AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #1 Skrevet 6. april 2021 Jeg er en ungdom som hadde sommerjobb i fjor. Har sjefen lov å svare "Du er ferdig når jeg sier du er ferdig" når man spør om arbeidstid? Blir så uforutsigbart... Startet fra 8 og sluttet alt fra 14-19. Anonymkode: b28ae...fb9 2
Blueturtle Skrevet 6. april 2021 #2 Skrevet 6. april 2021 Høres utrolig useriøst ut, både ordningen og måten det ble sagt på. Hvilken bransje var dette? 39
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #3 Skrevet 6. april 2021 Ungdommer på sommerjobb kan være et mareritt. For ungdommen såvel som for arbeidsgiver. Jeg drev en stall på sommeren, og hadde ulike jenter innom som sommerhjelper. En kunne møkke ut hele stallen på to timer, en annen kunne bruke hele dagen på å bli ferdig og hele tiden sutre om at hun var sliten. En tredje forsto ikke at hun ikke bare kunne få fri midt i perioden hun hadde forpliktet seg til å jobbe. Anonymkode: 01ca0...f59 14
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #4 Skrevet 6. april 2021 Blueturtle skrev (10 minutter siden): Høres utrolig useriøst ut, både ordningen og måten det ble sagt på. Hvilken bransje var dette? Matbransjen. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ungdommer på sommerjobb kan være et mareritt. For ungdommen såvel som for arbeidsgiver. Jeg drev en stall på sommeren, og hadde ulike jenter innom som sommerhjelper. En kunne møkke ut hele stallen på to timer, en annen kunne bruke hele dagen på å bli ferdig og hele tiden sutre om at hun var sliten. En tredje forsto ikke at hun ikke bare kunne få fri midt i perioden hun hadde forpliktet seg til å jobbe. Anonymkode: 01ca0...f59 Ser ikke hvordan dette er relevant til mitt tilfelle. Er ikke en av disse som klager og syter, stod på hver dag på jobb. Dessverre følte jeg meg heller utnyttet enn belønna av det. Anonymkode: b28ae...fb9 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #5 Skrevet 6. april 2021 Helt vanlig i arbeidslivet. Sittet på en silkepute hele livet? Anonymkode: a86dc...3d8 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #6 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt vanlig i arbeidslivet. Sittet på en silkepute hele livet? Anonymkode: a86dc...3d8 Nei, det har jeg ikke... Men når det blir såpass uforutsigbart at jeg ikke kan planlegge fritidsaktiviteter etter jobb, stusser jeg over det at jeg ikke vet dag for dag når jeg er ferdig. Er under 18, verdt å nevne. Anonymkode: b28ae...fb9 12
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #7 Skrevet 6. april 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Helt vanlig i arbeidslivet. Sittet på en silkepute hele livet? Anonymkode: a86dc...3d8 Vanlig? Nei. Anonymkode: cddc9...d5e 49
Blueturtle Skrevet 6. april 2021 #8 Skrevet 6. april 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Helt vanlig i arbeidslivet. Sittet på en silkepute hele livet? Anonymkode: a86dc...3d8 Nei. Ikke normaliser det å behandle ansatte i lavtlønnsyrker dårlig. Man er ikke kravstor om man har behov for å planlegge tiden etter arbeidstid. 40
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #9 Skrevet 6. april 2021 Blueturtle skrev (1 minutt siden): Nei. Ikke normaliser det å behandle ansatte i lavtlønnsyrker dårlig. Man er ikke kravstor om man har behov for å planlegge tiden etter arbeidstid. Ja... Ikke greit når jeg har planlagt noe og må jobbe overtid (noe jeg egentlig ikke kan når jeg er under 18...). Anonymkode: b28ae...fb9 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #10 Skrevet 6. april 2021 Blueturtle skrev (1 minutt siden): Nei. Ikke normaliser det å behandle ansatte i lavtlønnsyrker dårlig. Man er ikke kravstor om man har behov for å planlegge tiden etter arbeidstid. Det er en stor forskjell på fast ansatte og sommerhjelper under 18. Mange av dem er såpass umodne at man må påta seg nesten en foreldrerolle for dem. Anonymkode: 01ca0...f59
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #11 Skrevet 6. april 2021 I restaurant/serveringsbransjen er det dessverre vanlig. Men det burde være en vaktordning slik at du vet sånn ca, og stengetid for kjøkken og endelig stengetid slik at man hvertfall vet det. Og formidlet slik du beskriver er totalt useriøst. Anonymkode: e1bf1...c9b 5
Blueturtle Skrevet 6. april 2021 #12 Skrevet 6. april 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Matbransjen. Ser ikke hvordan dette er relevant til mitt tilfelle. Er ikke en av disse som klager og syter, stod på hver dag på jobb. Dessverre følte jeg meg heller utnyttet enn belønna av det. Anonymkode: b28ae...fb9 Det er dessverre mange som gir F i å behandle folk ordentlig og som særlig behandler unge arbeidstakere i sommerjobb dårlig. Det er lurt å avklare ting som arbeidstid i et intervju før man takker ja, men det er klart arbeidsgiver kan vise seg å være en drittsekk uansett hva som blir lovet. 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #13 Skrevet 6. april 2021 Det er strengt mtp du er under 18 år. For personer mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktige, må arbeidstiden ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken. Du skal også ha fri mellom 23:00 og 06.00. Arbeid mellom 21:00 og 23:00 er nattarbeid, og er kun tillatt på visse vilkår. Du skal ha kontrakt. Ikke begynn å jobbe før kontrakten er signert fra begge parter. Du skal selvsagt vite arbeidstid. Hvis dette er vanskelig for arbeidsgiver, finn en annen og meld til Arbeidstilsynet og LO sommerpatrulje. Da er det nok mer som er ulovlig Anonymkode: 14e91...279 12
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #14 Skrevet 6. april 2021 Nei, det er ikke vanlig med så uforutsigbar arbeidstid. Men at man ikke alltid kan slippe alt man har i hendene og løpe når kl er ved arbeidsdagens slutt kan skje (varierer sikkert med yrke) man må kanskje stå litt overtid for å avslutte noe man holder på med, men da skal det kompenseres som overtidsbetaling eller at man går tilsvarende tidlig en annen dag. Anonymkode: 2e0a2...a7d 8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #15 Skrevet 6. april 2021 Blueturtle skrev (4 minutter siden): Det er dessverre mange som gir F i å behandle folk ordentlig og som særlig behandler unge arbeidstakere i sommerjobb dårlig. Det er lurt å avklare ting som arbeidstid i et intervju før man takker ja, men det er klart arbeidsgiver kan vise seg å være en drittsekk uansett hva som blir lovet. Ofte blir slikt bortforklart med at "vi tar det senere", og ja, sjeldent ting blir som lovet. Anonymkode: b28ae...fb9 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #16 Skrevet 6. april 2021 Hørtes veldig useriøst ut og ikke greit. Hadde en lignende jobb da jeg var i tenårene, og ærlig talt så tok det fra meg all arbeidsmoral og var livredd for jobb da jeg "ble voksen". Lærte ingenting av det, selvom det sikkert var meningen Heldigvis lærte jeg at det ikke er slik verden fungerer og det kun var en rævva arbeidsplass med dårlige holdninger Anonymkode: d9eed...171 7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #17 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er strengt mtp du er under 18 år. For personer mellom 15 og 18 år som ikke er skolepliktige, må arbeidstiden ikke overstige 8 timer i døgnet og 40 timer i uken. Du skal også ha fri mellom 23:00 og 06.00. Arbeid mellom 21:00 og 23:00 er nattarbeid, og er kun tillatt på visse vilkår. Du skal ha kontrakt. Ikke begynn å jobbe før kontrakten er signert fra begge parter. Du skal selvsagt vite arbeidstid. Hvis dette er vanskelig for arbeidsgiver, finn en annen og meld til Arbeidstilsynet og LO sommerpatrulje. Da er det nok mer som er ulovlig Anonymkode: 14e91...279 Vet om dette, men vil nok la det ligge. Skal jobbe i år også. Men skal være streng på at jeg ikke skal jobbe overtid. Anonymkode: b28ae...fb9
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #18 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Helt vanlig i arbeidslivet. Sittet på en silkepute hele livet? Anonymkode: a86dc...3d8 Herregud... Anonymkode: e0c85...2c9 8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #19 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Helt vanlig i arbeidslivet. Sittet på en silkepute hele livet? Anonymkode: a86dc...3d8 Det er ikke helt vanlig. Normalen er å ha oppgitt arbeidstid i forkant og gjerne i kontrakten. Anonymkode: 2aa84...237 7
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #20 Skrevet 7. april 2021 Derfor skal mine ungdommer slippe å jobbe for slike bransjer når de er mindreårige. Istedenfor håver de inn grovt på desperate småbarnsforeldre som trenger å sove. Anonymkode: a7b78...287
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå