AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #1 Skrevet 6. april 2021 Jeg lurer på hvordan dere håndterer toåringer i beste «trass» når barnet «ikke vil», men man MÅ. Altså, type ting som man ikke kan slurve med, som tannpuss og bilstol. Når man har prøvd pedagogiske og «riktige» måter, hva gjør man da? Altså, det er uaktuelt å sitte usikret i bil, men hvor mye makt kan man bruke i den situasjonen? En toåring kan være ganske sterk i en sånn situasjon og det kreves da mye for å presse barnet ned i stolen og ta på seler. Mener altså ikke at man skal la barnet sitte usikret, men hvordan løser dere det? Diskusjon i lunchen her 😛 Anonymkode: ebdf2...b94
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #2 Skrevet 6. april 2021 Man må jo bare bruke en form for makt. Barnet kan ikke bestemme om det vil pusse tenner eller sikres i bil. Da prøver man en pedagogisk tilnærming først, man bør også forberede barnet på at nå skal vi snart pusse tenner eller kjøre bil. Om det ikke nytter, ja da må man bare få gjort det uansett. Min toåring hater tannpuss. Noen ganger får jeg lurt henne med, men andre ganger er det total nekt. Da må jeg holde fast mens jeg pusser. Forholder meg rolig, snakker rolig og roser mye etterpå. Anonymkode: 55b02...b7e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #3 Skrevet 6. april 2021 Bruker så mye makt som nødvendig, men er alltid rolig og selvfølgelig ikke hardhendt. Står ikke og diskuterer i en evighet. Forklarer kort og greit, deretter utfører jeg. Får fnatt av mødre som står i 15 minutter og diskuterer, mens ungen hyler og protesterer. Anonymkode: 5f434...b92 2
Ulrikke Skrevet 6. april 2021 #4 Skrevet 6. april 2021 Da bruker man den makta som trengs, uten at det blir "vold" liksom. Altså, man kan gjøre bevegelsen ned i bilstolen akkurat når ungen trekker pusten, for eksempel, for da strittes det ikke fullt så mye imot som under fullt illskrik, sånne små triks... Men man diller ikke. Disse tingene må man bare gjøre, og funker det ikke med ørlite godsnakk, så gjennomfører man uten å først forhandle i en halvtime! Det går mye fortere over ved å gjennomføre enn å prøve å få ungen til å frivillig forandre mening når den først er i vranglås.... 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #5 Skrevet 6. april 2021 Jeg brukte både knær og albuer for å få ungen i bilsetet noen ganger.. Har liksom ikke noe annet valg😅 Det samme med tannpuss. Anonymkode: 37a6e...3e9
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #6 Skrevet 6. april 2021 Bilstol har det aldri vært noe diskusjon på, men hvis det hadde blitt det hadde jeg brukt makt, ja. Tenner har jeg pusset med makt flere ganger. Noen ting er udiskutabelt. Anonymkode: 4cbfb...be8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #7 Skrevet 6. april 2021 Takker for alle svar Enig i at det er udiskutabelt og må gjennomføres! Lurer litt på hvor mye (fysisk) makt som brukes.. Toåringen min er liten, men sta og sterk, så må mye fysisk kraft til for å få barnet ned i setet 🤯 Anonymkode: ebdf2...b94
Ulrikke Skrevet 6. april 2021 #8 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takker for alle svar Enig i at det er udiskutabelt og må gjennomføres! Lurer litt på hvor mye (fysisk) makt som brukes.. Toåringen min er liten, men sta og sterk, så må mye fysisk kraft til for å få barnet ned i setet 🤯 Anonymkode: ebdf2...b94 Du må jo bruke så mye makt som det trengs. Men du kan snakke rolig mens du gjør det, si at du har bestemt at h*n skal sitte i bilstolen og at du derfor må sette ham der selv om han hyler og stritter i mot (eller noe sånt). Altså forklare hvorfor du gjør ting og hva du gjør selv om du ikke diskuterer eller avleder. Avhengig av modenheten til toåringen kan man også snakke om ting når h*n er i godt humør. At når man skal kjøre bil så MÅ man sitte i bilstolen uansett hvor mye man hyler, at man MÅ pusse tenner selv om man ikke har lyst og hvis h*n da hyler så må du pusse uansett selv om det betyr at du må holde fast. De skjønner ikke alt der og da, men jeg tror på at det er lurt å snakke om ting uansett, også ramler det liksom på plass etter hvert som de mondes. Men å dille, dalle og dulle og snakke ihjel ting mens det står på, det tror jeg IKKE har noe for seg i det hele tatt, tvert i mot.... 2
Gjest Albbas Skrevet 6. april 2021 #9 Skrevet 6. april 2021 (endret) Nå nekter snart toåringen tannpuss så sjelden at de gangene hun gjør det lar vi være å pusse. Hadde det skjedd ofte hadde jeg brukt tvang: legges på gulvet mellom beina mine, jeg med lårene over armene på ungen, og hodet mellom lårene så det er låst. Da klarer ikke ungen å virre med hodet sånn at det gjør vondt hvis børsten glipper. Brukte denne teknikken frem til 1.5 år. Noen ganger BER hun faktisk om at vi gjør det slik... 😂 😂 Bilstol har aldri vært et problem, heldigvis! Under slik tvang er det viktig å anerkjenne følelsene, og forklare hvorfor du gjør som du gjør. "Jeg ser du er sint fordi du må pusse tennene. Du blir så sint når du ikke får bestemme! Tennene må pusses så det ikke blir hull og aua. Sånn, ferdig! Ååå så fine rene tenner du har fått!" For meg har de vanskeligste situasjonene vært med treåring som er enda sterkere, i situasjoner hvor jeg ikke kan bruke fysisk makt. Typisk: skal til barnehagen, treåring nekter, har en baby. Kan ikke bære den sinte treåringen samtidig som jeg bærer baby eller skyver vogn. Det har vært noen få håpløse situasjoner der. Ene gangen løste det seg ved at jeg sank sammen i gangen og hylgråt fordi alt var så vanskelig. Treåringen ble helt sjokkert og ble samarbeidsvillig. 😂😂🙈 Endret 6. april 2021 av Albbas
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #10 Skrevet 6. april 2021 Ulrikke skrev (1 time siden): Du må jo bruke så mye makt som det trengs. Men du kan snakke rolig mens du gjør det, si at du har bestemt at h*n skal sitte i bilstolen og at du derfor må sette ham der selv om han hyler og stritter i mot (eller noe sånt). Altså forklare hvorfor du gjør ting og hva du gjør selv om du ikke diskuterer eller avleder. Avhengig av modenheten til toåringen kan man også snakke om ting når h*n er i godt humør. At når man skal kjøre bil så MÅ man sitte i bilstolen uansett hvor mye man hyler, at man MÅ pusse tenner selv om man ikke har lyst og hvis h*n da hyler så må du pusse uansett selv om det betyr at du må holde fast. De skjønner ikke alt der og da, men jeg tror på at det er lurt å snakke om ting uansett, også ramler det liksom på plass etter hvert som de mondes. Men å dille, dalle og dulle og snakke ihjel ting mens det står på, det tror jeg IKKE har noe for seg i det hele tatt, tvert i mot.... Barnet mott har veldig godt språk og forståelse, så jeg kan godt snakke med barnet. Anonymkode: ebdf2...b94
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå