AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #1 Skrevet 6. april 2021 Hvorfor bruker gravide kvinner eller de med små barn ukenummer på hvor gammel barnet er? Hvorfor si 21 uker isteden for 5 måneder for eksempel? Spesielt når den informasjon formidles til en som ikke gidder matematikken av 21 uker = 5,25 mnd. pls hjelp meg forstå 😵🙇🏼♀️ Anonymkode: 6dd7d...2d1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #2 Skrevet 6. april 2021 Aldri hørt noen si 21 uker. Det må det være et fåtall av mennesker som sier 😅 Etter min sønn var ca 6 uker, begynte jeg å si måneder. Anonymkode: 3e6aa...3ab 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #3 Skrevet 6. april 2021 Hvis jeg sier 7 mnd på vei så kan jo det være når som helst innen de 4 ukene. Du kan tro jeg snart er i 8 mnd mens jeg nettopp gikk inn i 7 mnd. Så vil tro det er for nøyaktigheten iht lege osv at uler brukes, å da kan man like greit gjøre det til bekjente også, så kan eventuelt den bekjente spør hvor mange måneder det er? Anonymkode: 49dad...740 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #4 Skrevet 6. april 2021 Når man er gravid bruker man ukenummer. Det er det enkleste å holde styr på og det som er mest relevant når man er gravid. Jeg er nå 14 uker på vei og skal ha ultralyd i uke 18, og så er neste time med jordmor i uke 24. Da er det enkelt å regne seg fram til. I tillegg er jo ikke en måned akkurat 4 uker! Jeg har derimot ikke hørt om noen som bruker uker på babyene sine. Iallfall ikke etter de første ukene. Anonymkode: 2f0fd...d95 6
IkkeStudentLenger Skrevet 6. april 2021 #5 Skrevet 6. april 2021 Just now, AnonymBruker said: Når man er gravid bruker man ukenummer. Det er det enkleste å holde styr på og det som er mest relevant når man er gravid. Jeg er nå 14 uker på vei og skal ha ultralyd i uke 18, og så er neste time med jordmor i uke 24. Da er det enkelt å regne seg fram til. I tillegg er jo ikke en måned akkurat 4 uker! Jeg har derimot ikke hørt om noen som bruker uker på babyene sine. Iallfall ikke etter de første ukene. Anonymkode: 2f0fd...d95 Enig. Brukte uker i graviditeten da den var beregnet til 40 uker og 3 dager, og det er nøyaktig mens måneder ikke er nøyaktig. Men på baby brukte jeg ikke uker etter at baby var 3 måneder. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #6 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hvis jeg sier 7 mnd på vei så kan jo det være når som helst innen de 4 ukene. Du kan tro jeg snart er i 8 mnd mens jeg nettopp gikk inn i 7 mnd. Så vil tro det er for nøyaktigheten iht lege osv at uler brukes, å da kan man like greit gjøre det til bekjente også, så kan eventuelt den bekjente spør hvor mange måneder det er? Anonymkode: 49dad...740 Jeg gir ganske langt ff i om det er måned 7 eller 8. Heller det enn å få et svar man ikke skjønner. Det er ganske irriterende å måtte spørre hvor måneder 21 uker er. Forstår at du kommuniserer slikt til helsepersonell men hvorfor vanlige andre folk ? Anonymkode: 6dd7d...2d1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #7 Skrevet 6. april 2021 I svangerskapet sier jeg antall uker pga. det er det som brukes i svangerskapsomsorgen og så er det mye som skjer fra uke til uke. Et svangerskap varer i 40 uker, synes det er lett å tenke hvor langt på vei en er i uker. Uke 18, da er man straks halvveis. For babyen sier jeg uker frem til 12 uker, måneder etter det. Anonymkode: 83c0f...255 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #8 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg gir ganske langt ff i om det er måned 7 eller 8. Heller det enn å få et svar man ikke skjønner. Det er ganske irriterende å måtte spørre hvor måneder 21 uker er. Forstår at du kommuniserer slikt til helsepersonell men hvorfor vanlige andre folk ? Anonymkode: 6dd7d...2d1 Det er da ikke bare til helsepersonell man kommuniserer slik. Til alle jeg har fortalt hvor langt jeg er på vei, så har jeg fortalt hvor mange uker jeg er på vei. Det er det som er mest vanlig i forhold til graviditet. F.eks. er fristen for abort 12 uker og sjansen for spontanabort er høyest de første 12 ukene. Så når jeg nå er 14 uker på vei, så er det da enkelt for folk å regne seg fram til at jeg er 2 uker for sent ute hvis jeg skulle tatt abort eller at det nå er to uker siden den "magiske grensen" da sjansen for spontanabort regnes som kraftig redusert. De fleste tar også såpass enkel hoderegning at de skjønner at når man sier 14 uker, så er det litt mer enn 3 mnd. Anonymkode: 2f0fd...d95 1
Misanthropis Skrevet 6. april 2021 #9 Skrevet 6. april 2021 Ja i en graviditet sier jeg alltid uker. Fordi det er en veldig stor utvikling fra uke til uke. skjønner ikke hvorfor man absolutt da MÅ regne det om til mnd heller jeg da. Regner vel med at folk som spør faktisk bryr seg, og da samtaler man jo gjerne om emnet. og da kan man jo evn lære noe relevant også. Hvis man bare smalltalker, og så irriterer seg over at svaret ikke tilfredsstiller sin egen forutintatthet.. ja da kan man jo bare slutte å late som man bryr seg? 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå