AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #21 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Beklager det vart litt upresist. Eg tenkte på anbefalingane om å begrens matvarer med mykje metta feitt. Magre meieriprodukt er bra. 🙂 Anonymkode: a4241...991 Nå er det vel kommet nyere forskning igjen som bestrider dette, da magre meieriprodukter har høyere prosesseringsgrad og ikke er like bra for fordøyelsessystemet. Så noen ernæringsfysiologer sier igjen at om man først skal spise meieriprodukter så er det best å gå for fullfett-variant. Og istedenfor å spise plantemargarin så bør man spise rent meierismør når man skal ha smør, og bruke ren olivenolje når man trenger olje.... sååå.... Jeg går for minst mulig prosessert og renest mulig mat, både når jeg er gravid og ikke, og til barna mine. De får da h-melk i glasset og meierismør på brødskiva, og hjemmelaget dressing med kaldpresset olivenolje på grønnsakene. Alt med måte! 😊😊 Anonymkode: e079a...25e 2
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #22 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (På 6.4.2021 den 17.01): Det står som noe man skal passe seg litt for. Jeg har redusert mengden med 80% men ikke sluttet. Anonymkode: c2adb...25e Jeg tror du skal ta et selvstudium i hvorfor du ikke skal spise enkelte ting. Når det gjelder ting som er sort-hvitt, som listeria (upastaurisert mat), er en bit nok. Det å gå ned 80% er derfor nærmest meningsløst. Det samme gjelder rådene som er knyttet til toxoplasmose. Når det gjelder ting som koffein og tungmetaller i fisk handler det imidlertid om volum. Da vil det å redusere med 80% ha en mening. Anonymkode: 1a7e8...d34 6
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #23 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Viss eg skal tippe, så vil eg da tro at det er feittet i rømmen som gravide bør "passe" seg for. Rømme er ikkje farlig (pasteurisert), men for gravide, som oss andre, er det jo anbefalt å ha eit kosthold med mykje frukt og grønt, lite feitt og sukker osv. Rømme er altså heilt greitt å ete, og eg kutta ikkje ned på rømmen under graviditeten 🙂 Anonymkode: a4241...991 Hallo. Kroppen bygger et nytt menneske! Det er IKKE tiden for å leve fettfattig. Anonymkode: 08970...62d 3
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #24 Skrevet 9. april 2021 Biola, rømme osv... kjøpt i vanlige dagligvarebutikker er da ikke farlig for gravide. Spis og kos deg. Anonymkode: b6d63...17f
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #25 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hallo. Kroppen bygger et nytt menneske! Det er IKKE tiden for å leve fettfattig. Anonymkode: 08970...62d Sant det, eg meinte ikkje at gravide skal kutte ut feitt. Vi kan alltids vere ueinige i råda, men eg snakkar altså om myndigheitene sine kostholdsråd. Eg har presisert litt lenger oppe at eg tenker på anbefalingane om å redusere inntak av matvarer med mykje meitta feitt. Og velje magre meieriprodukt framfor feite. Eg personlig er slett ikkje "redd" for verken mjølkefeitt eller feitt elles, men tenkte at det er her ts kan ha fått ideen om å kutte ned på rømmen. Sidan den "vanlige" rømmen vel kan gå i kategorien "mykje mjølkefeitt/meitta feitt." 🙂 Anonymkode: a4241...991 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #26 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sant det, eg meinte ikkje at gravide skal kutte ut feitt. Vi kan alltids vere ueinige i råda, men eg snakkar altså om myndigheitene sine kostholdsråd. Eg har presisert litt lenger oppe at eg tenker på anbefalingane om å redusere inntak av matvarer med mykje meitta feitt. Og velje magre meieriprodukt framfor feite. Eg personlig er slett ikkje "redd" for verken mjølkefeitt eller feitt elles, men tenkte at det er her ts kan ha fått ideen om å kutte ned på rømmen. Sidan den "vanlige" rømmen vel kan gå i kategorien "mykje mjølkefeitt/meitta feitt." 🙂 Anonymkode: a4241...991 Det er da overhodet ingen grunn til å velge magre meieriprodukter? Ja takk til skikkelig rømme, meierismør og fløte! (Gravid eller ei) Anonymkode: 5d564...393 4
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #27 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det er da overhodet ingen grunn til å velge magre meieriprodukter? Ja takk til skikkelig rømme, meierismør og fløte! (Gravid eller ei) Anonymkode: 5d564...393 Matportalen: "Gravide kvinner kan i all hovedsak følge de samme kostrådene som resten av befolkningen. Det innebærer et variert kosthold satt sammen av grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og bær, magre meieriprodukter, fisk, bønner, linser, erter og nøtter. Mengden av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt og matvarer med mye mettet fett, sukker og salt bør begrenses" Som sagt, vi kan alltids vere ueinige, men dei offisielle råda er at vi skal gå for dei magre. Sjølv om forskning vel viser at mjølkefeitt ikkje er farleg.:-) Anonymkode: a4241...991
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå