Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min arbeidsleder ringte et familiemedlem av meg og fortalte dette familiemedlemmet om en hendelse på jobben som jeg var innblandet i. Hvilke konsekvenser kan dette få for min leder? Dette handlet om noe som jeg syns var svært inngripende av min leder å fortelle om.

Anonymkode: 3820b...2d3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på hva situasjonen er og det er vanskelig å gi et konkret svar ut i fra hva du sier her. Du har vel oppgitt pårørende et eller annet sted? I noen tilfeller er det helt innafor å kontakte pårørende. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er du helt sikker på at den informasjonen leder delte er taushetsbelagt? 

Anonymkode: a450b...335

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er svært sjeldent det skjer noe, de melder som oftest inn avvik. 

Har skjedd med meg noen ganger. ( en gang på sykehus og en annen gang hos en NAV saksbehandler ) men det tok det kun til etterretning og ingenting skjedde. Begge var grove brudd på taushetsplikten. 

Anonymkode: 3e73c...8bf

AnonymBruker
Skrevet

Nå er det ikke slik at du har taushetsplikt ovenfor for eksempel kolleger. Du har taushetsplikt ovenfor pasienter og brukere, men om du for eksempel har et problematisk forhold med en kollega så kan du prate med moren din om det uten at det kan få straffeforfølgelse. Men du kan ikke fortelle moren din om en pasient du har hatt og utgi opplysninger om denne pasienten. 

Anonymkode: 97277...cbe

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tviler STERKT på at dette har skjedd. En leder bryter ikke taushetsplikten sin sånn. Da mister vedkommende jobben. Du overdramatiserer eller fantaserer

Anonymkode: 44bad...1f9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tviler STERKT på at dette har skjedd. En leder bryter ikke taushetsplikten sin sånn. Da mister vedkommende jobben. Du overdramatiserer eller fantaserer

Anonymkode: 44bad...1f9

Tenk å være så naiv...

I denne verden skjer alt. 

Anonymkode: 41188...143

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min arbeidsleder ringte et familiemedlem av meg og fortalte dette familiemedlemmet om en hendelse på jobben som jeg var innblandet i. Hvilke konsekvenser kan dette få for min leder? Dette handlet om noe som jeg syns var svært inngripende av min leder å fortelle om.

Anonymkode: 3820b...2d3

Du sier ikke noe om hva slags hendelse dette er snakk om? Det er faktisk ganske vesentlig, siden jeg regner med at du har oppgitt nødkontakter i tilfelle uhell/ulykker og lignende. Det er ikke ALL informasjon som er taushetsbelagt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nå er det ikke slik at du har taushetsplikt ovenfor for eksempel kolleger. Du har taushetsplikt ovenfor pasienter og brukere, men om du for eksempel har et problematisk forhold med en kollega så kan du prate med moren din om det uten at det kan få straffeforfølgelse. Men du kan ikke fortelle moren din om en pasient du har hatt og utgi opplysninger om denne pasienten. 

Anonymkode: 97277...cbe

Hva har dette med spørsmålet til ts og gjøre? Det er en viss forskjell på taushetsplikten en leder har og at ts ikke har taushetsplikt overfor sine kolleger. Leder har taushetsplikt for de ansatte. 

Anonymkode: d049b...987

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...