Gå til innhold

Noen som har vært samboer med noen som har kommet seg ut av alkoholmisbruk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er samboer med en mann som jeg opplever er alkoholmisbruker. Han skjuler drikkingen og benekter den ovenfor meg, dette har ofte skjedd på dagtid da han er alene hjemme. For noen dager siden hadde vi igjen en prat om dette, og han innrømmet da at han innser at han har et problem. Han går fra før i samtaler grunnet dårlig psykisk helse, og sa at om ikke dette er nok må han ha mer hjelp. Igjen i dag opplevde jeg at han har drukket, men igjen benekter dette. Er det håp for at han kan komme ut av det, noen som har erfart dette? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Bigdegyal skrev (45 minutter siden):

Er samboer med en mann som jeg opplever er alkoholmisbruker. Han skjuler drikkingen og benekter den ovenfor meg, dette har ofte skjedd på dagtid da han er alene hjemme. For noen dager siden hadde vi igjen en prat om dette, og han innrømmet da at han innser at han har et problem. Han går fra før i samtaler grunnet dårlig psykisk helse, og sa at om ikke dette er nok må han ha mer hjelp. Igjen i dag opplevde jeg at han har drukket, men igjen benekter dette. Er det håp for at han kan komme ut av det, noen som har erfart dette? 

Jeg har prøvd dette i 2 år nå. Han faller tilbake til gamle vaner gang på gang. Hver gang går det utover meg, det er jeg som sitter igjen såret og har det vondt. 

Anonymkode: 9871a...af4

Skrevet

Ja det er dette jeg er redd for. Prøver å være realist og komme meg vekk... men så kommer disse bra periodene og et håp oppstår igjen om at denne gangen skal det gå. Hadde jeg vært på utsiden hadde jeg sagt kom deg vekk, men så er det da altså ikke så enkelt da man sitter oppi det... 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Bigdegyal skrev (10 minutter siden):

Ja det er dette jeg er redd for. Prøver å være realist og komme meg vekk... men så kommer disse bra periodene og et håp oppstår igjen om at denne gangen skal det gå. Hadde jeg vært på utsiden hadde jeg sagt kom deg vekk, men så er det da altså ikke så enkelt da man sitter oppi det... 

Jeg har lært at de dagene det er flest av, er den han er. De gode dagene blir bare færre..

• Liker 2
Skrevet

Og denne benektningen og lyvingen gjør at jeg føler meg tråkket på. Innser innerst inne at jeg bør komme meg vekk fra han... samler styrke. Vi eier bolig sammen, og jeg klarer ikke utgiftene alene. Syns det også er med på å gjøre ting ekstra vanskelig da jeg stortrives her, noe som egentlig er en dum ting å tenke på da alt er som det er. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner faktisk til to tilfeller (altså innen min bekjentsskapskrets), der ganske håpløse alkoholmisbrukere har klart å kutte helt ut og lever nå lykkelige samliv med partner og barn. I begge tilfellene var det mye prøving og feiling, og mange skuffelser, før det til slutt «ordnet seg». Det som skulle til var et absolutt ultimatum fra partners/ektefelles side, en klar og tydelig selverkjennelse og en sterk motivasjon fra misbrukerens side. Og nei: det nyttet ikke å redusere forbruket, eller kutte ut i perioder. Her måtte det totalavhold til.

Anonymkode: 644e8...6cf

Skrevet

Takk for svar! Usikker på hvor motivert han her er... om han sier ting for at jeg vil høre det eller om han virkelig mener det. Det gikk bare er par dager siden forrige prat hvor han igjen nekter selv om jeg helt klart merker det selv om han ikke var full full.  Hadde ikke ønsket noe annet enn at han skal klare det. Skulle ønske han kunne ha lagt seg inn på et behandlingssted for å få mer hjelp, men bare han som må bestemme seg for det. Huff, syns dette er vanskelig, jæ#%*@ følelser....

Skrevet
Bigdegyal skrev (1 time siden):

Takk for svar! Usikker på hvor motivert han her er... om han sier ting for at jeg vil høre det eller om han virkelig mener det. Det gikk bare er par dager siden forrige prat hvor han igjen nekter selv om jeg helt klart merker det selv om han ikke var full full.  Hadde ikke ønsket noe annet enn at han skal klare det. Skulle ønske han kunne ha lagt seg inn på et behandlingssted for å få mer hjelp, men bare han som må bestemme seg for det. Huff, syns dette er vanskelig, jæ#%*@ følelser....

Ikke glem at han må gjøre jobben, ser ut som om du jobber mer med dette enn han. 

Skrevet

Ja det kan nok virke sånn dessverre.... må nok bare jobbe med meg selv og flytte, blir jo selv ødelagt av angst for hva som møter meg da jeg kommer hjem. Jeg blir veldig analyserende og merker kjapt greia da jeg kommer inn døra hjemme og humøret endres. 

Skrevet

Det skal legges til at han aldri er slem mot meg utenom at han lyver om akkurat dette. Han er generelt nesten i bedre humør om han har drukket. Den dårlige stemningen oppstår da jeg konfronterer han med det, og han bare trekker seg unna og er snurt. Har prøvd både å snakke rolig med han om dette da han er edru, men idag sprakk det for meg og jeg ble kjempe sint. 

AnonymBruker
Skrevet

Snakk med han om hvorfor han drikker. Pass på å ikke kritisere. La han åpne opp rundt temaet. Forsøk edru og full. Svaret ligger der. Er det fordi han er selvdestruktiv dust eller er det noe dypere. 

Anonymkode: 0b65d...13e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt en slik samboer, og det tok mange mange år før hun kom seg helt ut av det. Nå etter 12-13 år går hun fremdeles rundt og bagatelliserer alkohol. 

Anonymkode: 6662d...a37

• Liker 1
Skrevet

Han sier han drikker for å føle seg bedre, at han liker seg selv mer. Han har en trøblete syke, både arv og oppvekst tror jeg. Det demper uroen inne i han. Han har startet med samtaler for å dempe dette. Er glad i han og da han holder seg unna sprit er han verdens beste. Han er ikke slem da han drikker men forandrer seg. 

AnonymBruker
Skrevet
Bigdegyal skrev (44 minutter siden):

Han sier han drikker for å føle seg bedre, at han liker seg selv mer. Han har en trøblete syke, både arv og oppvekst tror jeg. Det demper uroen inne i han. Han har startet med samtaler for å dempe dette. Er glad i han og da han holder seg unna sprit er han verdens beste. Han er ikke slem da han drikker men forandrer seg. 

Men er det så ille da? 

Han min endrer seg totalt. Slem, sint, utro, fyllekjøring. Han var så opptatt av fylla at han dumpa meg og kastet ut meg og barnet vårt for å dra på fylla. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det har eskalert veldig den siste tiden, mistenker at han også har kjørt uten at jeg har fersket han på dette. Har snakket litt med han nå, han innrømmer at han drakk 1/2 l sprit på 1 1/2 t i går. Han ønsker ikke å ha det sånn, men jeg opplever ikke noe større motivasjon på å slutte.  Han går som sagt i samtaler men usikker på hvor mye dette hjelper. Jeg blir dratt i to kanter og hater å ikke klare å ta en beslutning om hva jeg skal gjøre. Var godt å bare få det ned her i hvertfall...

Endret av Bigdegyal
AnonymBruker
Skrevet
Bigdegyal skrev (35 minutter siden):

Det har eskalert veldig den siste tiden, mistenker at han også har kjørt uten at jeg har fersket han på dette. Har snakket litt med han nå, han innrømmer at han drakk 1/2 l sprit på 1 1/2 t i går. Han ønsker ikke å ha det sånn, men jeg opplever ikke noe større motivasjon på å slutte.  Han går som sagt i samtaler men usikker på hvor mye dette hjelper. Jeg blir dratt i to kanter og hater å ikke klare å ta en beslutning om hva jeg skal gjøre. Var godt å bare få det ned her i hvertfall...

Hvis han ikke gjør noe galt, ikke er slem eller skader noen. Og han har råd til å betale sin del av huset. Nøyaktig hva sliter du med?

• Liker 1
Skrevet

At han drikker for mye, 1/2 l sprit på en tirsdag formiddag er det normalt? Og kan være flere dager i uken. Mistenker ruskjøring, sover hele dager. Bidrar lite i huset da han har periodene sine, som blir oftere og oftere. Glemmer mye av ting som blir sagt / avtalt. Vanskelig om folk bare kommer innom, redd de skal se det etc etc. 

AnonymBruker
Skrevet
Bigdegyal skrev (23 minutter siden):

At han drikker for mye, 1/2 l sprit på en tirsdag formiddag er det normalt? Og kan være flere dager i uken. Mistenker ruskjøring, sover hele dager. Bidrar lite i huset da han har periodene sine, som blir oftere og oftere. Glemmer mye av ting som blir sagt / avtalt. Vanskelig om folk bare kommer innom, redd de skal se det etc etc. 

Mistenker du ruskjøring så ringer du politiet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lykke til, ikke lett det her.

Jeg gikk fra min samboer for noen år siden selv om jeg elsket han. Han drakk ikke på dagtid i ukedagene, da var han på jobb og fungerte utrolig nok bra i en høy stilling. Men så fort han kom hjem smugdrakk han, og i helgene våknet jeg til at han var full. Var bare så trist. Han og glemte mye vi snakket om og avtalte. Ble og rasende på meg når jeg nektet han å kjøre. Det som omsider fikk meg til å gå var at han var utro i fylla. Da sa det stopp for meg. 
Han drikker visst ennå, er singel og stusselige. Han sier han elsker meg ennå. Jeg er bare glad jeg kom meg bort. 

Mannen din må slutte helt å drikke, finnes ikke noen mellomting når man er avhengig. Be fastlegen om hjelp. Jeg er helt sikker på at han vil få det mye bedre med seg selv og psyken sin om han slutter.

Alle gode tanker til deg🌸

Anonymkode: 57812...54e

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk! Godt å bare lufte det her litt kjenner jeg! ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...