mangotre Skrevet 6. april 2021 #1 Skrevet 6. april 2021 (endret) Jeg er nysgjerrig på erfaringer rundt ulike livstilsapper- jf. apper som minner deg på å drikke vann, teller kalorier eller mensturasjonskalendere. Hvordan opplever dere at disse hjelper/ikke hjelper? Sier de noe som dere ikke hadde oppdaget på egen hånd? Har dere følt på at slik teknologi blir kontrollerende? Tar imot alle svar med stor interesse. Endret 6. april 2021 av mangotre
Spell Skrevet 6. april 2021 #2 Skrevet 6. april 2021 Jeg har prøvd en del forskjellige apper, og klarer i periodevis å være "flink" til å bruke det, dvs etterhvert går jeg lei/glemmer det/prioriterer å ikke tenke på det (ferie og div.). Jeg bruker/har brukt appene av nysgjerrighet eller om jeg vil få oversikt over noe, men den første tiden kan jeg nok være litt avhengig av det. Nytt og spennende Menstruasjonsapp brukte jeg for mange år siden før jeg begynte på p-piller. Fikk da veldig god oversikt over når jeg skulle få det, og var overrasket over at den stabiliserte seg så bra. Hadde utrolig korte sykluser når jeg fikk mens, men endret seg på vgs. Var veldig lett å bruke, og er kjekt for de som prøver å bli gravide, (eller de som prøver å unngå det). Jeg har Fitbit klokke, og her følger det med litt diverse som man kan analysere, og har prøvd å følge den med å bevege seg hver time, og den med å drikke så og så mye, men dette synes jeg bare er irriterende, da jeg gjerne beveger meg mye en time, men vil ha pause og konsentrere meg neste osv. Det med drikke så får jeg som regel i meg nok, og jeg spiser ofte ting som har relativt høyt væskeinntak. Hender noen ganger at jeg kanskje er litt dårlig på å drikke, men jeg føler ingen helsegevinst over å loggføre dette hele tiden. I appen bruker jeg stort sett bare pulsmålingene under trening, oversikt over aktivitet, hvilepuls og til dels skritt. Synes ikke den søvnmålingen er så bra, men ser på den innimellom. Bruker noen ganger kostholdsapper for å få oversikt over sammensetningen og kaloritotalen jeg spiser. Fant ut at jeg fikk i meg alt for lite proteiner i perioder på sommeren, og hadde overvurdert hvor mye/lite proteiner det var i enkelte ting. Jeg spiser generelt lite kjøtt, og har mindre matlyst på sommeren. Synes det er noe herk å finne frem alt i appen hver gang, så orker sjeldent å gjøre dette i lengre perioder. Når jeg var yngre og ikke visste noen ting om hva matvarer og slikt inneholdt var dette dog veldig spennende, og gjorde dette i mange mnd. Absolutt ikke sunt, og på grensen til spiseforstyrrelse helt klart, men dette kom av at jeg ikke hadde noen hjemme eller rundt meg som hadde noe peiling på kosthold, og dermed slet med følgene av det. Synes kosthold bør være en mye større del av læreplanen i skolen, for det var mye "feil" jeg hadde lært med tanke på hva som er sunt og ikke. Ikke minst med tanke på mengde... Skjønner jo hvorfor det er mange som er overvektige og sliter med fedme, mange vet jo ikke bedre, og har lært at man skal spise opp maten uansett hvor stor/liten porsjonen er... PAI appen er vel noe jeg kanskje synes er litt kontrollerende. Den "fornyer" telling hver uke, og får det nesten til å virke som man blir eldre bare man tar en uke eller to treningsfri... Liker konseptet, men føler ikke at det gjenspeiler hvor trent jeg er eller ikke. I alle fall ikke min alder. Man går veldig fort ned på biologisk alder 19 år/under 20, og kan ikke komme lenger (skjønner ikke helt gevinsten ved å bli yngre når man fortsatt er ung ).
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #3 Skrevet 6. april 2021 Jeg bruker Bearable fordi jeg er kronisk syk og har symptomer jeg må holde styr på. Men den har også enkel matlogging, vann, aktivitet, mål, energi osv, så jeg syns den er ganske bra du kan også registrere hva du er glad for denne dagen, hvor produktiv du har vært osv. Du setter selv opp om opptil bli mast på eller ikke. Anonymkode: fc5ed...6cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå