AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #1 Skrevet 6. april 2021 Jeg er på mitt andre år som student og er 30+ Har søkt relevante sommerjobber både i fjor og i år, hos både små og større bedrifter. Har til og med søkt i hele Norge, for å øke sjansene mine. Skriver gode søknader og har gode attester. Likevel er det som om ingen vil gi meg en sjanse! Har til og med skrevet i noen søknader at det er erfaring som er viktigst for meg, og at jeg ikke trenger lønn i sommerjobb. Skulle også tro at jeg kom lenger frem i jobbsøkerkøen, med tanke på at jeg er over 30 år, eller? Anonymkode: f6f5c...082
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #2 Skrevet 6. april 2021 Jeg tror det dessverre det er motsatt. Mange vil helst ha unge ansatte til ufaglærte jobber, spesielt de som har med service å gjøre. Likestillingsombudet måtte ta tak i Baker Hansen da de spesifikt søkte etter unge kvinner, og Joe and the Juice fikk kjeft for å bare ville ha unge, kjekke menn. Anonymkode: fceb1...fd2 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #3 Skrevet 6. april 2021 Er dette snakk om relevante jobber eller jobber som ikke er relevante? Du burde dessuten ikke skrive at du tilbyr deg å jobbe ulønnet. Dette er det ikke kultur for i Norge, og du virker bare desperat som skriver det. Motsatt effekt. Anonymkode: 74e41...988 11
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #4 Skrevet 6. april 2021 Hvis det er til noen hjelp så er det nesten ingen av medstudentene mine (22-25 år) som har fått seg sommerjobb i år selv om vi går master i økonomi, har gode karakterer, tidligere erfaring og verv, og søker på urelevante sommerjobber som butikkansatt, parkvesenet, lager, osv. Jobbmarkedet er nok utrolig presset på grunn av covid Anonymkode: 1499a...b86
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #5 Skrevet 6. april 2021 Skjønner ikke hvordan jeg skal få jobb etter endt utdannelse når jeg ikke får tak i relevant sommerjobb...? Ts Anonymkode: f6f5c...082
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #6 Skrevet 6. april 2021 Har du forsøkt bemanningsbyråer? De har jo også korte oppdrag. Anonymkode: b4333...e10
Gjest ti10 Skrevet 6. april 2021 #7 Skrevet 6. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke hvordan jeg skal få jobb etter endt utdannelse når jeg ikke får tak i relevant sommerjobb...? Ts Anonymkode: f6f5c...082 Det kommer vel litt an på hvilken bransje du er i. Og så er det nok mye som handler om nettverk. Litt vanskelig det siste året, det har vel ikke vært slike nå, men jeg vet om flere som har markert seg på utdannings-/jobbmesser, søkt etterpå og fått sommerjobb. Så kan det også være lurt å være aktiv og synlig i sosiale medier. Men forsøk, som en annen her også sa, vikarbyråer. Der kan du få verdifull erfaring. Kanskje også oppdrag utover i resten av året. Endret 6. april 2021 av ti10 .
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #8 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Skjønner ikke hvordan jeg skal få jobb etter endt utdannelse når jeg ikke får tak i relevant sommerjobb...? Ts Anonymkode: f6f5c...082 Da forstår jeg mer. Nesten ingen har relevant sommerjobb. Om sommeren jobber man som hjelpepleier, i butikk, på restaurant, i sesongbaserte stillinger. Viser at man klarer å stå på, uansett stilling. Anonymkode: 4f800...55b 8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #9 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Skjønner ikke hvordan jeg skal få jobb etter endt utdannelse når jeg ikke får tak i relevant sommerjobb...? Ts Anonymkode: f6f5c...082 Det er flere ledige jobber etter endt utdanning enn det er ledige relevante sommerjobber. Anonymkode: a69d3...c4e 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #10 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er på mitt andre år som student og er 30+ Har søkt relevante sommerjobber både i fjor og i år, hos både små og større bedrifter. Har til og med søkt i hele Norge, for å øke sjansene mine. Skriver gode søknader og har gode attester. Likevel er det som om ingen vil gi meg en sjanse! Har til og med skrevet i noen søknader at det er erfaring som er viktigst for meg, og at jeg ikke trenger lønn i sommerjobb. Skulle også tro at jeg kom lenger frem i jobbsøkerkøen, med tanke på at jeg er over 30 år, eller? Anonymkode: f6f5c...082 Hvilke av dine kontakter har du benyttet for å så sommerjobb og praksis i studieåret, ts? Foreldre? Øvrig familie? Naboer og andre bekjente? Venner og andre bekjente? Tidligere og nåværende med-studenter? Tidligere eller nåværende kolleger og bekjente fra arbeidslivet? Lærere, forelesere og professorer? Dersom det er noen av dem du ikke har brukt (jeg antar du har benyttet mange av dem) så ta kontakt. Ta også kontakt med studiestedet ditt og be om listen de har på samarbeidspartnere i næringslivet og potensielle prosjekter de vil ha løst - med elleruten tilbud om jobb. Det er bedre å ikke få betalt enn å ikke få jobb. Går du på et noenlunde akseptabelt studiested har de også en formell eller uformell liste over sommerjobber og praksisplasser. Husk at de fleste studiesteder og fagforeninger tilbyr en liten kontigent studenter å være med gratis på foredrag, kurs, samlinger etc. Nå er det c19, men etterpå bør du komme deg ut og treffe bransjen din. I mellomtiden - sjekk om du kan delta digitalt på kurs etc. Alt som skal til er at en av deltagerne husker navnet ditt og tenker "hen virket jo engasjert". Husk at for mange bedrifter (også statlige) har null bemanning til å håndtere nye folk eller opplæring sommerstid. De går på minimal bemanning og sparebluss. Så vær på jakt etter noe du kan gjøre feks mandager i studieåret. AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er flere ledige jobber etter endt utdanning enn det er ledige relevante sommerjobber. Anonymkode: a69d3...c4e Men de som ikke evner få relevant praksis under studiet stiller bakerst i køa også etter studieslutt. Du MÅ få etablert kontakt med næringsliv og bevise at du har initiativ og drivkraft før du er ferdig studert, ellers har du en reell risiko for å måtte jobbe i kassa på rema til utdannelsen din er utdatert. Sjansen for å få "foten innafor" sommerjobb som alt annet er tilnærmet null uten kontakter. Så skaff deg og utnytt kontakter. Anonymkode: 1a56e...7f8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #11 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men de som ikke evner få relevant praksis under studiet stiller bakerst i køa også etter studieslutt. Du MÅ få etablert kontakt med næringsliv og bevise at du har initiativ og drivkraft før du er ferdig studert, ellers har du en reell risiko for å måtte jobbe i kassa på rema til utdannelsen din er utdatert. Anonymkode: 1a56e...7f8 Heller motsatt. Hos oss, (private næringsliv/økonomi), er det å ha relevant sommerjobb = utnytte kontakter (pappa). Som igjen betyr at man er vant med å få ting i fanget. I stedet for å slite seg gjennom sommeren i en lavbetalt butikkjobb man har skaffet seg selv. Man lærer lite til ingenting i en "relevant" sommerjobb. Man beviser mye gjennom å fikse ting selv, og stå i det selv om det er kjedelig og krevende. Og det er en mye viktigere egenskap i arbeidslivet. Anonymkode: 4f800...55b 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #12 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er på mitt andre år som student og er 30+ Har søkt relevante sommerjobber både i fjor og i år, hos både små og større bedrifter. Har til og med søkt i hele Norge, for å øke sjansene mine. Skriver gode søknader og har gode attester. Likevel er det som om ingen vil gi meg en sjanse! Har til og med skrevet i noen søknader at det er erfaring som er viktigst for meg, og at jeg ikke trenger lønn i sommerjobb. Skulle også tro at jeg kom lenger frem i jobbsøkerkøen, med tanke på at jeg er over 30 år, eller? Anonymkode: f6f5c...082 Det er en tragisk situasjon for en del studenter i dag. Jeg vet ikke hvor mye lenger det går an å holde på slik man gjør. Og med det mener jeg: Svært lav støtte og satser, at det blir så latterlig og til og le av. På kun 10 år (mellom 2010 og 2020) har antallet studenter økt med litt over 65.000. Det er helt vilt. https://www.ssb.no/utdanning/statistikker/utuvh Antallet deltids- og sommerjobber forsvinner som følge av automatisering og digitalisering. Så dette er en uholdbar situasjon, uansett hvordan man ser på det. Vi har ikke lenger et system der et ungt menneske på 19 år kan starte å studere av seg selv, med mindre det mennesket har foreldrene i ryggen, og ca 50% av alle studenter får penger hjemmefra, ifølge de nyeste undersøkelsene. Det betyr at vi har feilet totalt når det gjelder å tilby "like muligheter for alle" med tanke på høyere utdanning, og vi har entret USA og England-fasen, der man er avhengig i større grad av lommeboka til foreldrene for å kunne studere i fred og ro, og dermed også "kose seg" som student. Det hjelper selvsagt heller ikke at dagens regjering ser på de fleste studenter som søppel som ikke fortjener noe hjelp under pandemien, men nå er det Stortingsvalg om drøye 5 måneder, og da er det viktig at studenter "slår tilbake" i form av å stemme imot de som ser ned på studentene. Tenk bare hvis trenden frem mot 2030 og utover fortsetter slik det har gjort de siste 10 - 15 år? I 2030 er det sikkert mellom 375.000 - 400.000 studenter, og antallet deltids- eller sommerjobber er blitt enda færre og det meste av det er blitt digitalisering / automatisert bort. Anonymkode: 7aa5a...ab0 8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #13 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Heller motsatt. Hos oss, (private næringsliv/økonomi), er det å ha relevant sommerjobb = utnytte kontakter (pappa). Som igjen betyr at man er vant med å få ting i fanget. I stedet for å slite seg gjennom sommeren i en lavbetalt butikkjobb man har skaffet seg selv. Man lærer lite til ingenting i en "relevant" sommerjobb. Man beviser mye gjennom å fikse ting selv, og stå i det selv om det er kjedelig og krevende. Og det er en mye viktigere egenskap i arbeidslivet. Anonymkode: 4f800...55b Det er likt i offentlig organisasjoner også. Anonymkode: 2f534...ef7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #14 Skrevet 6. april 2021 Håper virkelig ikke at du har skrevet at du kan jobbe uten lønn, det høres for det første utrolig desperat ut (en skikkelig turn-off for arbeidsgivere) og tillegg til at det er ulovlig for dem å be deg om å jobbe gratis. Så det burde du bare kutte ut med en gang. Anonymkode: 2aa5b...234 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #15 Skrevet 6. april 2021 Nå er det generelt vanskelig å skaffe seg jobb for tiden, og de jobbene studenter gjerne har (butikk, servering, hotell ect) er ikke nødvendigvis tilgjengelig fordi ting er stengt. Antar du ikke studerer noe helserettet som lett gir relevant sommerjobb. Ellers er det nok ikke nødvendigvis enklere når du er eldre, folk kan bli skeptisk til hvorfor en i 30 årene er uten jobb og se det som et uggent tegn, og heller ansette en som er ung. Men har du ingen tidligere arbeidsgiver du kan kontakte og be om jobb? Anonymkode: dedfc...11a
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #16 Skrevet 6. april 2021 Mange bønder har bruk for folk i sommer. De sliter med å få nok hjelp pga coronaen. Anonymkode: 8d81b...32c 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #17 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Men de som ikke evner få relevant praksis under studiet stiller bakerst i køa også etter studieslutt. Du MÅ få etablert kontakt med næringsliv og bevise at du har initiativ og drivkraft før du er ferdig studert, ellers har du en reell risiko for å måtte jobbe i kassa på rema til utdannelsen din er utdatert. Anonymkode: 1a56e...7f8 Dette er ikke nødvendigvis sant. Det er ikke nok sommerjobber i forhold til faste jobber til at alle som ansettes kan ha relevant erfaring. I tillegg kan det være andre erfaringer og personlige egenskaper som gjør at man stiller sterkt i visse jobber. Jeg har for eksempel engasjert meg i studentkulturen, jobbet mye frivillig, og har vist engasjement på den måten. I tillegg har jeg hatt diverse deltidsjobber og feriejobber som viser at jeg er omgjengelig og har andre kvaliteter som kreves. Den faglige tyngden har jeg fra studiet. Anonymkode: a69d3...c4e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #18 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Heller motsatt. Hos oss, (private næringsliv/økonomi), er det å ha relevant sommerjobb = utnytte kontakter (pappa). Som igjen betyr at man er vant med å få ting i fanget. I stedet for å slite seg gjennom sommeren i en lavbetalt butikkjobb man har skaffet seg selv. Man lærer lite til ingenting i en "relevant" sommerjobb. Man beviser mye gjennom å fikse ting selv, og stå i det selv om det er kjedelig og krevende. Og det er en mye viktigere egenskap i arbeidslivet. Anonymkode: 4f800...55b Skulle ønske det var slik, men tror nok ikke dette stemmer... Selv er jeg 17 år gammel, har hatt sommerjobb i to år nå, skal ha det i år også. Det er "jobber på gulvet", men jeg tar det jeg får. Har fikset alt selv, men har jobba med slike pappagutter. Det er et mareritt, siden disse får ekstrabehandling og slipper unna alt mulig. Til TS, ikke jobb gratis på noen måte, for all del. Det har motsatt effekt, og du vil bli utnytta når arbeidsgiver ser hvor desperat du er. Tror ikke det er så vanlig at man får relevant sommerjobb som student. Det er heller ikke slik at alle klarer å få en jobb på gulvet... Det kommer nok an på bransje. Mener IT og helse har bedre sjanse enn reiseliv og kultur i disse tider... Og du er bare på ditt 2. år... Ville gitt det en større sjanse når du er på 3. året eller 4. om du skal ta master. Anonymkode: 6ed00...912
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #19 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Heller motsatt. Hos oss, (private næringsliv/økonomi), er det å ha relevant sommerjobb = utnytte kontakter (pappa). Som igjen betyr at man er vant med å få ting i fanget. I stedet for å slite seg gjennom sommeren i en lavbetalt butikkjobb man har skaffet seg selv. Man lærer lite til ingenting i en "relevant" sommerjobb. Man beviser mye gjennom å fikse ting selv, og stå i det selv om det er kjedelig og krevende. Og det er en mye viktigere egenskap i arbeidslivet. Anonymkode: 4f800...55b Dette er vel mer din personlige mening enn hva arbeidsgivere faktisk mener. Jeg fikk nylig jobb som nyutdannet hovedsak pga. kompetanse jeg har skaffet i kortere internships. Også mange medstudenter som har vært på intervju sier de graver og spør mye om dette. Anonymkode: 74e41...988 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2021 #20 Skrevet 6. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Dette er vel mer din personlige mening enn hva arbeidsgivere faktisk mener. Jeg fikk nylig jobb som nyutdannet hovedsak pga. kompetanse jeg har skaffet i kortere internships. Også mange medstudenter som har vært på intervju sier de graver og spør mye om dette. Anonymkode: 74e41...988 Hvordan fikk du internshipene? Pappa eller på egenhånd? Anonymkode: 6ed00...912
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå