Gå til innhold

Jerngryte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan jeg gjøre med jerngryte mi slik at den ikke ruster etter hver gang jeg har brukt den?

Har hørt at man kan sette den inn med olje og sette den inn stekeovnen for at oljen skal brenne seg fast???? Hva slags olje og hvor lenge i ovnen?

Eller andre tips??

Skrevet

Når du har vasket den (man skal vel egentlig ikke bruke såpe på den heller, men det gjør jeg) sett den på en varm plate på komfyren slik at den tørker der. Etterpå smører du den inn med litt matolje. Gryta holder seg fin som bare det.

Tungvindt. Derfor bruker jeg nesten aldri mine jerngryter.

Gjest gjesten
Skrevet
Hva kan jeg gjøre med jerngryte mi slik at den ikke ruster etter hver gang jeg har brukt den?

Har hørt at man kan sette den inn med olje og sette den inn stekeovnen for at oljen skal brenne seg fast???? Hva slags olje og hvor lenge i ovnen?

Eller andre tips??

Bruk vanlig matolje (grønn flaske). Mulig du bør skru av eventuelle trehåndtak før du setter den i ovnen.

Jeg vasker ikke panner og gryter med såpe lenger for da blir de tørre og ruster, men jeg passer på å vaske dem så fort som mulig - før middagen eller rett etterpå og med mye varmt vann. Dersom man gjør det riktig så trenger man ikke mye fett i en stekepanne av støpejern når man steker noe,

Noen linker:

http://www.jernia.no/page?id=917&key=16536

http://www.matogdrikke.no/topics/detail.as...nChannel=Topics

Skrevet

Jeg bruker både jerngryter og jernpanne stadig vekk.

Med en gang etter vask er det veldig viktig å tørke dem helt tørre.

Smøre med vanlig matolje av og til og sette på svak varme funker bra....det samme gjør det som du smører med olje og setter inn i ovn (mener å huske 160 grader er ok).

Jerngryter/panner avgir kun jern til maten....altså ikke noe annet kjemisk "grums", men det er forsåvidt en helt annen diskusjon. :)

Skrevet

Jeg hadde en jerngryte som rustet.. Jeg tok den med der den ble kjøpt, og det viste seg at der var en feil med den, og fikk dermed ny!

Skrevet
Når du har vasket den (man skal vel egentlig ikke bruke såpe på den heller, men det gjør jeg) sett den på en varm plate på komfyren slik at den tørker der. Etterpå smører du den inn med litt matolje. Gryta holder seg fin som bare det.

Tungvindt. Derfor bruker jeg nesten aldri mine jerngryter.

Me too... ;):Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...