MiaMamma Skrevet 29. august 2005 #1 Skrevet 29. august 2005 Vi har en gammel PC som "nr. 2", og har problemer med de gamle CD-ene som ble laget pa denne PC-en. Filene "vises" ikke. CD-ene ble laget med Direct CD, og ble uleselige etter at maskinen krasjet x antall ganger, og matte slas av. Jeg har forstatt at i slike tilfeller blir formatteringen fra DCD feil, og filene vil ikke kunne leses. Na har jeg ikke lyst til a gi opp sa lett, jeg har en dross med bilder fra barndommen og andre sentimentalt viktige ting pa disse CD-ene, sa jeg er villig til a prove det meste. Er det noen som vet om det er mulig a likevel hente frem disse filene? Det heter seg jo at de fremdeles skal vere der, men at det ikke er mulig a lese dem. Tenkte kanskje det finnes et eller annet program som lar deg finne slikt? Alle forslag mottas med takk. PS! Maskinen er en HP Pavilion fra -99, som opprinnelig var installert med Windows 98 SE. Na kjorer vi Win2000 Professional pa den. Haper noen skjonte dette litt rotete innlegget.
Cronos Skrevet 29. august 2005 #2 Skrevet 29. august 2005 Hvis det er slik at cd'ene kan leses, men at filene ikke vises, så er det håp, for da er det bare et software-problem (mest sannsynlig). Kjenner ikke til Direct CD, men det er mulig den har en egen måte å brenne filer på som bare kan åpnes igjen hvis du har noe programvare fra dem. Men så lenge maskinen ikke avviser cd'ene, så skal det være mulig å få tilbake det som ligger der. Leste nettopp i går cd'er jeg brant i 1996.
MiaMamma Skrevet 30. august 2005 Forfatter #3 Skrevet 30. august 2005 Hei og takk for svar. CD-ene er litt opp og ned. Noen ganger kan de leses, noen ganger ikke. Jeg lurte pa om det er mulig a bruke et program lignende Filescavenger for et problem som dette, og i tilfelle hvilket?
Cronos Skrevet 30. august 2005 #4 Skrevet 30. august 2005 Altså, jeg har hatt noe lignende. Cd'er som må settes i flere ganger før de leses. Da har det vært noe med cd-drevet, slik at hvis jeg byttet maskin eller drev, så ble de lest ordentlig. I tillegg har jeg hatt problemer med å lese cd'er som er veldig ripete på overflaten. Vet ikke om program a lá File Scavenger hjelper.
Gjest MJ Skrevet 30. august 2005 #5 Skrevet 30. august 2005 Har du en annen maskin du kan forsøke å lese de på, evt mange andre maskiner? Jeg regner med her er at det viktigste er å hente ut filene og ikke ta vare på selve CDene. Så ta kopi av filene og brenn de ut på nytt hvis du først får lest dem. Dataene er neppe tapt for evig og alltid. Enkelte filer kan kanskje være tapt, men det skal mye til for å miste alt på en cd. CDspillere har derimot en gitt levetid, denne varierer med model, merke og bruk. Fem år pluss/minus to år er vanlig. Det første tegnet på at den har sett sine bedre dager er at den ikke klarer å lese enkelte cd-plater uten at man må sette de inn flere ganger. Dette er ofte brente CDer eller noen med riper o.l. Etter det så går det stort sett i nedoverbakke og flere og flere plater vil bli avvist av spilleren. Det lureste er å bytte den ut. Billig og enkelt. Når det gjelder tilsynelatende tapte data på et ødelagt medium så er det også et veldig godt råd å ikke kaste de. Data tapes sjeldent helt og er det viktige data så er det mange som kan hjelpe deg. Alt fra nerden i nabohuset til IBAS som benyttes av forsvaret o.l. Prisen går da fra en kaffekopp for nerden til 10-20tusen for snakke med IBAS.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå