Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen spørsmål til dere som fikk dype rifter og/eller klipp som krevde mange sting.

- Hvor lang tid tok det før det sluttet å være vondt/ømt?

- Hvor lang tid tok det før sexlivet ble som før (hvis det ble bra igjen)?

- Hvis du har født flere ganger, ble det like ille skader etter de neste gangene?

Anonymkode: 277aa...ae5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble klippa, fikk en rift, og to skrubbsår som de kaller det. Føltes ut som JM sydde i en evighet.

- Nesten fire uker etter fødsel nå, og jeg kan fint klappetørke over klippet og riften med dopapir, men det kan fortsatt gjøre vondt/være ømt å sitte for lenge i samme posisjon. Var vondt å gjøre nummer to i nesten tre uker.

- Første fødsel ble jeg også sydd pga klipp og rift, sexlivet gikk tilbake til normalen etter noen måneder, men det var ikke digg de første gangene. Nå er det for kort tid siden, så har ikke hatt sex, og kommer nok til å vente til det har gått 6-8 uker.

- Jeg måtte klippe begge fødslene, og fikk også en rift begge gangene, samt overfladiske sår. Klippet kunne jeg sikkert sluppet gang nummer to om baby ikke måtte ha hjelp for å komme seg ut.

Anonymkode: 367ad...4ac

AnonymBruker
Skrevet

Søsteren min revnet fra A til Å. Måtte rett i narkose etter fødsel for å repareres. Ødela endetarmsmuskelen blant annet. Hun ble aldri bra igjen. Lekker luft, avføring og urin. Fremfall og smerter kombinert med vid skjede fortsatt etter 15 år. Sexlivet er aldri blitt bra igjen. En ytterligere operasjon er forsøkt til ingen nytte. 
Så nei, det er ikke risikofritt å føde vaginalt. Dette har ført til at jeg tok to aborter tidlig i 20-årene før jeg fikk sterilisert meg som 25-åring. Skal aldri ha barn etter å ha hørt om hva min døster gikk gjennom. Og siden jeg ikke fikk lovnad om ks før uke 12 ble det abort da jeg ble gravid på prevensjon de to gangene uten at det var ønsket.

Anonymkode: 01a98...c73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Revnet innvendig (såpass mye av jm ikke ville sy det selv men ble gjort av overlegen..) og klippet. 

Det var i tillegg en tøff og hard fødsel men kan med hånden på hjertet si at jeg aldri kjente noe til det i ettertid.. ikke var det vondt å sitte.. hadde sex 3 mnd etter fødsel - alt kjentes som før..

Anonymkode: f96db...bbc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Søsteren min revnet fra A til Å. Måtte rett i narkose etter fødsel for å repareres. Ødela endetarmsmuskelen blant annet. Hun ble aldri bra igjen. Lekker luft, avføring og urin. Fremfall og smerter kombinert med vid skjede fortsatt etter 15 år. Sexlivet er aldri blitt bra igjen. En ytterligere operasjon er forsøkt til ingen nytte. 
Så nei, det er ikke risikofritt å føde vaginalt. Dette har ført til at jeg tok to aborter tidlig i 20-årene før jeg fikk sterilisert meg som 25-åring. Skal aldri ha barn etter å ha hørt om hva min døster gikk gjennom. Og siden jeg ikke fikk lovnad om ks før uke 12 ble det abort da jeg ble gravid på prevensjon de to gangene uten at det var ønsket.

Anonymkode: 01a98...c73

Dette høres virkelig ut som skremselspropaganda..

Anonymkode: d4c94...2ac

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Et papirkutt på fingeren er gjerne ømt i ei uke. Ingen er stressa for å håndtere papir for det. 

Jeg ble klipt ved første. Kjente ingenting av klippet - men var vondt og ømt en tid etterpå. Opplevde at det klødde når det gror. 

Klipte ikke gang nr to - men sydde i en evighet. 

Anonymkode: 0d31b...a87

AnonymBruker
Skrevet

Min blei forløst med sugekopp, fikk totalruptur og revnet bakover.vet ikke om lukkemuskel ble helt avrevet, men godt revna i alle fall. 

Men var superheldig og hadde en kjempesnill og flink fødselslege som sydde meg fint sammen. Og heldigvis bare plaget med å ikke klare å holde tilbake luft første par ukene ,så funket det som det skulle med avføring og sånn. Var dritvondt, bokstavelig talt å gå på do første månedene. 

Sex var ikke mulig første året. Men ble helt fin igjjen etter det. 

Fikk oppfølging med lege på sykehus som penslet på noe greie for å minke arr, det hjalp 

Anonymkode: 5d956...a25

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ble klipt under første fødsel. Hadde en el vondt i ganske nøyaktig 14 dager. Da forsvant alt vondt over natta. Var sårt/ømt en god stund etter, egentlig helt til neste fødsel. Jeg var nok sydd litt stramt.

Vi venta kanskje unødvendig lenge før sex igjen, så ikke godt å si hvor lenge det ville vært vondt, men når vi omsider kasta oss i det gjorde det ikke vondt, men kjente at jeg hadde vært sydd for å si det sånn.

Revnet igjen litt ved de to neste fødslene, men da kjente jeg ikke noe til stingene i det hele tatt. Ikke ømt eller sårt i ettertid heller. Så sånn sett var det like greit å revne opp igjen.

Anonymkode: 90415...5d7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette høres virkelig ut som skremselspropaganda..

Anonymkode: d4c94...2ac

Har jo skjedd med flere...altså hallo

Anonymkode: 9b44f...3e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har jo skjedd med flere...altså hallo

Jepp! Av samme grunn kjører jeg aldri bil. Man kan jo dø. Går egentlig aldri ut av huset. Livsfarlig. 

Anonymkode: cf7d7...07e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ble klipt og fikk noen "skrubbsår" hadde vondt 2-3 uker etterpå. Måtte ise ned, ligge og ikke sitte, kunne ikke gå så mye. Etter 6 uker var det helt grodd. Hadde sex når renselsen var over, gjorde litt vondt i starten, men ble raskt som vanlig. Opplever noen ganger at jeg kan sprekke opp i arrene under sex, men ikke noe som er veldig plagsomt. 

Anonymkode: 4cd33...cda

AnonymBruker
Skrevet

Hadde rift som var hakket under total ruptur. Ble lagt i narkose og sydd i over 2 timer etter fødsel. Gikk på en del smertestillende de to første ukene før jeg gradvis reduserte mengden. Hadde aldri vondt (skyldes nok mest sannsynlig smertestillende). Ingen plager i ettertid i forhold til å gå på do, eller holde ting inne. Sex var som normalt når renselsen var over 🙂

Anonymkode: 4deb5...6e8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Noen spørsmål til dere som fikk dype rifter og/eller klipp som krevde mange sting.

- Hvis du har født flere ganger, ble det like ille skader etter de neste gangene?

Det tok rundt 6 mnd før jeg ikke hadde vondt lengre, men slet lenge etter det med at det var merkelig nedentil. 

Sexlivet er ikke blitt bra igjen, og fødsel var for 5 år siden.

Har slitt med å vli gravid igjen etter forige fødsel da livmor fikk endel skader. Men endelig er jeg gravid etter 6 ivf forsøk

Anonymkode: 898a5...266

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en dyp lang rift på venstre side oppover skjeden etter første fødsel etter sugekopp. 

Gjorde vondt til stingene var ute, husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tok. Sex var veldig vondt i starten og ihvertfall i 6 mnd  etterpå. Etter det ble det gradvis bedre og et år etter fødsel føltes alt som normalt om ikke bedre enn før. 

Ved fødsel nr 2 sydde jeg et lite pyntesting

Anonymkode: 60128...780

AnonymBruker
Skrevet

Revnet en del under første fødsel, og det var jævla vondt og ubehagelig de første par ukene etterpå. Husker jeg tenkte at det aldri kom til å bli som før, og at sexlivet var over for alltid, men neida. Etter et par måneder var alt som før.

Revnet ikke ved de to neste fødslene.

Anonymkode: a5a9a...bb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jepp! Av samme grunn kjører jeg aldri bil. Man kan jo dø. Går egentlig aldri ut av huset. Livsfarlig. 

Anonymkode: cf7d7...07e

Høres ut som skremselspropaganda ...

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg gikk på smertestillende i 4 uker. 

Sexlivet er bedre enn før fødsel, 9 uker siden jeg fødte. Det gjør fremdeles noe vondt første gang han går inn, men etter det er det helt fantastisk. 

Anonymkode: 90fdd...a71

AnonymBruker
Skrevet

Måtte syes både innvendig og utvendig. 

Var ømt en god stund. Husker jeg måtte tisse stående i dusjen en periode. Det var nok mest psykisk, men klarte ikke å tisse ellers. Så var veldig ren og pen den perioden 😅

Varte vel rundt en uke etter jeg hadde kommet hjem, husker ikke helt eksakt. Om det var sying eller fødsel som gjorde det så sårt var vel en blanding. Var aldri uutholdelig vondt og ble raskt glemt når det var over. 

Anonymkode: 7218c...bb0

AnonymBruker
Skrevet

Baby tatt med vakuum. De sydde meg en time. Hadde faktisk ikke vondt lenge, og brukte ikke smertestillende. Men fra ca uke 2 klødde det noe så inn i hampen at det var vanskelig å sove. Det grodde. Tror det varte en ukes tid. Hadde sex så fort 6-ukerskontroll var unnagjort. Ingen problemer. 

Anonymkode: e6d53...bbe

Skrevet

Ble klippet grunnet baby måtte ut med hjelp av vakuum. Ble grad 2 av rifter/ klipp der nede. Selve fødsel og klipp gjorde overhode ikke vindt. Men gikk på smertestillende en del uker etterpå😞 nå er det 9 uker siden fødsel og er ømt innimellom. Føles annerledes der nede, men trolig på grunn av fremfall..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...