Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal på min første svangerskapskontroll i morgen. Fikk beskjed om å ta med urinprøve. Regner med at denne bør tas på morgenen? Hvordan bør den oppbevares i mens? I kjøleskap eller romtemperatur? Er det noe annet jeg bør vite om første svangeskapskontroll? 
Er første graviditet her🙂 Kommer legen til å se på magen for eksempel? Lurer litt på hva jeg skal ta på meg. Har gått mye i treningstights i det siste som dekker magen fordi det er mest behagelig. 

Anonymkode: 2b72b...e9f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skal på min første svangerskapskontroll i morgen. Fikk beskjed om å ta med urinprøve. Regner med at denne bør tas på morgenen? Hvordan bør den oppbevares i mens? I kjøleskap eller romtemperatur? Er det noe annet jeg bør vite om første svangeskapskontroll? 
Er første graviditet her🙂 Kommer legen til å se på magen for eksempel? Lurer litt på hva jeg skal ta på meg. Har gått mye i treningstights i det siste som dekker magen fordi det er mest behagelig. 

Dusj deg godt nedentil før du tar den, fordi det kan ligge sånne leukocytter eller hva det heter i utfloden. Og da kan du få falsk positiv på sånn urinveisinfeksjon. Og tiss litt i do før du tar det oppi glasset. Tror ikke pisseprøver bør være mer enn et par timer gammel før de testes, fikk jeg beskjed av sist på legekontoret iallefall. Oppbevares kaldt, men best å ta det rett før du drar.

Anonymkode: bd295...50a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dusj deg godt nedentil før du tar den, fordi det kan ligge sånne leukocytter eller hva det heter i utfloden. Og da kan du få falsk positiv på sånn urinveisinfeksjon. Og tiss litt i do før du tar det oppi glasset. Tror ikke pisseprøver bør være mer enn et par timer gammel før de testes, fikk jeg beskjed av sist på legekontoret iallefall. Oppbevares kaldt, men best å ta det rett før du drar.

Dette!

Anonymkode: 8e663...4c8

AnonymBruker
Skrevet

Morgenurin og sett den i kjøleskapet. Kommer til å måle blodtrykk og fylle ut helsekort. Kommer ikke til å se på magen din. 

Anonymkode: 96349...2cc

AnonymBruker
Skrevet

Det bør være morgenurin ja. Om du har time utpå dagen kan den godt stå i kjøleskap ja.

Kommer jo an på hvor langt du er på vei, men det blir sikkert ikke noe særlig fysisk undersøkelse av deg når det er første svangerskapskontroll.

Anonymkode: e6443...5de

AnonymBruker
Skrevet

Dagens første urin, oppbevares i kjøleskap men må tas ut en time før timen din for romtemperering. Prøven skal være av midtstråle og som nevnt bør du vaske deg nedentil først.

Anonymkode: cddae...221

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her står det litt om svangetskapskontroller.

https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/#kontroll-1-uke-6-12

Det er ikke alltid alt blir fulgt til punkt og prikke da, og de har litt forskjellig praksis fra helsestasjon til helsestasjon. 

Morgenurin er best, tiss bittelitt i doskåla før du fyller glasset. Er det mer enn 4 timer til kontrollen bør du sette glasset i kjøleskapet. 

Anonymkode: 8cb7c...532

AnonymBruker
Skrevet

Påkledning er ikke av betydning, men greit med noe som er enkelt å kle av/på ifht å ta blodprøver, vekt, lytte etter fosterlyd etc (avhengig av hvor langt du er på vei)

Anonymkode: cddae...221

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar☺️ Så fint at man kan spørre om ting her altså. Fikk beskjed om at jeg skulle ta med urinprøve på hver svangerskapskontroll. Gjelder dette på ordinær ultralyd og? Og kontroll nummer tre som handler om størrelsen til barnet, hvordan foregår den? Da har man jo allerede vært på UL. Er det da noe legen gjør? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for svar☺️ Så fint at man kan spørre om ting her altså. Fikk beskjed om at jeg skulle ta med urinprøve på hver svangerskapskontroll. Gjelder dette på ordinær ultralyd og? Og kontroll nummer tre som handler om størrelsen til barnet, hvordan foregår den? Da har man jo allerede vært på UL. Er det da noe legen gjør? 

Skal ikke ha med urinprøve til OUL, men ellers til alle kontroller. De måler med målebånd. Google symfysemål 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei ingen urinprøve på ordinær ultralyd, der sjekkes kun organer og kropp til babyen og du får et eget ark med oversikt over hva de tittet på etter at timen er over. Kontroll nummer tre og størrelse på baby, jeg vet ikke helt hva du mener. På kontroll nummer tre går man vel gjennom blodprøveresultater og eventuelle tilskudd du må ta. Og måling av symfysen begynner vel rundt da.

AnonymBruker
Skrevet

Da er jeg med🙂 Ja det var nok symfysemål som en over her nevnte. Leste om det i den linken fra helsenorge og det sto ikke så mye om det der. Men da vet jeg det😊 Slutter folk foresten å ta folat etter uke 12? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Da er jeg med🙂 Ja det var nok symfysemål som en over her nevnte. Leste om det i den linken fra helsenorge og det sto ikke så mye om det der. Men da vet jeg det😊 Slutter folk foresten å ta folat etter uke 12? 

Nye retningslinjer er vel anbefaling om folat gjennom hele svangerskapet. 

Anonymkode: 700c1...16d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Å det visste jeg ikke. Sto frem til uke 12 i helseoversikts- appen. Men kan spørre i morgen da🙂

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Slike påstander er greit å legge ved kilde til. Har aldri hørt om dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var hos jordmor første svangerskapskontroll. Hun hadde et lite apparat som jeg fikk se "lillingen" på, så både armer, bein og et lite hjerte som slo ❤️. Trur ikke det er normalt, men jordmor hadde god tid og spurte om vi skulle forsøke se noe 😊

Anonymkode: 7835c...1fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var hos jordmor første svangerskapskontroll. Hun hadde et lite apparat som jeg fikk se "lillingen" på, så både armer, bein og et lite hjerte som slo ❤️. Trur ikke det er normalt, men jordmor hadde god tid og spurte om vi skulle forsøke se noe 😊

Anonymkode: 7835c...1fc

Så koselig🥰 Har allerede tatt tidlig UL privat for å se at alt sto bra til der inne😊 Har kontroll hos fastlegen her, så får se hvordan det blir i morgen da😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...