Gå til innhold

Hvilken jord skal jeg velge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal anlegge kjøkkenhage for første gang og trenger noe å fylle pallekarmene med! Satser på å lage det meste av jorden selv ved å bruke hageavfall og bokashi, men ser at jeg må supplere med litt kjøpejord også hvis jeg skal klare å dyrke noe særlig i år. Vil helst ha torvfri jord, men har dessverre dårlig erfaring med den kompostjorden jeg har prøvd til nå fra Plantasjen og Hageland. Synes begge hadde en veldig grov struktur med store mengder ukompostert kvist. I økojorda til Hageland fant jeg også masse små plastbiter (!), så den er det i alle fall uaktuelt å kjøpe igjen.

Har noen tips til hvor det er mulig å få tak i god, torvfri jord til grønnsaksdyrkning? Er kompostjorda man får kjøpt på gjenbruksstasjonene i Oslo å anbefale? (i så fall: hvilken av produktene burde jeg satse på?) 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke svar på spm ditt, men anbefaler å bli medlem av hagegrupper på facebook. Mat i hagen ect, mange kompetente og erfarne mennesker der :)

Anonymkode: 4fef4...7fc

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt mye bra om denne. Har ikke prøvd den selv. Men jeg bruker alltid P-jord av ett eller annet slag, og supplerer med kugjødselkompost.

50-liter-P-jord-600x600.png

Anonymkode: 67941...b43

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har hørt mye bra om denne. Har ikke prøvd den selv. Men jeg bruker alltid P-jord av ett eller annet slag, og supplerer med kugjødselkompost.

50-liter-P-jord-600x600.png

Anonymkode: 67941...b43

TS ønsker seg jo torvfri jord. Den der er nesten bare torv

Jeg kjøpte en sekk for noen år siden, siden jeg også hadde hørt den skulle være bra. Mulig den funker bra for gartnere som har vanningsanlegg, ansatte og faste rutiner, men hos meg tørket den fort til en steinhard klump som det var nesten umulig å få til å trekke vann igjen. 

Anonymkode: 05169...9bf

Skrevet

Posejord er ikke spesielt egnet til permanente bed. Iallfall om kun det brukes. Anbefaler å kjøpe jord på returstasjonen (kan unngå varianter med mye iblandet sand - de er mest egnet til gressplen), men kan godt blande inn 50/50 av slik jord og feks kugjødselkompost (med torv). Ren kompost fra returstasjon er gjerne litt kraftig kost for planter, iallfall om komposten er ny av året. 

Uansett, hver høst fyller jeg på slike bed med blader, rusk og annet og blander godt. Nedbryting av slik krever gjerne litt nitrogen så kan være lurt å gjødsle litt samtidig eller våren etterpå (jeg gjør det mens jeg blander). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...