Gå til innhold

Er det forskjell på smertene under fødsel på en baby som er 3 kg vs en som er 4 kg feks?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har egentlig strl noe særlig og si for fødselen og hvor vondt det gjør? tenker siden det mange syns er vondest er riene og de kommer jo uansett strl på babyen? 

Min baby er estimert til å være litt stor og lurer på om det er en ekstra ting som gjør fødselen tøffere😅

Anonymkode: da7bb...f64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det har lite å si, med mindre barnet har en veldig stor fødselsvekt. Det er mye annet som spiller inn. Som du sier er det riene, som kan variere veldig i smerte fra kvinne til kvinne og fra fødsel til fødsel, uavhengig av babyens størrelse. For selve utdrivningen, så spiller feks hodeomkrets inn (men ikke nødvendigvis) og om babyen er stjernekikker eller ei. 

Jeg har født 2 godklumper på 4 kg og selve utdrivningen var det minst vonde ved hele fødselen, selv om jeg revnet ved første fødsel. Barn nr 2 hadde minst hodeomkrets, lengde og vekt, men var den vondeste fødselen. 

Anonymkode: c4473...6fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har født en på 3,5 kg og to på 4 kg. De to fødslene med 4 kg babyer var lettere enn den med 3,5 kg baby. Men har vel litt å si at jeg var førstegangs med den minste.

Anonymkode: cdc12...3e3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Minste på 3,3 var vondere en største på 3,5. Begge hadde samme hodeomkrets, 34 cm.

Anonymkode: ac9a8...b55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har født ett barn på 5 kg. Jeg syns selvsagt det var vondt. Men det var første barnet og ingenting å sammenligne med. 

No venter jeg barn nr 2 og krysser fingrene for at denne fødselen går lettere. 

Anonymkode: 2b5c8...4bf

AnonymBruker
Skrevet

Her var førstemann 4100 gram og andremann 3700. Jeg syns fødsel nr 1 var lettere enn nr 2, mest sannsynlig pga hvor modent det var når fødselen kom i gang. Måtte ha mer drahjelp med nr. 2, og tror det gjorde at fødselen opplevdes vondere. Begge hadde stor hodeomkrets og førstemann kom i tillegg med en arm langs hodet, men det hadde ikke betydning for hvor vondt det var for min del.

Anonymkode: 2d991...282

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Har egentlig strl noe særlig og si for fødselen og hvor vondt det gjør? tenker siden det mange syns er vondest er riene og de kommer jo uansett strl på babyen? 

Min baby er estimert til å være litt stor og lurer på om det er en ekstra ting som gjør fødselen tøffere😅

Anonymkode: da7bb...f64

Har født to på 3,2-3,2 og en på 4,2.
Det var mest smertefullt på den på 4,2 men det var fordi hodeomkretsen var 2-3cm større enn på de andre to. Det er hodet som baner veien.

Anonymkode: 5d59b...8f6

AnonymBruker
Skrevet

Har født en på 2,5 med epidural og en på 3,8 uten epidural. Men nei, det er ingen forskjell. 🙈 Ikke på de størrelser ihvertfall. 3,8 kilo vs 2,5 er bare mer fett på babykroppen, som å føde mozarella, sier jeg.

min første var så pass liten også, at hele han "sklidd ut" på samme rie, og det er ikke anbefalt, da det gir større risiko for revninger. Og jeg revnet litt, måtte sy 2 sting, så ikke noe kritisk. Nr2 var større og kom ut på mer anbefalt vis, holdt på å si, der hodet kommer først, så puster man gjennom neste rie mens jordmora "maserer" kroppen ut (finske grepet, Ullevål) - så den fødselen var helt uten revninger. 

Anonymkode: 9a2b0...3cc

AnonymBruker
Skrevet

Har født en på 3,4, en på 4,3 og en på 4,4. Det var like vondt hver gang 😂 Dvs litt mindre vondt med epidural.

Men jeg ville ikke uroet meg for mer smerter. Det gjør vondt - og så er det så vidunderlig når det er over!

Masse lykke til ♥️

Anonymkode: 50c1e...ae8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det har ingenting å si all den tid hovedparten av fødselen er åpningstiden og ikke utpressingen. 

Anonymkode: d6306...32f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Min første var 3000 g og min andre 4300 g, og fødselen med den andre var definitivt minst vondt. Å føde hodet til den siste krevde flere rier da, men det var ikke vondere fordet 😊 Ville ikke bekymret meg om jeg var deg.

Anonymkode: eb791...4bc

AnonymBruker
Skrevet

Min opplevelse var at den på 2,6kg var betraktelig lettere enn den på 4,2kg.. Altså, riene var like vondt men selve utdrivelsen var mer vondt og langtekkelig med største. Minste kom først, begge uten epidural. Angret bra på at jeg hadde valgt uten epidural på største for å si det sånn, og kommer til å be om det denne gangen.. 

Men hele ungen var jo stor, både hode og kroppen.. 

Anonymkode: 435a5...123

AnonymBruker
Skrevet

Født en på 3450 og 36 i hodet og født nr 2 på 3645 og 35 i hodet. Nummer to som var lettest og minst smertefull men det har ikke sammenheng med str. Nr 1 ble stjernekikker derfor den ble mye vondere og hardere

Anonymkode: 77480...d1b

AnonymBruker
Skrevet

Født en på 4,7kg med 39cm i hodeomkrets og en på 4,2kg med 36cm i hodeomkrets. Han største var desidert verst, men det hadde nok mye med hodeomkretsen å gjøre

Anonymkode: 1dc32...cd0

Skrevet

Nei. Min letteste fødsel var med den største babyen.

AnonymBruker
Skrevet

Eg fødte ein baby på 2,3 kilo og det var eit smertehelvete (styrtfødsel). Kjapt og vondt. Men er ganske sikker på at det var ein faktor mtp rivning. Eg fekk ikkje ei rift ein gong med ein så liten baby. Mista knapt blod.

Anonymkode: 7d970...d23

AnonymBruker
Skrevet

Neh.. Like vondt 😊 

Anonymkode: 59071...4f0

AnonymBruker
Skrevet

På min forige fødsel, visste vi at babyen var stor da jeg var på vekstkontroll i forkant av fødsel. 

Jeg ble da anbefalt epidural og glad var jeg for det. For selv med epidural var fødselen kjempe vondt.

Revnet til grad 4 og baby ble tatt ut med tang. 

Anonymkode: 262d6...ebb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...