AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #1 Skrevet 6. april 2021 Det står som noe man skal passe seg litt for. Jeg har redusert mengden med 80% men ikke sluttet. Anonymkode: c2adb...25e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #2 Skrevet 6. april 2021 Oi, dette har ikke jeg fått med meg😬 Hvorfor er rømme farlig? Anonymkode: 08970...62d 1
Rosa Sitron Skrevet 6. april 2021 #3 Skrevet 6. april 2021 Det var nytt for meg, hvor har du lest det ? 1
prettylittlemisfit Skrevet 6. april 2021 #4 Skrevet 6. april 2021 Jeg spiste rømme da jeg var gravid, til laks og taco, gjennom hele svangerskapet. Ante ikke at dette var noe man måtte passe på.. 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #5 Skrevet 6. april 2021 Hvor står det at man bør passe seg for rømme? Det er vel bare hvis den er laget på upasteurisert melk at det er noe å advare mot, og vanlig rømme er laget på pasteurisert melk. Anonymkode: f4157...454 11
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #6 Skrevet 6. april 2021 Rosa Sitron skrev (Akkurat nå): Det var nytt for meg, hvor har du lest det ? Internettet, melk.no bla. Men ikke på nhi/fhi. Anonymkode: c2adb...25e
mereo Skrevet 6. april 2021 #7 Skrevet 6. april 2021 Når det gjelder meieriprodukter bør du holde deg unna upasteurisert melk (inkludert oster, rømme, syrnet melk og andre meieriprodukter hvis disse er laget på upasteurisert melk), samt myke- og halvmyke muggoster (selv om de er pasteuriserte!). AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor står det at man bør passe seg for rømme? Det er vel bare hvis den er laget på upasteurisert melk at det er noe å advare mot, og vanlig rømme er laget på pasteurisert melk. Anonymkode: f4157...454 Så det stemmer nok det. Upasteurisert skal man styre unna.
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #8 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor står det at man bør passe seg for rømme? Det er vel bare hvis den er laget på upasteurisert melk at det er noe å advare mot, og vanlig rømme er laget på pasteurisert melk. Anonymkode: f4157...454 Regnet med det var noe slikt ja Anonymkode: c2adb...25e 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #9 Skrevet 6. april 2021 https://www.melk.no/Kosthold-og-helse/Gravide-og-ammende/Kosthold-for-gravide/7-matvarer-du-boer-spise-naar-du-er-gravid Anonymkode: bbdb1...096
Ruthven Skrevet 6. april 2021 #10 Skrevet 6. april 2021 Vanlig rømme kjøpt på butikken er pasteurisert, bare å spise. 23
teknosilje Skrevet 6. april 2021 #11 Skrevet 6. april 2021 For en unødvendig tråd. Rømme er jo pasteurisert. Ikke farlig i det hele tatt!! 23
Rosa Sitron Skrevet 6. april 2021 #12 Skrevet 6. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Internettet, melk.no bla. Men ikke på nhi/fhi. Anonymkode: c2adb...25e Om det er linken andre linker til her så står det ikke unngå rømme nei, men unngå upastaurisert melkeprodukter. Det sier nhi/fhi/matportalen også. 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #13 Skrevet 6. april 2021 Ble litt stressa av denne tråden og måtte Google siden jeg både har drukket kefir/ Biola, og spist rømme. Men det står at man kan spise alt dette, og at alle Tines produkter er pastauriserte. Anonymkode: 4a2e9...b3a 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #15 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det står som noe man skal passe seg litt for. Jeg har redusert mengden med 80% men ikke sluttet. Anonymkode: c2adb...25e Nei, du har nok misforstått 🙂 Vanlig rømmer er pasteurisert og helt trygg. Det du skal passe deg for er alle typer produkter laget av upasteurisert melk, enten det måtte være i form av ost, rømme, eller noe annet. Så nei, man skal ikke passe seg litt for rømme. Bare spis som før av vanlig rømme. Derimot skal man passe seg helt for upasteurisert melk i alle former. Anonymkode: 61153...b00 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #16 Skrevet 6. april 2021 Takk for oppklarende svar Anonymkode: c2adb...25e
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #17 Skrevet 9. april 2021 Viss eg skal tippe, så vil eg da tro at det er feittet i rømmen som gravide bør "passe" seg for. Rømme er ikkje farlig (pasteurisert), men for gravide, som oss andre, er det jo anbefalt å ha eit kosthold med mykje frukt og grønt, lite feitt og sukker osv. Rømme er altså heilt greitt å ete, og eg kutta ikkje ned på rømmen under graviditeten 🙂 Anonymkode: a4241...991
Brunello Skrevet 9. april 2021 #18 Skrevet 9. april 2021 Spørsmålet er om det i det hele tatt er mulig å få kjøpt upasteurisert rømme i Norge. Jeg tviler. Må eventuelt være fra et gårdsutsalg, og de som handler der har nok kontroll.
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #19 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Viss eg skal tippe, så vil eg da tro at det er feittet i rømmen som gravide bør "passe" seg for. Rømme er ikkje farlig (pasteurisert), men for gravide, som oss andre, er det jo anbefalt å ha eit kosthold med mykje frukt og grønt, lite feitt og sukker osv. Rømme er altså heilt greitt å ete, og eg kutta ikkje ned på rømmen under graviditeten 🙂 Anonymkode: a4241...991 Hvor står det at gravide skal ha et kosthold med lite fett? Anonymkode: c5d17...b08 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2021 #20 Skrevet 9. april 2021 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Hvor står det at gravide skal ha et kosthold med lite fett? Anonymkode: c5d17...b08 Beklager det vart litt upresist. Eg tenkte på anbefalingane om å begrens matvarer med mykje metta feitt. Magre meieriprodukt er bra. 🙂 Anonymkode: a4241...991 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå