Gå til innhold

Har svangerskapsdiabetes som jeg prøver å regulere med insulin. Skal bli igangsatt, noen som vet litt om hvordan dette gjøres?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at det er mange forskjellige metoder som kan sette i gang fødselen. Er det noen som vet eller har erfaring med å bli satt i gang når man har svangerskapsdiabetes og går på insulin? Blir det ballong da? Får man reise hjem mens man venter? 

Anonymkode: f35e9...496

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svangerskapsdiabetes påvirker ikke måten du settes i gang på. Hvilken metode som brukes avhenger av om du er moden. Er du helt umoden eller bare litt moden er det ballong og/eller tabletter. Du vil sannsynligvis kunne reise hjem mens du venter. Er du mer moden kan det være de bare trenger ta vannet. Drypp er også aktuelt hvis det tar tid å få (gode) rier. Med insulinkrevende diabetes vil du bli mer passet på under fødselen. Du må måle blodsukker jevnlig og vil kanskje få sukkerdrypp og i tillegg vil babyen sannsynligvis bli overvåket først med CTG og deretter elektrode på hodet etter at vannet har gått. Lykke til. Jeg opplevde mine igangsatte fødsler som raske og greie. :) 

Skrevet
Arkana skrev (6 minutter siden):

Med insulinkrevende diabetes vil du bli mer passet på under fødselen. Du må måle blodsukker jevnlig og vil kanskje få sukkerdrypp og i tillegg vil babyen sannsynligvis bli overvåket først med CTG og deretter elektrode på hodet etter at vannet har gått. 

Dette er absolutt ikke skrevet i stein. En med svdia vil bli passet på ekstra under fødsel - ja, jeg hadde selv svdia og brukte insulin og ble satt i gang. Fikk beskjed fra fødselslege før fødsel at alt med svdia og insulin styrte jeg selv, de la seg ikke borti det. Ble ikke målt et eneste blodsukker under fødsel, heller ikke i etterkant på barsel. Fikk ikke glukose intravenøst. Babyen bli nøye overvåket med ctg og elektrode - ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke forvent å få lov til å reise hjem. Nå som det er korona ønsker de minst mulig folk som går inn og ut fra føde/barsel. Så mest sannsynlig blir du satt igang (metode bestemmes utfra om du er moden eller ikke), og må vente på at fødsel starter alene. Med ballong kan det ta lang tid, da den kan sitte inne 24timer - hvis den ikke faller ut tidligere. Og med tabletter kan det også gå en del timer.

Insulinen holder man styr på selv. Men dette kan du sikkert ta opp med jordmoren du får. Og partner kan også passe på.

Anonymkode: 9461c...177

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...