Gå til innhold

Har dere en plan på hvordan dere annonserer fødsel dersom noe går galt / komplikasjoner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser for meg at jeg ringer til mine foreldre og han til sine med en gang vi er klar etter fødsel. Men hva som det plutselig blir hastekeisersnitt? Eller barnet må på observasjon og jeg må opereres (stor rift) eller andre problemer?

Er det ikke lurt å vente litt med å annonsere da? Blir jo mye telefoner, meldinger frem og tilbake, bekymringer før man vet osv. 

Tenker også på hva man gjør når fødsel er i gang? Vi har hund som skal passes av vår faste hundepasser, men det er jo ikke garantert vi føder de ukene han har satt av.  Så da må vi jo høre med familie. Jeg vet at min familie ikke vil mase under fødsel, men jeg tror hans vil mase. Har egentlig et ønske om at fødsel så langt som mulig skal være "hemmelig". Vil gjerne ha ro og mulighet til å bare være oss frem til vi vil dele nyheten og f.eks klar for besøk. 

Anonymkode: 29abd...bcb

Videoannonse
Annonse
Gjest EmKay
Skrevet

Jeg tenker at vi kommer til å vente med å fortelle til våre søsken/foreldre/venner til vi har fått summet oss etter fødselen og føler oss klar for å komme ut av boblen. Tror ingen vil ha noen problemer med det :) 

AnonymBruker
Skrevet

Med første gikk alt bra, men vi ventet allikevel flere timer etter fødselen før vi fortalte aller nærmeste familie og over et døgn før vi fortalte noen andre. 

Telefon la vi helt bort på fødestuen, den kom ikke frem før vi var klar til å fortelle. Ha gjerne med et eget kamera så blir dere mer bevisst på å ikke ha telefon tilgjengelig

Ved alvorlige komplikasjoner enten med mor eller barn vil man jo kanskje  ønske støtte hos nærmeste familie og ta kontakt uansett? Det er kjipt om noe skjer med deg og mannen blir helt alene om å takle det også. 

En fødsel kan vare i opptil mange dager, så en time eller to ekstra pga sying er forøvrig ingenting :)

Ellers går det kanskje å avtale en nødløsning på dyrepass med noen dere ikke har noe spesielt forhold til, som en nabo? 

Vi har nå med nestemann barn fra før og da må man jo nesten si fra til noen  når fødselen er i gang mtp pass av barnet. Vet du at noen i familien er veldig masete så velger man de som er mest diskre :) Og folk flest vet at fødsel tar tid og venter på beskjed :)

Anonymkode: e11d4...0f9

Skrevet

Fødte midt på natta, sa det ikke til noen før langt utpå formiddagen da vi hadde fått roet oss ned og tilogmed sovet litt på barsel. Det er virkelig ikke viktig at alle andre skal få vite det så fort som mulig. Sa heller ingenting før fødsel til noen fordi jeg ikke ønsket mas. Med nestemann vil vi jo trenge barnevakt, og en eventuell back up, men kommer til å gi beskjed om at vi ikke ønsker mas eller at de sier det videre til noen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner hvor heldig jeg var da min datter fødte. Pappa`n oppdaterte meg hele veien 😊

Anonymkode: 4a083...257

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dagens fødende ass. ALT skal planlegges ned til hver eneste detalj. Slapp av og ta det som det kommer. 

Anonymkode: ebfb0...721

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ble igangsatt og mannen min bodde hos foreldrene sine i de to dagene fra igangsetting til aktiv fødsel siden de bor nærmere sykehuset. Derfor var de ganske oppdaterte.

Anonymkode: 84bf1...b6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ser for meg at jeg ringer til mine foreldre og han til sine med en gang vi er klar etter fødsel. Men hva som det plutselig blir hastekeisersnitt? Eller barnet må på observasjon og jeg må opereres (stor rift) eller andre problemer?

Er det ikke lurt å vente litt med å annonsere da? Blir jo mye telefoner, meldinger frem og tilbake, bekymringer før man vet osv. 

Tenker også på hva man gjør når fødsel er i gang? Vi har hund som skal passes av vår faste hundepasser, men det er jo ikke garantert vi føder de ukene han har satt av.  Så da må vi jo høre med familie. Jeg vet at min familie ikke vil mase under fødsel, men jeg tror hans vil mase. Har egentlig et ønske om at fødsel så langt som mulig skal være "hemmelig". Vil gjerne ha ro og mulighet til å bare være oss frem til vi vil dele nyheten og f.eks klar for besøk. 

Disse punktene du nevner er ikke slike komplikasjoner at noen andre bryr seg. 9 av 10 får rifter, og dette er noe INGEN andre enn du selv bryr seg om.

Og om barnet må på nyfødt intensiven for overvåkning trenger heller ikke å bety noe. 

Men hvis noe er livstruende for enten deg eller barnet, det vil bli en annen ting og da får du ta det etter den tid. Men slike bagateller i forbindelse med selve fødselen, gir folk seg blanke faen i.

Anonymkode: b9490...116

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Disse punktene du nevner er ikke slike komplikasjoner at noen andre bryr seg. 9 av 10 får rifter, og dette er noe INGEN andre enn du selv bryr seg om.

Tenker mer på 3.grads rift som må opereres. Alle vil jo vite om det står bra til med mor og barn.

Og om barnet må på nyfødt intensiven for overvåkning trenger heller ikke å bety noe. 

Men hvis det skulle være noe? Rart å lyge og si alt står bra til da.

Men hvis noe er livstruende for enten deg eller barnet, det vil bli en annen ting og da får du ta det etter den tid. Men slike bagateller i forbindelse med selve fødselen, gir folk seg blanke faen i.

Anonymkode: b9490...116

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde spurt naboen om de kunne mate katten, og laget noen alternative planer dersom jeg skulle havne i fødsel eller på Barsel julaften (jeg hadde termin i romjulen og vi skulle feire jul hos oss). Ut over det hadde vi ikke planlagt noe. Vi informerte mødrene våre om at noe var på gang, også fikk de beskjed om at gutten var kommet litt etter at vi hadde kommet på barsel. 

Anonymkode: 33745...edf

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Det velger dere selv. Jeg ville informert. 

Anonymkode: 554d9...649

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det finnes ikke noen garantier her i livet. En fødsel kan gå skikkelig bra, middels eller veldig dårlig. Noen mister barnet sitt omtrent en uke før de skal føde, hjertet slutter å slå. Andre må ta akutt keisersnitt og blir skikkelig syke av fødsel. Noen ganger er barnet sykt. Et barn som så tilsynelatende friskt ut på ultralyd i uke 18, og siden ikke ble sjekket, kan definitivt ha problemer som nyfødt. Hjertefeil, pustevansker o.l, men det meste fikser dem fort med å hjelpe barnet umiddelbart.

Men å tenke at sånt ikke skjer med seg selv er bare naivt. Kan skje med alle, og skjer kanskje ofte med de som minst forventer det? Fødsel er ingen spøk og tar livet av både mor og barn hver eneste dag i land uten moderne helsevesen. Jeg kjenner utrolig mange kvinner som har fortalt meg at uten legehjelp og svangerskapsoppfølgning hadde mest sannsynlig både de og barnet dødd.

Anonymkode: a5a45...ed9

AnonymBruker
Skrevet

Mannen min ringte foreldrene våre mens jeg lå på intensiven. 

Anonymkode: f16b8...654

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...