemmesykepleie matstell. Og selv hjemmetjenesten bestiller ikke mat fra storkjøkken, det må pårørende fikse. Mens min bestemor i Bodø kommune var det hjemmesykepleien sin oppgave både å lage mat til henne, ha oversikt over matbestillibger osv. Dessuten - om det er hjemmesykepleien oppgave eller ikke spiller liten trille. Var de inne i hjemmet, som er dokumentert med signaturer i perm, så har de uansett selvstendig plikt til å melde fra om uholdbare forhold i hjemmet og sørge for at rette instans tar tak i det. Her har de åpenbart ikke gjort det engang. Anonymkode: 16fd3...993 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #27 Skrevet 6. april 2021 Min erfaring med å klage på hjemmehjelp (så ikke helt det samme som å klage på hjemmesykepleie) er at det var en velsig tøff prosess. Jeg er kronisk syk og bor alene, og hadde en periode hjemmehjelp. Den jobben de gjorde var så urenslig og motbydelig at jeg ikke orker tenke på det, tenker det holder å si at de bl.a. vasket badet med dokosten. Jeg klaget først til firmaet hvor hjemmehjelperne var ansatt, og da låste lederen seg inn i mitt hjem og kjeftet på meg og prøvde å true meg til å ikke klage til kommunen. Det var en såpass ekkelt opplevelse at jeg umiddelbart ringte låsesmed for å bytte lås, og så ringte jeg advokat. Advokaten tok all jobben med å klage. Dessverre førte det ikke til noe, og kommunen benytter fremdeles samme firma. Jeg betalte flere tusener til ingen nytte, og eldre og syke får fortsatt badet vasket med dokost. Så med mindre TS og familien har mye stå-på-vilje og overskudd å sløse med, hadde jeg ikke tatt meg bryet med å klage. Anonymkode: e561b...e01 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #28 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uansett skal hjemmetjenesten og eller hjemmesykepleien se at vedkommende ikke klarer seg hjemme, ikke har boevne, og handle ut fra det. Regner med det har vært et dilemma for dem og at de har diskutert tvangsvedtak. Anonymkode: 24f65...aa2 Så lenge vedkommende er samtykkekompetent er det vanskelig å få gjort noe. Jeg kjenner en nå som absolutt burde flyttet i omsorgsbolig, fått hjelp med personlig hygiene, renhold i hjemmet, medisiner og matombringing, men vedkommende nekter og mener han klarer seg selv. Huset er megaskittent, råtten mat og lukter pyton, men ingen får lov å slippe til, og så lenge han er samtykkekompetent kan ikke noe gjøres med tvang. Det er ikke alle som har vedtak om hjelp fra kommunen som lar kommunen slippe til, sakene er ofte mer komplisert enn de ser ut for. Sånn kan det fort være her og. Anonymkode: de46a...58a 7
Eris Skrevet 6. april 2021 #29 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mat som gikk ut for ett år siden, råtten mat, avføring, urin, blod, alle lyspærer var gått og generelt skit og søppel i hele hjemmet. -- Takk, det hele er ganske nytt så hodet fungerer ikke som det skal. Selvsagt ringer vi kommunen, det sier egentlig seg selv.. Anonymkode: c2634...d20 Jeg jobber i hjemmesykepleien og i vår kommune er det ikke vi som er ansvarlig for matinnkjøp, gåene lyspærer, søppel i hjemmet. Vi gir beskjed til pårørende om dette, men ikke vårt ansvar å ordne. Vi er ikke vaktmestere. 3
Eris Skrevet 6. april 2021 #30 Skrevet 6. april 2021 I tillegg er vi i noens hjem og kan ikke kaste/rydde uten samtykke fra den som bor der. HVIS det nå var en avtale om at hjemmetjenesten skulle det. I vår kommune tar hjemmetjenesten kun lett vask av oppholdsrom. Søppelkasting og lyspærebytting er ikke vår jobb. 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #31 Skrevet 6. april 2021 Selvfølgelig er det ikke hjemmetjenesten sitt ansvar å bytte lyspærer. Allikevel byttet jeg utallige lyspærer mens jeg jobbet i hjemmetjenesten. Passe uverdig å la en stakkars sitte i mørket å vente på at en pårørende endelig skal komme innom. Nå har du vel meldt deg ut ts, men støtter de som sier klag! Kanskje gjør det ingen forskjell for deg bortsett fra litt utløp, men kanskje for en fremtidig pårørende. Anonymkode: fb217...666 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #32 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mat som gikk ut for ett år siden, råtten mat, avføring, urin, blod, alle lyspærer var gått og generelt skit og søppel i hele hjemmet. -- Takk, det hele er ganske nytt så hodet fungerer ikke som det skal. Selvsagt ringer vi kommunen, det sier egentlig seg selv.. Anonymkode: c2634...d20 Hjemmesykepleien har begrenset med ansvar fir folk som velger å bo hjemme. Jeg har selv jobbet der. Det er ikke hjemmesykepleien sitt ansvar å rydde folks hjem. Jeg har opplevd å stagnere i folks vilje til å ta imot hjelp. Folk kan ikke tvinges til å ha det ryddig og rent for å bo hjemme. Anonymkode: 78d96...335 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #33 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Utenom at dette var hjemmesykepleies jobb. Ikke uttal deg om noe du ikke vet, for denne situasjonen vet du ingenting om. I denne situasjonen så hadde den avdøde hjelp til vask av hjem, seg selv, klær, handle mat og lage mat. Anonymkode: c2634...d20 Det er ikke hjemmesykepleien som vasker folks hjem. Sett deg inn i dette selv! Anonymkode: 78d96...335 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #34 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Melder meg ut av tråden, KG viser nok en gang hvor ufølsom mange er. Jeg har fått svar på det jeg lurte på, så takk for meg. Anonymkode: c2634...d20 Du kan ikke klandre oss for vår respons når det er du selv som ikke har kunnskap. Folk har det som de vil i sitt hjem. Anonymkode: 78d96...335 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #35 Skrevet 6. april 2021 Å rydde andres hjem er ikke innafor hjemmesykepleiers ansvarsområde, du mente kanskje hjemmehjelp? Men som mange andre sier; ikke mulig å få gjort noen ting hvis vedkommende er samtykkekompetent, og nekter andre å rydde. Det går under tvang. Har vært borti flere slike caser, og det er ikke lett for hverken oss eller pårørende! Anonymkode: 9ec0d...b21 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #36 Skrevet 7. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Slutt nå med dette. Hva som er hvilken avdelings oppgave varier stort mellom kommuner. Her må vi stole på det TS sier, rett og slett. I min kommune gjør ikke hjemmesykepleie matstell. Og selv hjemmetjenesten bestiller ikke mat fra storkjøkken, det må pårørende fikse. Mens min bestemor i Bodø kommune var det hjemmesykepleien sin oppgave både å lage mat til henne, ha oversikt over matbestillibger osv. Dessuten - om det er hjemmesykepleien oppgave eller ikke spiller liten trille. Var de inne i hjemmet, som er dokumentert med signaturer i perm, så har de uansett selvstendig plikt til å melde fra om uholdbare forhold i hjemmet og sørge for at rette instans tar tak i det. Her har de åpenbart ikke gjort det engang. Anonymkode: 16fd3...993 Lage Mat er ikke der samme sim å rydde og vaske klær... Du vet ikke hvilken kamp Hjspl har hatt i dette hjemmet. Men ditt hjem er ditt ansvar først og fremst. Det er også svært begrenset hva man kan gjøre ved tvang. Jeg har vasset i hauger med gamle bi d og kattebæsh og kommunen har stått maktesløse. Anonymkode: 78d96...335 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #37 Skrevet 7. april 2021 Bind og kattebæsj* Anonymkode: 78d96...335 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå