Gå til innhold

Når narsissisten har utført karakterdrap, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært uheldig og møtt på en narsissist som har klart å snudd min egen familie mot meg, ved å spre usannheter og rykter. Narsissisten har også laget "feller" som jeg har gått i, foran familie og bekjente, når jeg har vært på mitt svakeste. Familien har dermed fått enda sterkere inntrykk av at det er narsissisten som snakker sant, og ikke jeg. Disse "fellene" har resultert i at jeg for en gangs skyld stod opp for meg selv i plenum, men ikke ble trodd av min egen familie. Narsissisten klarte også å vinne denne gangen, ved å selv fremstille seg som et offer.. Så i tillegg til å bli utsatt for usannheter og rykter, er jeg også nå det store stygge ulven og narsissisten får trøst og støtte. Mange slektninger har derfor tatt avstand fra meg, enda mer enn de allerede har gjort.

Dette har pågått i mange år, og jeg vet ikke om jeg klarer å overbevise egen familie om at det er narsisissten det er noe galt med, og ikke meg. Dette er en skikkelig urettferdig situasjon, hvor narsisissten har innyndet seg hos min familie, og har klart å fryst meg ut så til de grader at jeg ikke lenger vet om jeg kan få familien min sin tillit tilbake eller ei. Vær så snill hjelp meg... Hva skal jeg gjøre? Personen er inngiftet i familien min. Er det håp for meg i denne situasjonen eller ikke?

Anonymkode: f1e65...618

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å svare når det ikke er mer konkret... 

Anonymkode: a54aa...99b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Er i nesten samme situasjon, uten at jeg har gått i noen feller, er det ikke håp for meg. Jeg har brutt kontakten. Håper folk til slutt skjønner at når folk "bytter" ut sine egne barn, at det er noe som ikke stemmer.

Anonymkode: 97e03...866

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Vel, vet ikke hvor mange detaljer jeg ønsker å gi. Annet enn at narsissisten fremstiller meg på en annen måte enn jeg egentlig er, samt får min egen familie til å tro på dette. Jeg lurer vel egentlig på hvordan narsissisten kan gå i sin egen felle, eller hvordan jeg kan legge frem saken for familien min, for å endelig bli trodd. Det er vanskelig, narsissisten er veldig god venn med familien min, og driver med et skuespill som er vanskelig for andre å se gjennom. Personen fremstår som deres bestevenn, og som om hun er den uskyldige i det hele.

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hevet hodet og var meg selv. Eksen min har også kraftige narsissistiske trekk og han slengte rykter og stygge ting om meg over alt. Jeg bestemte meg for ikke å si noe, jeg bare hevet hodet og viste folk hvem jeg var. Det tok litt tid, men folk oppdaget ganske fort at det var en del hull og feil i alt. 

Anonymkode: 96c19...87e

• Liker 7
Skrevet

Det beste for deg er å kutte ut kontakten med både familien og den som setter familien opp mot deg. Du klarer ikke å vinne mot et slikt menneske, så her må du beskytte deg selv.

På et tidspunkt vil de finne ut hva de har med å gjøre, men da har du forhåpentligvis gått videre med livet ditt, og trenger ikke kontakt med slike mennesker. 

• Liker 8
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt,avsporing,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (3 minutter siden):

Det beste for deg er å kutte ut kontakten med både familien og den som setter familien opp mot deg. Du klarer ikke å vinne mot et slikt menneske, så her må du beskytte deg selv.

På et tidspunkt vil de finne ut hva de har med å gjøre, men da har du forhåpentligvis gått videre med livet ditt, og trenger ikke kontakt med slike mennesker. 

Vil ikke la denne personen vinne over meg. Tror nok ikke at familien min kommer til å se hvem denne personen egentlig er, fordi det er bare meg hun vil ha bort. Ønsker at de skal få vite hvem denne personen egentlig er, og hva personen har gjort. Det på tide at det er jeg som kommer seirende ut av dette. Personen har ødelagt ufattelig mye for meg, og skal ikke få slippe unna med dette. Det er halve familien min det er snakk om her, jeg gir de ikke opp bare fordi narsissisten har lurt dem trill rundt.

TS

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vil ikke la denne personen vinne over meg. Tror nok ikke at familien min kommer til å se hvem denne personen egentlig er, fordi det er bare meg hun vil ha bort. Ønsker at de skal få vite hvem denne personen egentlig er, og hva personen har gjort. Det på tide at det er jeg som kommer seirende ut av dette. Personen har ødelagt ufattelig mye for meg, og skal ikke få slippe unna med dette. Det er halve familien min det er snakk om her, jeg gir de ikke opp bare fordi narsissisten har lurt dem trill rundt.

TS

Det eneste du oppnår ved å være med på dette spillet videre, er at du mister familien din enda mer. Ved å trekke deg tilbake og la vedkommende "vinne" for nå, har du en liten mulighet for at det løser seg med tiden. 

Og tenk etter. Vil du virkelig ha en familie som tenker så lavt om deg? Og som så lett lar seg trollbinde av et menneske utenfor familien?

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (1 minutt siden):

Det eneste du oppnår ved å være med på dette spillet videre, er at du mister familien din enda mer. Ved å trekke deg tilbake og la vedkommende "vinne" for nå, har du en liten mulighet for at det løser seg med tiden. 

Og tenk etter. Vil du virkelig ha en familie som tenker så lavt om deg? Og som så lett lar seg trollbinde av et menneske utenfor familien?

Er du sikker? Kanskje de da vil åpne øynene og være bevisst på narsisisstens spill?
Nei, vil ikke ha en familie som tenker lavt om meg, men vil ha en familie som åpner øynene sine og tar meg i forsvar, eller i det minste ikke er på narsissisten sin side.

Det er vel også av prinsipp at jeg ønsker at narsissisten skal få smake sin egen medisin. Personen har tross alt tatt fra meg halve slekta, synes ikke at hun bør få komme unna med det. Hadde du bare trekt deg unna om noen hadde tatt fra deg så mye, eller hadde du kjempet for hva som er rett?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo helt umulig å si noe når du ikke sier noe om hva som skjer/hva hn fremstiller deg som. 

Anonymkode: e2ac1...0ca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket familiemedlem er dette?  Jeg ville trekt meg unna rett og slett,altså slutte å forholde meg til denne personen 

Anonymkode: 4ef37...c43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du virker bitter. Narsissister kan lukte bitterhet, og er eksperter på å bruke det mot vedkommende. 

Det eneste du kan gjøre er å heve deg over det. Du må jobbe med din egen bitterhet og heve deg over det. Det er ikke lett, kanskje ikke engang mulig, men det er den eneste veien ut.

Anonymkode: 763c5...753

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Men er ikke de øvrige familiemedlemmene klar over personens diagnose? I så fall så vet de vel hva denne diagnosen/personlighetsforstyrrelsen innebærer? 

Anonymkode: 9d0e5...85c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du virker bitter. Narsissister kan lukte bitterhet, og er eksperter på å bruke det mot vedkommende. 

Det eneste du kan gjøre er å heve deg over det. Du må jobbe med din egen bitterhet og heve deg over det. Det er ikke lett, kanskje ikke engang mulig, men det er den eneste veien ut.

Misforstå meg rett. Jeg forstår at du ønsker rettferdighet. Det må være helt forferdelig å være i din situasjon!

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du sikker? Kanskje de da vil åpne øynene og være bevisst på narsisisstens spill?
Nei, vil ikke ha en familie som tenker lavt om meg, men vil ha en familie som åpner øynene sine og tar meg i forsvar, eller i det minste ikke er på narsissisten sin side.

Det er vel også av prinsipp at jeg ønsker at narsissisten skal få smake sin egen medisin. Personen har tross alt tatt fra meg halve slekta, synes ikke at hun bør få komme unna med det. Hadde du bare trekt deg unna om noen hadde tatt fra deg så mye, eller hadde du kjempet for hva som er rett?

TS

Det er ikke noe du kan gjøre nå som vil snu familien. Du har jo selv skrevet at du falt i fellene vedkommende la, og de er nå overbevist om at du er den som er problemet. Så min mening er fremdeles at du bør trekke deg unna, og la personen fortsette spillet sitt. På et tidspunkt vil denne falle i sine egne feller, og familien vil forstå hva som er skjedd.

Jeg har mistet halve familien min på en lignende måte. Halvparten tror på meg, og halvparten på min forelder. De som ikke tror på meg selv etter å ha hørt historien bak det som skjedde, er ikke mennesker jeg trenger å ha i livet mitt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er ikke de øvrige familiemedlemmene klar over personens diagnose? I så fall så vet de vel hva denne diagnosen/personlighetsforstyrrelsen innebærer? 

Anonymkode: 9d0e5...85c

Jo, halve familien min vet hva personen er i stand til. Den andre halvdelen har blitt lurt trill rundt

TS

AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe du kan gjøre nå som vil snu familien. Du har jo selv skrevet at du falt i fellene vedkommende la, og de er nå overbevist om at du er den som er problemet. Så min mening er fremdeles at du bør trekke deg unna, og la personen fortsette spillet sitt. På et tidspunkt vil denne falle i sine egne feller, og familien vil forstå hva som er skjedd.

Jeg har mistet halve familien min på en lignende måte. Halvparten tror på meg, og halvparten på min forelder. De som ikke tror på meg selv etter å ha hørt historien bak det som skjedde, er ikke mennesker jeg trenger å ha i livet mitt. 

Ok, takk for svar. Flesteparten av dere skjønner vel at det er en vond situasjon å være i. Håper at rettferdigheten seirer til slutt..

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TS

Har opplevd det samme bortsett dra at det var at jeg mistet nesten alle vennene mine og ikke familie. Det er helt for jævlig! Men du må nok bare forholde deg rolig. Mulig ta helt avstand fra dem, i alle fall i en periode. Det eneste du kan gjøre, er å bare ditt vanlige deg. Da vil familien din muligens til slutt gjennomskue svertingen og hullene i løgnene som blir servert. 

Husk også at den største «hevnen» du kan ta, er å ha det bra og gå videre i livet ditt. Og gi pisset fra han null næring.  Kanskje må du spille litt i begynnelsen, men da får du bare gjøre det. 

Anonymkode: 89a57...446

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det beste er å trekke seg litt unna og få hodet over vannet.

Her var det eksen som prøvde å vende familien mot meg. 

Jeg valgte å trekke meg unna og ikke la meg lokke inn i dramaet. Var meg selv og holdt hodet høyt og ryggen rak. Falt ikke for fristelsen til å fortelle hvordan eksen egentlig var og sa aldri noe stygt om vedkommende. 

Jeg vant i det lange løp for å si det sånn. 

Anonymkode: a6a7e...446

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...