Gå til innhold

Reklame, få etniske europeere.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På 2000-tallet var det jo bare etnisk norske/ europeere i nesten all reklame. Jeg kan huske at ei jente av afrikansk opprinnelse, stod fram i en av avisene og klaget på at det var vanskelig å få jobb, så det er jo fint at vi har mer variasjon.

Jeg bestemte meg for å lage en enkel statistikk som gikk over 3 kvelder. Jeg kom til at ca 65% av de som deltok i reklame snutter stammer fra land utenfor Europa, i de fleste tilfeller Afrika. Jeg vet at en del reklame folk har utdannelse som journalister, men jeg synes kanskje de blir litt mye woke. Kanskje de føler at de har et viktig politisk budskap.

Anonymkode: 2de09...f86

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir sånn når alle bedrifter tenker at de hvert fall ikke skal bli beskyldt for å ikke fremme "mangfold". Alle tenker at "ikke faen om min bedrift skal få beskyldninger mot seg for å være for hvite". Da blir det blandingsfamilier i alle reklamer og ellers stor overvekt, overrepresentasjon, i alle reklamer, annonser og plakater som består av én modell.

Anonymkode: be633...4d1

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir sånn når alle bedrifter tenker at de hvert fall ikke skal bli beskyldt for å ikke fremme "mangfold". Alle tenker at "ikke faen om min bedrift skal få beskyldninger mot seg for å være for hvite". Da blir det blandingsfamilier i alle reklamer og ellers stor overvekt, overrepresentasjon, i alle reklamer, annonser og plakater som består av én modell.

Det samme med TV-serier. 

Anonymkode: 27846...380

• Liker 9
Skrevet

Men vil noen virkelig klage på at det er for mange hvite i reklame/serier? Vi bor jo i et europeisk land?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
kat-e skrev (3 minutter siden):

Men vil noen virkelig klage på at det er for mange hvite i reklame/serier? Vi bor jo i et europeisk land?

Å ja, det skjer hele tiden. "Hvite gutter" og "Basic bitch" feks er to av seriene som har fått kritikk for for lite "mangfold"/representasjon. Det blir også klaget på at når de først blir representert så er det i for små roller. 

Jeg tenker litt på en tweet, eller hva det var, jeg så for en stund siden med teksten "funny how I now have finished my college education, and still I haven't seen even one of the multi ethnic groups of people sitting outside on campus". Hvorfor er det sånn tro? Fordi virkeligheten er "segregert"?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er utelukkende positivt at det er stadig flere 'mørkhudet'-reklame. Det viser at vi nordmenn er for toleranse, inkludering og mangfold. 

Anonymkode: 209e3...726

• Liker 2
Skrevet

Du føler deg krenket?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det er utelukkende positivt at det er stadig flere 'mørkhudet'-reklame. Det viser at vi nordmenn er for toleranse, inkludering og mangfold. 

Anonymkode: 209e3...726

You think? Antall negative kommentarer om innvandrere viser dessverre noe helt annet 

Anonymkode: 27846...380

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kom til at ca 65% av de som deltok i reklamesnutter stammer fra land utenfor Europa, i de fleste tilfeller Afrika. Jeg vet at en del reklamefolk har utdannelse som journalister,

Hvordan kom du fram til dette? Så du kun på hudfarge?

(jeg tok meg den frihet å rette et par av særskrivingsfeilene dine)

Anonymkode: adc79...351

AnonymBruker
Skrevet

Ja, lagt merke til det samme. Men jeg kjøper de produktene jeg liker, så uansett hvor rar reklamen etterhvert fremstår så kjøper jeg, eller lar være uansett. Kjenner ingen som lever i slike familier man ser i alle reklamer, så de fremmedgjør seg antagelig. 

Anonymkode: 76b5e...8b4

• Liker 1
Skrevet

Det er fordi folk er redd for å bli kalt rasist og/eller at de ikke er politisk korrekt nok. Mange bedrifter som føler at de MÅ. 

Skrevet

Nå har jeg ikke sett noen tall på dette, men så lenge en risikerer negativ omtale for "hvithet" er det kanskje enklere å "alltid" ha "mangfold" når en fremstår i offentligheten, selv om det ikke nødvendigvis er representativt for bedriften eller kundegruppen.

Et litt artig lignende tilfeller noen påpekte for en stund siden er hvordan du kan google bilder av "white couple" eller "straight couple" og interessant nok få opp veldig mange bilder av "ikke-hvite" eller homofile par mens det samme i liten grad er tilfelle om en googler bilder av henholdsvis svarte eller homofile par. Så kan det kanskje finnes gode grunner til dette, men en kan fort sitte med inntrykket av at "hvithet" og "heteronormativitet" anses som noe litt skummelt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Reklamene lages som regel i USA.

Hva f er "etnisk europeer" for noe? Sør-italienere er nok så mørke. Nei, ikke fordi de koser seg i solen, de er bare sånn. Er ikke de europeere?

Anonymkode: 78fa9...364

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Reklamene lages som regel i USA.

Hva f er "etnisk europeer" for noe? Sør-italienere er nok så mørke. Nei, ikke fordi de koser seg i solen, de er bare sånn. Er ikke de europeere?

Anonymkode: 78fa9...364

Reklamer for norske bedrifter lages i USA? Reklamer der alle snakker norsk lages i USA? Reklamer for bedrifter som kun selger varene/tjenestene sine i Norge, ikke internasjonalt, lager reklamene sine i USA? Den må du lengre ut på landet med! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

På 2000-tallet var det jo bare etnisk norske/ europeere i nesten all reklame. Jeg kan huske at ei jente av afrikansk opprinnelse, stod fram i en av avisene og klaget på at det var vanskelig å få jobb, så det er jo fint at vi har mer variasjon.

Jeg bestemte meg for å lage en enkel statistikk som gikk over 3 kvelder. Jeg kom til at ca 65% av de som deltok i reklame snutter stammer fra land utenfor Europa, i de fleste tilfeller Afrika. Jeg vet at en del reklame folk har utdannelse som journalister, men jeg synes kanskje de blir litt mye woke. Kanskje de føler at de har et viktig politisk budskap.

:ler: Hadde heller gått en tur eller vasket gulvet hvis jeg kjedet meg sånn at jeg tenkte jeg skulle begynne å lage en statistikk som gikk ut på etnisitetene i forskjellige reklamer.

Anonymkode: b2588...220

AnonymBruker
Skrevet
Kågebruker skrev (På 6.4.2021 den 21.14):

Du føler deg krenket?

På ingen måte,  vil bare tro at det rette ville være å speile befolkningssammensetningen.

Dette er også typisk for nord Europa.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...