AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #1 Skrevet 6. april 2021 Jeg overveier å skifte retning. Drømmen er å jobbe som oversetter, og jeg vil så gjerne komme i kontakt med noen som jobber med å oversette. Bare for å høre litt om andres erfaringer og kanskje stille noen spørsmål. Det virker som en litt lukket verden, og fordi det ikke er en beskyttet tittel vet jeg ikke helt hvem jeg skal kontakte. Er det noen søte mennesker her inne som kan hjelpe? Jeg vil oversette mellom norsk og dansk, men erfaringer med andre språk er selvfølgelig like relevante (og kanskje mere realistiske å få, fordi vi ikke ville skulle konkurrere om de samme oppgavene ). Anonymkode: 1ae48...453
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #3 Skrevet 7. april 2021 7 minutter siden, AnonymBruker said: Sett denne? Anonymkode: 0a541...7fa Takk! Jeg har vært i kontakt med dem tidligere, men fordi norsk og dansk er så like er det ikke mulig å ta autorisasjonsprøven i dansk/norsk. Og det synes jeg er rart, for jeg ser ofte små feil når noen har oversatt mellom de to språkene. Anonymkode: 1ae48...453 2
Gramma Skrevet 7. april 2021 #4 Skrevet 7. april 2021 Er det tv-teksting, sakprosa eller skjønnlitteratur du ønsker å oversette? Det er nok vanlig å ha utdanning innen (dansk) språk og/eller skjønnlitteratur feks, hvis det er sånne tekster du ønsker å oversette. Jeg ville kontaktet forlag og hørt hva slags kompetanse de krever. Oversetterforeningen har en egen artikkel som heter "Vil du bli skjønnlitterær oversetter" på sine nettsider. Ellers så kan du jo sende en e-post til aviser som trykker danske tekster og høre hva slags kompetanse de ser etter hos sine freelancere. I avisa står det jo også hvem som oversetter tekstene, så du kan jo kontakte oversetteren direkte. Det samme gjelder tv-teksting, det står jo helt til slutt i programmet.
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #5 Skrevet 7. april 2021 Har du søkt i tråder her på KG? Jeg har sett at det har vært opptil flere tråder om samme tema. Anonymkode: 5940e...cd1
Gjest Linny111 Skrevet 7. april 2021 #6 Skrevet 7. april 2021 Jeg er profesjonell oversetter. Det er bare å sende PM
AnonymBruker Skrevet 7. april 2021 #7 Skrevet 7. april 2021 På www.proz.com finner du mye informasjon, og her kan du også registrere deg med profil og søke på jobber/oppdrag innen oversettelse. Anonymkode: af842...98f
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #8 Skrevet 11. april 2021 On 4/7/2021 at 5:24 PM, Linny111 said: Jeg er profesjonell oversetter. Det er bare å sende PM Takk - det gjør jeg On 4/7/2021 at 5:28 PM, AnonymBruker said: På www.proz.com finner du mye informasjon, og her kan du også registrere deg med profil og søke på jobber/oppdrag innen oversettelse. Anonymkode: af842...98f Takk for tipset - det vil jeg sjekke ut. On 4/7/2021 at 2:01 PM, AnonymBruker said: Har du søkt i tråder her på KG? Jeg har sett at det har vært opptil flere tråder om samme tema. Anonymkode: 5940e...cd1 Nei, faktisk ikke. Det burde jeg gjøre Anonymkode: 1ae48...453
AnonymBruker Skrevet 11. april 2021 #9 Skrevet 11. april 2021 On 4/7/2021 at 1:37 PM, Gramma said: Er det tv-teksting, sakprosa eller skjønnlitteratur du ønsker å oversette? Det er nok vanlig å ha utdanning innen (dansk) språk og/eller skjønnlitteratur feks, hvis det er sånne tekster du ønsker å oversette. Jeg ville kontaktet forlag og hørt hva slags kompetanse de krever. Oversetterforeningen har en egen artikkel som heter "Vil du bli skjønnlitterær oversetter" på sine nettsider. Ellers så kan du jo sende en e-post til aviser som trykker danske tekster og høre hva slags kompetanse de ser etter hos sine freelancere. I avisa står det jo også hvem som oversetter tekstene, så du kan jo kontakte oversetteren direkte. Det samme gjelder tv-teksting, det står jo helt til slutt i programmet. Det er mest sakprosa jeg tenker på, selv om skjønnlitteratur også hadde vært fantastisk. Jeg holder på å undersøke hva som skal til for å få papir på dansken. Det er en regel i Danmark om at man ikke kan ta to utdanninger, så jeg kan ikke begynne forfra med bachleor og kandidat i dansk. Men jeg tenker at jeg kunne begynne med å oversette bøker innenfor mitt eget fagområde. God ide å kontakte aviser Anonymkode: 1ae48...453
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå