Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Snakke om hvor ille livet er, vil ikke leve etc.

Hva er poenget med dette? Jeg blir forbannet, burde sikkert føle sympati, hvordan takle og forstå slik adferd? 

Anonymkode: ac892...152

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er poenget med dette? Jeg blir forbannet, burde sikkert føle sympati, hvordan takle og forstå slik adferd? 

Man må oppleve det for å forstå fullt og helt.

En kamerat av meg sa en gang at han ikke forstod hvordan folk kunne ta selvmord. Da var jeg fristet til å si "ikke alle er født med sølvskje i munnen og gullhår i rævva slik som deg". Jeg sa det ikke, men det var en viss sannhet i det.

Dessverre arver man ofte livsløpet til foreldrene sine. Man er enten programmert til å lykkes eller til å mislykkes.

Man kan være dum som et brød, men hvis man er sønn/datter av en lege/advokat vil man trolig selv også ende med høy utdannelse. De er programmert til å gjøre de tingene som trengs for å lykkes, av foreldrene sine.

Man kan være supersmart, men har man lavt utdannede foreldre med psykiske problemer og/eller alkoholproblemer, er sjansen stor for at man ender der selv.

Endret av Expandable86
  • Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns det må være lov å snakke om det vonde, men om personen ikke vil ta imot hjelp som å gå til psykolog eller annen profesjonell hjelp, bare klage og bruke deg som verbal søppelbøtte så kan de egentlig bare seile sin egen sjø. Venner/familie skal ikke ha på seg ansvaret for å hjelpe alene, og hvis personen som snakker om selvmord og er langt nede ikke vil gjøre noen grep for å prøve å forbedre situasjonen så får de ikke mer sympati fra meg.

Anonymkode: b8856...ce0

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å ikke ville leve er fælt, unner ingen selvmordstanker. Allikevel så nevner du trusler i overskrifter, og det er dessverre sånn at noen bruker selvmord som trussel for å slippe å bli forlatt eller andre maktårsaker. Det er også en psykisk sykdom bak sånn oppførsel, men den reelle faren for selvmord er mindre enn hos de som holder tankene skjult for det er ikke ønsket om å dø som driver tankegangen (snakker kun om de som f.eks. sier «hvis du går fra meg tar jeg livet av meg» og lignende, ikke de som er åpne om egne problemer). 

Anonymkode: 9f912...1c9

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Lat som at du bryr deg og kutt kontakt med vedkommende når hen har fått det bedre, så vedkommende kan være rundt mennesker som har empati. 

Anonymkode: 409a9...da4

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan ringe selvmord telefonen, foreslå phycolg

Gjest loveli
Skrevet

Det er stor forskjell på å ønske å ta livet sitt og være åpen om depresjon til sine nærmeste og å true med det.

Det første er vel greit i små doser, verken venner eller familie skal stå i å måtte hjelpe noen som er så langt nede at den vil dø. En person med så dårlige tanker burde hjelpes av profesjonelle. 

Å true med det hadde gjort meg steike forbanna. Sånt gjør man ikke! Uansett om det er et tegn på alvorlig psykisk sykdom det også, da har man jo psykopatiske trekk hvis man kan gjøre sånt mot sine nærmeste. Og sorry å si det, men psykopater har jeg ingenting til overs for av personlige grunner.

AnonymBruker
Skrevet

Stor forskjell mellom å true og snakke om selvmord. Jeg har ingenting imot å snakke med noen som sliter med selvmordstanker, men hvis noen truer med det pga et eller annet - så trekker jeg meg tilbake.

Går fint ann å prate om selvmordstanker, uten å bruke det som en trussel.

Anonymkode: c4dd9...364

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
loveli skrev (12 minutter siden):

Det er stor forskjell på å ønske å ta livet sitt og være åpen om depresjon til sine nærmeste og å true med det.

Det første er vel greit i små doser, verken venner eller familie skal stå i å måtte hjelpe noen som er så langt nede at den vil dø. En person med så dårlige tanker burde hjelpes av profesjonelle. 

Å true med det hadde gjort meg steike forbanna. Sånt gjør man ikke! Uansett om det er et tegn på alvorlig psykisk sykdom det også, da har man jo psykopatiske trekk hvis man kan gjøre sånt mot sine nærmeste. Og sorry å si det, men psykopater har jeg ingenting til overs for av personlige grunner.

Du har ikke nødvendigvis psykopatiske trekk om du truer med selvmord. Det er jo ofte en del av sykdomsbildet i ustabile personlighetsforstyrrelser eller alvorlige stemningslidelser. Disse menneskene kan være gode mennesker, men man må dessverre skjerme seg fra slik oppførsel og da får de det bare bekreftet på nytt «alle forlater meg» og «stakkars meg». Det er en ond sirkel jeg ikke unner noen (jeg er ikke sånn selv, men kjenner flere og har måtte kutte kontakten med noen av de). 

• Liker 4
Gjest loveli
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du har ikke nødvendigvis psykopatiske trekk om du truer med selvmord. Det er jo ofte en del av sykdomsbildet i ustabile personlighetsforstyrrelser eller alvorlige stemningslidelser. Disse menneskene kan være gode mennesker, men man må dessverre skjerme seg fra slik oppførsel og da får de det bare bekreftet på nytt «alle forlater meg» og «stakkars meg». Det er en ond sirkel jeg ikke unner noen (jeg er ikke sånn selv, men kjenner flere og har måtte kutte kontakten med noen av de). 

Du har sikkert rett. Men for å beskytte meg selv så tror jeg at jeg bare blir provosert av det. Jeg er tydeligvis ikke et godt nok menneske til å ofre slike mennesker tid, energi og gode følelser. Har hatt nok psykopatiske folk i livet mitt, aldri mer!

(For meg oppleves det som et psykopatisk trekk å si noe sånt til mennesker man er glad i, da man jo vet hvordan de man sier det til vil reagere.)

Å snakke om det anonymt på forum mener jeg man burde få lov til altså, og jeg har ingen vonde tanker om mennesker som snakker om selvmord på nettet, i hjelpetelefon, til psykolog osv... Men å true en man er glad i med selvmord er det styggeste man kan gjøre!!!

Endret av loveli
Skrevet

Noen holder på i årevis med dette. Og dyrker elendighet. Det er fryktelig belastende for de rundt, og ingenting du sier eller gjør har noen effekt. Annet enn at det gir oppførselen plass og oppmerksomhet. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
loveli skrev (29 minutter siden):

loveli skrev (10 minutter siden):

Du har sikkert rett. Men for å beskytte meg selv så tror jeg at jeg bare blir provosert av det. Jeg er tydeligvis ikke et godt nok menneske til å ofre slike mennesker tid, energi og gode følelser. Har hatt nok psykopatiske folk i livet mitt, aldri mer!

(For meg oppleves det som et psykopatisk trekk å si noe sånt til mennesker man er glad i, da man jo vet hvordan de man sier det til vil reagere.)

Å snakke om det anonymt på forum mener jeg man burde få lov til altså, og jeg har ingen vonde tanker om mennesker som snakker om selvmord på nettet, i hjelpetelefon, til psykolog osv... Men å true en man er glad i med selvmord er det styggeste man kan gjøre!!!

Slutt å misbruk ordet psykopat 

Anonymkode: a543c...b07

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tittelen sier "true", men det du nevner her, er å uttrykke sine følelser. 

Jeg er suicidal. Jeg har nettopp klart å være åpen om dette til min mann. Slike tanker er svært alvorlige, og kan ende fatalt.  Jeg kan aldri true med dette, hvordan skulle jeg gjøre det? Hva vil jeg oppnå ved å bruke det som en trussel?

Anonymkode: 92938...8c5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med AB over her. Det der er ikke å true, men å uttrykke følelser. Og når du tør å være åpen om det så bør man bli tatt på alvor. Mener ikke at du skal leke psykolog altså, men å ta følelsene på alvor. Da får du heller si at du ikke vet hva du skal si, men at du forstår at dette er svært vanskelig for personen. Det beste du gjør er å lytte.

Anonymkode: 3aa42...700

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
loveli skrev (2 timer siden):

Bare fordi du opplever det som er psykopatisk trekk burde du slutte å bruke det som en definisjon. Slike mennesker er sjelden psykopater eller har psykopatiske trekk, de er mer ustabile og/ eller avhengige. Jeg forstår deg godt når du sier du ikke ønsker å ha slike mennesker i livet ditt da, det er en grunn til at folk vanligvis forlater de. Alle må skjerme seg selv mot dårlig behandling, og selv om motparten er syk så er ikke det en unnskyldning for å behandle andre dårlig. 

Følte bare at jeg måtte svare deg på dette fordi psykopat og psykopatiske trekk er sterke ord, og hører ikke hjemme her. Selv om det er uforståelig for de fleste å bruke selvmord som trussel, i tillegg til at det er uakseptabel oppførsel, så er det veldig sjeldent dette gjelder psykopater. Å bruke selvmord som trussel handler mye om ustabile og overveldende følelser, psykopater har ikke dette. 

• Nyttig 1
Skrevet
panzerpølsa skrev (3 timer siden):

Noen holder på i årevis med dette. Og dyrker elendighet. Det er fryktelig belastende for de rundt, og ingenting du sier eller gjør har noen effekt. Annet enn at det gir oppførselen plass og oppmerksomhet. 

Kan det tenkes at slike personer egentlig ønsker å dø? Bare at de ikke har motet som skal til for å utføre det?

Det er grusomt å være i det mellomsjiktet hvor man ikke klarer å søke hjelp og ikke klarer å dø. Det blir en slags komfortsone som samtidig er et helvete.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Expandable86 said:

Kan det tenkes at slike personer egentlig ønsker å dø? Bare at de ikke har motet som skal til for å utføre det?

Det er grusomt å være i det mellomsjiktet hvor man ikke klarer å søke hjelp og ikke klarer å dø. Det blir en slags komfortsone som samtidig er et helvete.

Jeg hører deg, og prøver å ta det inn. 

Det bare får neg til å se rødt, jeg blir irritert og forbannet, det vekker ikke sympati. 

Det er svært selvopptatt, legger ansvaret for eget ve og vel på andre. Trumfer igjennom egen vilje på bekostning sv andre. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Expandable86 skrev (2 timer siden):

Det kan være, men når folk gang på gang sier at de må søke hjelp og personen fortsatt ikke gjør det så orker jeg ikke mer. Hadde den runddansen med min far i 20 år. Aldri mer. Enten ta til deg rådene eller så får du bare ha det jævlig.

Hilsen ei som har gått i terapi i 15 år.

Anonymkode: b8856...ce0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Gjest loveli
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bare fordi du opplever det som er psykopatisk trekk burde du slutte å bruke det som en definisjon. Slike mennesker er sjelden psykopater eller har psykopatiske trekk, de er mer ustabile og/ eller avhengige. Jeg forstår deg godt når du sier du ikke ønsker å ha slike mennesker i livet ditt da, det er en grunn til at folk vanligvis forlater de. Alle må skjerme seg selv mot dårlig behandling, og selv om motparten er syk så er ikke det en unnskyldning for å behandle andre dårlig. 

Følte bare at jeg måtte svare deg på dette fordi psykopat og psykopatiske trekk er sterke ord, og hører ikke hjemme her. Selv om det er uforståelig for de fleste å bruke selvmord som trussel, i tillegg til at det er uakseptabel oppførsel, så er det veldig sjeldent dette gjelder psykopater. Å bruke selvmord som trussel handler mye om ustabile og overveldende følelser, psykopater har ikke dette. 

Derfor legger jeg det frem som min personlige mening og ikke sannheten.

JEG mener det er psykopatisk å true med selvmord, fordi den smerten du påfører den andre som er glad i deg er enorm. Bruker man selvmord som trussel så er man faen meg sjuk i huet og jeg mener man da har psykopatiske trekk som kommer til syne.

At folk mener det er misbruk av ordet psykopat får de lov å mene, for meg er det mildt å kalle det psykopati.

(Vet også at psykopati ikke egentlig er en betegnelse lenger, men alle forstår hva man mener med det).

Endret av loveli
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vel, du vet i alle fall ikke om vedkommende var psykopat eller hadde psykopatiske trekk eller ikke.

Det at loveli skriver at vedkommende hadde psykopatiske trekk så klarer man i alle fall forstå hvilke type menneske man har med å gjøre. 

Prøv å ikke heng deg så opp i detaljer, men heller forståelsen av det, slik at du får med deg budskapet. Det er sistnevnte som er poenget her. 

Anonymkode: f5e4b...247

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...