Gå til innhold

Kan man ta ut ammefri for å pumpe etter babyen har lagt seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet, dvs. kveldsvakt varer til 22 og begynner som tegel 07 eller 07:30 dagen etterpå. 20 min kjørevei + 10 minutter å kle seg om å komme til bilen)

Baby legger seg rundt 19, og det er den travleste tiden på jobb i tillegg til at det er tungtvint å kjøre frem og tilbake for å amme så nærme slutten av dagen.

Ammer kun morgen og kveld. Så spørsmålet mitt er om det er lov å ta ut ammefri feks kl 21 og dra hjem for å pumpe melk som pappaen kan gi neste kveld. Blir jo veldig sent om jeg skal pumpe da jeg ikke er hjemme før nærmere 22:30 og står tidlig opp. 

Og hvordan fungerer det på morgenen? Baby våkner som regel kl 06 og ammer da. Har jeg da rett på å begynne den tiden senere på jobb som ammingen tar? Eller må jeg likevel stille opp 07 (rekker det hvis jeg står opp før baby og drar med en gang jeg er ferdig å amme, vanligvis ville jeg stått opp 06)

Anonymkode: 8832f...ed6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja.

Anonymkode: 75385...962

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber i helsevesenet, dvs. kveldsvakt varer til 22 og begynner som tegel 07 eller 07:30 dagen etterpå. 20 min kjørevei + 10 minutter å kle seg om å komme til bilen)

Baby legger seg rundt 19, og det er den travleste tiden på jobb i tillegg til at det er tungtvint å kjøre frem og tilbake for å amme så nærme slutten av dagen.

Ammer kun morgen og kveld. Så spørsmålet mitt er om det er lov å ta ut ammefri feks kl 21 og dra hjem for å pumpe melk som pappaen kan gi neste kveld. Blir jo veldig sent om jeg skal pumpe da jeg ikke er hjemme før nærmere 22:30 og står tidlig opp. 

Og hvordan fungerer det på morgenen? Baby våkner som regel kl 06 og ammer da. Har jeg da rett på å begynne den tiden senere på jobb som ammingen tar? Eller må jeg likevel stille opp 07 (rekker det hvis jeg står opp før baby og drar med en gang jeg er ferdig å amme, vanligvis ville jeg stått opp 06)

Men hvorfor kan du ikke pumpe deg mens du er på jobb, siden melken ikke skal brukes før neste kveld? Da slipper du jo å kjøre frem og tilbake. 

Anonymkode: bde05...0fc

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men hvorfor kan du ikke pumpe deg mens du er på jobb, siden melken ikke skal brukes før neste kveld? Da slipper du jo å kjøre frem og tilbake. 

Anonymkode: bde05...0fc

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja.

Anonymkode: 75385...962

Tusen takk for svar.😊

Jo, kunne gjort det absolutt! Det er bare at fra 18 - 19 er det pauseavvikling (to og to går sammen, da er de to som ikke har pause nødt til å være tilstede, lage til kveldsmat til brukerne etc), og etter kl 19-21 er det travelt med kveldsmat, stell etc.. er relativt rolig etter 21. Så har nesten ikke mulighet til å gå fra da, da blir det veldig travelt for kollegane. Kunne jo pumpet før pausene, men da er jeg redd jeg må pumpe igjen på kvelden likevel pga spreng😰 tar iallefall 30 min å få ut nok til baby.

AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en god løsning er at du avslutter 30-45 min tidligere for å dra hjem og pumpe. Du skal rekke å sove/ha hviletid før en morgenvakt.

Anonymkode: 03b7b...dec

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres ut som en god løsning er at du avslutter 30-45 min tidligere for å dra hjem og pumpe. Du skal rekke å sove/ha hviletid før en morgenvakt.

Anonymkode: 03b7b...dec

Takk for svar. Det er det jeg tror funker best også med tanke på jobben jeg har😊 lurte bare på om det var greit siden jeg faktisk ikke ammer og baby sover. Føles jo litt som unnasluntring🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Takk for svar. Det er det jeg tror funker best også med tanke på jobben jeg har😊 lurte bare på om det var greit siden jeg faktisk ikke ammer og baby sover. Føles jo litt som unnasluntring🤷‍♀️

Har egentlig arbeidsgiver noe med eksakt hvordan du avvikler ammefri?🤔

Anonymkode: b4874...6f2

• Liker 2
Skrevet

Pumping og amming blir likestilt når det gjelder ammefri. :) hvordan du ønsker å løse det er opp til deg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.😊 

Har ikke snakket med arbeidesgiver enda, begynnner på jobb om 1 mnd. Så begynte bare å tenke litt over dette da. Tror nok ikke arbeidsgiver kunne sagt noe, men tror jeg hadde blitt fort upopulært om jeg forsvant hver vakt i de travleste tidene.

AnonymBruker
Skrevet

Du har nok dessverre rett på fri både morgen og kveld. Ammefri er djevelens verk, mye mer arbeid på kollegene din fordi du fikk unge. 

Anonymkode: ac0c2...7d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På kveldstid får du nok ammefri, men er usikker på om du får det om morgenen. 

Anonymkode: 76bc7...5e9

Gjest Albbas
Skrevet

Ja. :)

Hvis du pga amming på morgenen ikke rekker jobb kl 7 har du rett på ammefri da også. Men du har kun rett på fri for tiden du ammer. Altså ammer du en halvtime, fra 6-630 og derfor ikke rekker å være på jobb før 730 har du rett på 30 min ammefri. Dette vet du nok, men er en del som tror de har rett til å sove lenger og det ene og det andre fordi de ammer... 

Og legg dette enkelt frem for leder. "Jeg trenger ammefri kl 7 til 8 for å amme på morgenen, og fra kl 21 til 22 for å pumpe". Ikke begynn å forklare når babyen sover og ikke, da blir de fort forvirret. 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du har nok dessverre rett på fri både morgen og kveld. Ammefri er djevelens verk, mye mer arbeid på kollegene din fordi du fikk unge. 

Pissprat. Morsmelk er anbefalt som hovednæring det første leveåret og når politikerene har bestemt at mor må tilbake på jobb allerede når barnet er 8-9 måneder så sier det seg selv at man skal ta ammefri med god samvittighet. Barnets beste først! 

Anonymkode: 8e6b9...cd1

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver ikke hvor lenge det er siden fødselen, men om det er 6 mnd eller mer kan du forvente at melkeproduksjonen går mye ned når du er mindre sammen med barnet, selv om du pumper. Så du kan fort havne der at du gjerne vil pumpe,  men ikke har noe særlig å hente.

Jeg begynte å jobbe da barnet var ca 10 mnd og hadde planer om å pumpe, men tørket helt inn i løpet av et par uker. Ungen var heldigvis fornøyd med annen mat. 

Anonymkode: d7187...05e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette er vel arbeidsleder sin feil hvis det blir slik. Ikke den ammende. Ikke bry deg om dette ts

Anonymkode: 51457...ae9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har rett på ammefri når det passer ditt behov for å pumpe eller baby sitt ammebehov uavhengig av hva arbeidsgiver sier. Les deg opp på lovverk og ha med tillitsvalgt om du syntes det er ubehagelig å stå i det alene om arbeidsgiver er vanskelig. Blir arbeidsforholdene tyngre for kollegaer er det ikke din feil, det er arbeidsgiver. Be kollegaer skrive avvik for bemanning. Viktig å ta tak i noe man faktisk har rett på. 

Anonymkode: 0e525...376

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja fy fader. Så kjipt når den ungen vokser opp og blir skattebetaler og sørger for at kollegaene faktisk har noen som tørker dem i rumpa når de blir gamle. AT DU VÅGER TS!

Anonymkode: 1a790...7be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...